Gdy psuje się sprzęgło…

Sprzęgło stanowi bardzo ważny element auta, bez którego nie będzie ono jeździć. To właśnie ono odpowiada za kontrolę mocy silnika przekazywanej na koła. Jego usterka wiąże się więc z trwałym unieruchomieniem auta. Awaria sprzęgła wiąże się ze sporymi kosztami, które stanowią znaczne obciążenie dla portfela. Właśnie dlatego niezwykle ważne jest, aby odpowiednio wcześnie zdiagnozować wszystkie nieprawidłowości i zapobiec poważnym problemom technicznym. Jak więc je rozpoznać? I jak dbać o sprzęgło, aby się nie psuło?

Standardową oznaką, że ze sprzęgłem jest coś nie tak, są wyższe obroty przy danej prędkości, niż zazwyczaj. Przyjrzyjmy się innym symptomom, zwiastującym usterkę.

Sprawdź pedał sprzęgła

Koniecznie powinieneś sprawdzić, czy pedał sprzęgła nie sprawia zbyt małego oporu. Jeśli tak jest, cały mechanizm powinien zostać wymieniony. Słyszysz pstryknięcie przy naciśnięciu pedału? Najprawdopodobniej uszkodzeniu uległ docisk. A może pedał obciera? W tym wypadku zepsuła się któraś z gumowych poduszek pod silnikiem lub skrzynią biegów, albo łożysko oporowe.

Sprzęgło się ślizga

Gdy sprzęgło się ślizga, oznacza to, że moc nie jest w całości przekazywana z silnika na koła. Jak to sprawdzić? Ustaw samochód na równej, prostej drodze, zaciągnij ręczny hamulec i włącz trzeci bieg. Stopniowo zwalniaj pedał sprzęgła. Jeśli gaśnie praktycznie natychmiast, ze sprzęgłem nic złego się nie dzieje. W przypadku nieregularnego stukania z okolic motoru można już mówić o ślizganiu sprzęgła. W takim wypadku trzeba je szybko wymienić, ponieważ uszkodzenia będą się powiększać.

Trudność przy zmianie biegów

Biegi powinny wchodzić płynnie i bez żadnych oporów. Jeśli masz z tym problem, do zmiany biegu podchodzisz kilkukrotnie lub słyszysz przy tej czynności zgrzytanie, prawdopodobnie czeka cię wymiana sprzęgła. Przyczyną może być także naderwana linka sprzęgła lub uszkodzony układ hydrauliczny.

Dlaczego sprzęgło się psuje?

Najczęściej nie mamy wpływu na usterki sprzęgła, ponieważ jest to element eksploatacyjny auta i psuje się w wyniku zużycia. Niektórzy kierowcy niestety nadwyrężają je, poprzez używanie poza zmianą biegów, co jest nieprawidłowe. Podobnie przedstawia się sprawa nacisku – niedociśnięcie także nie wpływa dobrze na jego funkcjonowanie. Jeśli już dojdzie do usterki na środku drogi, kluczową czynnością jest odpowiednia jazda. Holowanie nie należy do tanich usług, warto więc spróbować dojechać samodzielnie do warsztatu. Wymaga to jednak idealnego zgrania z obrotami silnika, ponieważ nietrudno o jego uszkodzenie. Zmieniaj więc biegi bardzo delikatnie i dopasowuj je do obrotów, a uda ci się pokonać trasę bez większych problemów.

Jak dbać?

Pamiętaj, aby zawsze ruszać z możliwie najniższych obrotów silnika, nie puszczaj gwałtownie pedału i nie ruszaj w ten sposób. Gdy stoisz na światłach, wrzuć bieg na luz – w ten sposób oszczędzasz sprzęgło. Gazu dodawaj tylko wtedy, gdy hamulec ręczny jest całkowicie opuszczony i dociskaj pedał do końca. Jeśli zastosujesz się do tych zasad, znacznie przedłużysz żywotność sprzęgła.



Przeczytaj także

Seat Arona - Cena wymiany sprzęgła

Seat Arona - Cena wymiany sprzęgła

Seat Arona to auto klasy miejskiej segmentu B, które jest produkowane od 2017 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu, produkowanego w nadwoziu crossover. Głównymi konkurentami modelu jest Fiat 500x, Kia Stonic, Nissan Juke, Peugeot 2008 i Renault Captur. Seat Arona pojawia się z...

więcej

Renault Megane III - Cena wymiany sprzęgła

Renault Megane III - Cena wymiany sprzęgła

  Renault Megane III ursół w porównaniu do Megane II i upodobnił się do większego modelu Laguna. Produkowany był w latach 2008-2016 w nadwoziach Cabrio, Kombi, Hatchback i Coupe. Dostępne silniki benzynowe rozpoczynały się od pojemności 1.2 TCe 116 KM a kończyły na 2.0 TCe 220 KM. W...

więcej

Seat Toledo (II, III, IV) - Cena wymiany sprzęgła

Seat Toledo (II, III, IV) - Cena wymiany sprzęgła

Seat Toledo był najpierw zaliczany jako auto kompaktowe segmentu C, a potem jako auto klasy miejskiej segmentu B, które jest produkowane od 1991 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan, liftback i sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen...

więcej

Renault Scenic (II, III) - Cena wymiany sprzęgła

Renault Scenic (II, III) - Cena wymiany sprzęgła

Renault Scenic to auto typu minivan klasy średniej segmentu C, które produkowane jest od 1996 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C4 Picasso, Ford C-Max, Opel Zafira, SEAT Altea i Toyota Verso....

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty