Klocki hamulcowe to elementy, które z biegiem czasu ulegają zużyciu i wymagają wymiany. Często wraz z nimi wymienia się także tarcze hamulcowe, choć nie jest to konieczne. Większość kierowców przy posiadaniu podstawowej wiedzy jest w stanie samodzielnie dokonać takiego „zabiegu” w aucie. Warto więc zapoznać się z zasadami wymiany klocków i zaoszczędzić pieniądze, które poszłyby na tą usługę w profesjonalnym warsztacie.
Prędzej, czy później, podczas wizyty w warsztacie usłyszysz o konieczności wymiany klocków hamulcowych. Nie warto jednak czekać do tego momentu – jazda na zużytych elementach może być bardzo niebezpieczna. Jeśli mechanik zaproponuje ci usługę wraz z wymianą tarcz, nie oznacza to wcale, że próbuje cię naciągnąć. Tarcze co prawda zużywają się woniej, jednak z czasem ten wydatek jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania pojazdu. Czy trzeba wymieniać te elementy wspólnie? Nie. Klocki hamulcowe będą jak najbardziej współpracować ze starymi tarczami, pod warunkiem, że te są gładkie, proste i o odpowiedniej grubości. Z kolei odwrotna sytuacja nie może mieć miejsca – wraz z nowymi tarczami TRZEBA zainstalować nowe klocki.
Kiedy dokonać wymiany? Gdy klocki hamulcowe mają poniżej 1,5 mm grubości. Przy okazji skontroluj krawędzie tarcz. Jeżeli rant jest zbyt duży, musisz zamontować nowe. Do wymiany klocków potrzebny jest zestaw okładzin ciernych dobranych do auta, smar miedziowy, lewarek, klucze oraz ściągacz.
Wymianę należy rozpocząć od zabezpieczenia pojazdu przed stoczeniem, przy pomocy klinów. Teraz można poluzować śruby koła, podnieść pojazd z wykorzystaniem lewarka, a następnie ściągnąć koło. Potem można odkręcić zacisk przy pomocy odpowiedniego klucza. Śruby są umieszczone od strony nadkola – najczęściej są zapieczone, dlatego trzeba mieć przygotowany płyn penetracyjny. Następną czynnością jest zdjęcie zacisku – nie powinien wisieć na przewodzie hamulcowym. Znajdujący się w zacisku tłoczek trzeba cofnąć, a następnie wcisnąć go w zacisk, aby nowa okładzina cierna zmieściła się podczas montażu. Nie jest to łatwa sprawa, dlatego warto posłużyć się np. ściągaczem. Z jarzma trzeba odczepić zawleczki zabezpieczające i wyjąć je. Pamiętaj o oczyszczeniu gniazda zabezpieczającego papierem ściernym, a także popryskaniu prowadnic elementów ciernych smarem miedziowym. Teraz możesz zamocować zacisk w odwrotnej kolejności, niż na początku. Przykręć śruby mocujące i załóż z powrotem koło. Przed uruchomieniem auta, kilka razy naciśnij pedał gazu, aż zrobi się twardy.
Jak widać, wymiana klocków hamulcowych nie jest wcale trudna i przy posiadaniu podstawowej wiedzy, dokona jej każdy użytkownik samochodu. Przy wymianie należy pamiętać, że klocki i tarcze nie muszą pochodzić od tego samego producenta, ale to znacznie ułatwia sprawę. Wtedy bowiem mamy pewność, że elementy będą prawidłowo współpracować. Należy także pamiętać, aby zawsze wymieniać je parami – elementy na jednej osi zawsze muszą mieć te same parametry. Jeśli nie jesteś jednak pewien swoich umiejętności mechanicznych, udaj się do sprawdzonego mechanika, który w mig rozwiąże problem.
Otrzymaj ranking sprawdzonych warsztatów
Produkowany w latach 2002 - 2010 Citroen C3 pierwszej generacji to auto osobowe zaliczające się do segmentu pojazdów typu B. To nieduży samochód z nadwoziem typu hatchback, który pełnił funkcję auta dla rodziny. Do wyboru były 4 silniki benzynowe od 61KM do 110 KM oraz 4 silniki diesla od...
Opel Corsa to auto klasy miejskiej segmentu B, który produkowany jest od 1982 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstało 6 generacji modelu, produkowanych w nadwoziu hatchback, sedan, kombi i pickup. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Fiesta, Hyundai i20, Kia Rio, Peugeot 208, Renault Clio,...
BMW Serii 1 F20-21 to kontynuacja modelu E81-87 który odniósł duży sukces. Model urósł w porównaniu do poprzednika nie tylko na zewnątrz. Gama silników benzynowych liczy aż 14 jednostek oraz 8 diesli. Produkcja rozpoczęła się w 2011 roku i trwa do dziś.
Toyotę Yaris drugiej generacji produkowano w latach 2005 - 2011. W porównaniu do swojego poprzednika sylwetkę auta zmodernizowano, lecz pomimo to przypominała Toyotę I generacji. Pojazd sklasyfikowano jako auto małe. W 2009 roku Yaris II podano faceliftingowi. Do oferty trafiły 3 silniki...