Diagnostyka komputerowa samochodu – na czym polega?

Jako użytkownik samochodu na pewno nieraz spotkałeś się z sytuacją, kiedy na desce rozdzielczej pojawiła się kontrolka informująca o konieczności wymiany oleju lub uszkodzonej żarówce. Czy jednak wiesz, jaki mechanizm za to odpowiada? To oczywiście komputer pokładowy, który pozwala ci zachować szeroko pojętą kontrolę nad pojazdem. Kiedy więc samochód zaczyna szwankować, a ty nie wiesz, co jest przyczyną, to właśnie on podpowie ci, gdzie tkwi problem.

 

Diagnostyka komputerowa auta pozwala na zlokalizowanie większości usterek, przez co jest wyjątkowo przydatną usługą. Jest to świetne rozwiązanie, jeśli kupujesz auto używane. Wystarczy udać się do odpowiedniego warsztatu, gdzie fachowiec podłączy komputer samochodowy pod podręczny laptop i po chwili już wiadomo, co zakłóca funkcjonowanie pojazdu, a także jaki jest jego stan techniczny. Warto więc zainwestować w taką usługę – nikt nie nabije cię w butelkę.

Podstawowa zaleta tego rozwiązania jest bezdyskusyjna – nie trzeba rozbierać samochodu, aby sprawdzić, co nie działa prawidłowo. Jak to się odbywa? Sprzęt dokonuje porównania wartości parametrów, występujących w pojeździe, z tymi, określonymi przez producenta. Dzięki zastosowaniu specjalnego systemu możliwe jest zdiagnozowanie stanu wszystkich układów w aucie. Komputery współczesnych aut posiadają wbudowane układy diagnostyczne. Jeśli parametry któregoś z podzespołów odbiegają od normy, komputer samochodowy zapisze to w postaci kodu błędu. Odczytanie kodów błędu przez pracownika specjalistycznego warsztatu trwa dosłownie chwilę, ale nie stanowi to od razu diagnozy. Dopiero w wyniku złączenia dwóch komputerów można jednoznacznie określić problem.
Mimo ciągle głośnej krytyki diagnostyki komputerowej, nie ma szans na jej wyeliminowanie – w przyszłości będzie ona stanowiła absolutną podstawę przy ustalaniu wszelkich awarii. Potwierdza to tendencja coraz większej ilości warsztatów zaopatrujących się w specjalistyczny sprzęt diagnostyczny. Sprzyja temu również prawo, które nakazuje, aby każde auto miało standardowe, szesnasto-stykowe gniazdo, pozwalające na odczyt kodów niesprawności. Niezależnie od marki auta można więc ustalić najważniejsze parametry usterek, co znacznie ułatwia pracę mechaników.

Jeśli w twoim aucie zapalają się kontrolki ostrzegawcze, masz problem z odpalaniem lub utratą mocy, albo większym spalaniem paliwa, koniecznie powinieneś wybrać się do wyspecjalizowanego serwisu samochodowego i przeprowadzić diagnostykę komputerową. Wczesne wykrycie usterek może cię uchronić przez dużymi kosztami naprawy, a przede wszystkim przed wszelkimi zagrożeniami, związanymi z nagłą awarią. Decydując się na tą usługę dbasz nie tylko o stan swojego auta, przedłużasz jego żywotność, ale także zapewniasz bezpieczeństwo sobie i bliskim. Warto więc zainwestować w to rozwiązanie, tym bardziej, że wbrew pozorom nie jest drogie, a wyjątkowo skuteczne.



Przeczytaj także

Ford Focus Mk1 - Cena diagnostyki komputerowej

Ford Focus Mk1 - Cena diagnostyki komputerowej

 Produkcję Forda Focusa pierwszej generacji rozpoczęto w 1998 roku. Sylwetka pojazdu zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz była dość futurystyczna. Niesymetryczna deska rozdzielcza nie każdemu przypadła do gustu, jednak sam model stał się bardzo popularny także w środowisku sportowym za sprawą...

więcej

Suzuki Swift V - Cena diagnostyki komputerowej

Suzuki Swift V - Cena diagnostyki komputerowej

  Model Swift ze stajni Suzuki, to samochód z długą historią. Produkcję rozpoczęto już w 1983 roku, a omawiana generacja V wypuszczona na świat została w 2010. Przez kolejne 6 lat, kierowcy do dyspozycji mieli 3 silniki benzynowe o pojemności 1.2 i 1.6 VVT od 94 do 136KM, oraz jednego...

więcej

Ford Fiesta Mk7 - Cena diagnostyki komputerowej

Ford Fiesta Mk7 - Cena diagnostyki komputerowej

 Forda Fiesta Mk7 produkowano w latach 2008 – 2017. Pojazd uzyskał nową stylizację, która odpowiadała większym modelom takim jak Focus, Mondeo czy S-Max. Po 4 latach od rozpoczęcia produkcji model przeszedł facelifting. Oferta prezentowała 17 silników benzynowych w przedziale 1.0 - 1.6,...

więcej

Renault Megane III - Cena diagnostyki komputerowej

Renault Megane III - Cena diagnostyki komputerowej

 Renault Megane III ursół w porównaniu do Megane II i upodobnił się do większego modelu Laguna. Produkowany był w latach 2008-2016 w nadwoziach Cabrio, Kombi, Hatchback i Coupe. Dostępne silniki benzynowe rozpoczynały się od pojemności 1.2 TCe 116 KM a kończyły na 2.0 TCe 220 KM. W...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę