Sprzęgło stanowi bardzo ważny element auta, bez którego nie będzie ono jeździć. To właśnie ono odpowiada za kontrolę mocy silnika przekazywanej na koła. Jego usterka wiąże się więc z trwałym unieruchomieniem auta. Awaria sprzęgła wiąże się ze sporymi kosztami, które stanowią znaczne obciążenie dla portfela. Właśnie dlatego niezwykle ważne jest, aby odpowiednio wcześnie zdiagnozować wszystkie nieprawidłowości i zapobiec poważnym problemom technicznym. Jak więc je rozpoznać? I jak dbać o sprzęgło, aby się nie psuło?

Standardową oznaką, że ze sprzęgłem jest coś nie tak, są wyższe obroty przy danej prędkości, niż zazwyczaj. Przyjrzyjmy się innym symptomom, zwiastującym usterkę.
Sprawdź pedał sprzęgła
Koniecznie powinieneś sprawdzić, czy pedał sprzęgła nie sprawia zbyt małego oporu. Jeśli tak jest, cały mechanizm powinien zostać wymieniony. Słyszysz pstryknięcie przy naciśnięciu pedału? Najprawdopodobniej uszkodzeniu uległ docisk. A może pedał obciera? W tym wypadku zepsuła się któraś z gumowych poduszek pod silnikiem lub skrzynią biegów, albo łożysko oporowe.
Sprzęgło się ślizga
Gdy sprzęgło się ślizga, oznacza to, że moc nie jest w całości przekazywana z silnika na koła. Jak to sprawdzić? Ustaw samochód na równej, prostej drodze, zaciągnij ręczny hamulec i włącz trzeci bieg. Stopniowo zwalniaj pedał sprzęgła. Jeśli gaśnie praktycznie natychmiast, ze sprzęgłem nic złego się nie dzieje. W przypadku nieregularnego stukania z okolic motoru można już mówić o ślizganiu sprzęgła. W takim wypadku trzeba je szybko wymienić, ponieważ uszkodzenia będą się powiększać.
Trudność przy zmianie biegów
Biegi powinny wchodzić płynnie i bez żadnych oporów. Jeśli masz z tym problem, do zmiany biegu podchodzisz kilkukrotnie lub słyszysz przy tej czynności zgrzytanie, prawdopodobnie czeka cię wymiana sprzęgła. Przyczyną może być także naderwana linka sprzęgła lub uszkodzony układ hydrauliczny.
Dlaczego sprzęgło się psuje?
Najczęściej nie mamy wpływu na usterki sprzęgła, ponieważ jest to element eksploatacyjny auta i psuje się w wyniku zużycia. Niektórzy kierowcy niestety nadwyrężają je, poprzez używanie poza zmianą biegów, co jest nieprawidłowe. Podobnie przedstawia się sprawa nacisku – niedociśnięcie także nie wpływa dobrze na jego funkcjonowanie. Jeśli już dojdzie do usterki na środku drogi, kluczową czynnością jest odpowiednia jazda. Holowanie nie należy do tanich usług, warto więc spróbować dojechać samodzielnie do warsztatu. Wymaga to jednak idealnego zgrania z obrotami silnika, ponieważ nietrudno o jego uszkodzenie. Zmieniaj więc biegi bardzo delikatnie i dopasowuj je do obrotów, a uda ci się pokonać trasę bez większych problemów.
Jak dbać?
Pamiętaj, aby zawsze ruszać z możliwie najniższych obrotów silnika, nie puszczaj gwałtownie pedału i nie ruszaj w ten sposób. Gdy stoisz na światłach, wrzuć bieg na luz – w ten sposób oszczędzasz sprzęgło. Gazu dodawaj tylko wtedy, gdy hamulec ręczny jest całkowicie opuszczony i dociskaj pedał do końca. Jeśli zastosujesz się do tych zasad, znacznie przedłużysz żywotność sprzęgła.
Druga generacja Toyoty Rav4 ukazała się pierwszy raz w 2000 roku. Samochód w porównaniu do wcześniejszej generacji lekko się powiększył, a jego sylwetka została odświeżona. W 2004 roku auto przeszło facelifting, a dwa lata póżniej zakończono jego produkcję. Toyota Rav4 II oferowała 2...
Mitsubishi ASX to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2010 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu razem z kilkoma liftingami, produkowanego w nadwoziu crossover. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Kuga, Nissan Qashqai, Skoda Yeti, Kia Sportage i Dacia...
Fiat Punto II to jeden z najbardziej rozpoznawalnych modelów samochodów klasy miejskiej. W drugiej wersji Punto znacznie podkreślono kształty nadwozia, lecz większość mechanizmów auto odziedziczyło po swoim poprzedniku. Pojazd produkowano w latach 1999 - 2010. W ofercie zaproponowano 6...
Chevroleta Aveo T250 nie trzeba przedstawiać, po tym jak popularnym miejskim autem stała się poprzednia generacja T200. 2 generacja tego modelu produkowana była w latach 2006-2011, a samo nadwozie zyskało na atrakcyjności. Auto nadal oferowane było jedynie z silnikami benzynowymi o...