Gdy ubywa oleju…

Olej jest bardzo ważny dla prawidłowego funkcjonowania samochodu – powoduje on lepsze smarowanie i zabezpiecza przed tarciem elementów ruchomych w aucie. Jego niedobór może prowadzić do poważnych usterek, a nawet całkowitego zniszczenia silnika. Właśnie dlatego należy kontrolować jego poziom regularnie. Co jednak, gdy zauważasz, że olej znika w niewyjaśnionych okolicznościach? Koniecznie musisz zlokalizować problem i szybko go wyeliminować!

Większość posiadaczy aut rzadko zwraca uwagę na poziom oleju, a to duży błąd. W nowoczesnych autach jego zużycie jest całkiem spore, dlatego powinno być stale kontrolowane. Przy intensywnej eksploatacji zużycie może wynosić nawet 1l cieczy na 1000km!

Czym może być spowodowany ubytek oleju? Współcześnie często jest to związane z występowaniem turbosprężarki, a konkretnie jej nieszczelności lub zatkania przewodu odprowadzającego z niej olej. Często wskazuje się też na zużycie lub uszkodzenie tłoków i pierścieni tłokowych.

Problem może występować, gdy oddaje się głowicę do naprawy. Jeśli śruby nie zostaną właściwie dokręcone, może dojść właśnie do wycieku. Inne przyczyny to m.in. zużycie pompy wtryskowej lub jej usterka. Olej może wtedy trafić do paliwa, a następnie do komory spalania. Zwróć też uwagę na uszczelniacze, które mogły w wyniku starzenia przestać skutecznie działać i przepuszczać na zewnątrz ciecz.

Zupełnie inną sprawą jest nieterminowa wymiana oleju, co skutkuje silnie zabrudzonym filtrem oleju. Może dojść do tego, że zanieczyszczenia dostaną się do silnika, co będzie miało negatywny wpływ na jego eksploatację.

Jak często wymieniać olej?

Kwestię wymiany oleju określa z reguły producent auta, dlatego wystarczy zastosować się do jego zaleceń. Przeważnie jest to dokładnie określona liczba przejechanych kilometrów lub po prostu 12 miesięcy. Najczęściej wskazuje się na granicę 10-15 tys. km, co pozwala zachować olejowi swoje właściwości. Należy jednak brać pod uwagę dodatkowe aspekty, takie jak np. wyjazd na wakacje. Gdy auto jest intensywnie eksploatowane i działa przez wiele godzin na najwyższych obrotach, olej szybciej traci swoje cechy. Jeśli planujesz więc daleką podróż samochodem, może warto pomyśleć przedtem nad wymianą – mimo że jeszcze czas. W ten sposób uchronisz samochód przed niechcianymi usterkami.

Czy barwa oleju ma wpływ na jego jakość? Nie zawsze. Powszechnie przyjęło się, że ciemny olej jest zabrudzony i wymaga wymiany. Należy jednak pamiętać, że w przypadku starych silników nie do końca tak jest. Mogą one bowiem zmienić kolor oleju bez żadnych negatywnych konsekwencji. Ogólnie jednak zmiana barwy jest sygnałem dla kierowcy, że coś się dzieje i to niekoniecznie dobrego…

Olej jest niezwykle ważnym elementem, o który trzeba stale dbać. Jego brak może bowiem prowadzić do zatarcia silnika. Należy też pamiętać, że słabej jakości może znacznie zwiększyć jego zużycie, co jest bardzo niekorzystne. Najlepiej używać oleju zalecanego przez producenta i pamiętać o jego regularnej kontroli. To pozwoli nam spokojnie jeździć autem, bez obawy o działanie silnika.






Otrzymaj ranking sprawdzonych warsztatów

Przeczytaj także

Audi A4 B6 - Cena wymiany oleju silnikowego

Audi A4 B6 - Cena wymiany oleju silnikowego

 Generacja B6 produkowana była w latach 2000 - 2006. Stylistyka nie zmieniła się znacząco, ale samochód upodobnił się do większego i bardziej prestiżowego modelu A6. Do dyspozycji było 12 silników benzynowych gdzie najmniejsza pojemność 1.6 generowała 102 KM, a największa 4.2 V8 344 KM. Z...

więcej

Audi A4 B5 - Cena wymiany oleju silnikowego

Audi A4 B5 - Cena wymiany oleju silnikowego

 Audi A4 B5 to przedłużenie bardzo popularnego swego czasu modelu Audi 80. Jego produkcja rozpoczęła się w 1994 i trwała do 2001 roku, gdzie w 1998 przeprowadzono lifting nadwozia. Kierowcy do wyboru mieli 18 silników benzynowych o pojemności od 1.6 do 2.8 oraz 8 silników diesla o...

więcej

Kia Sportage (II, III, IV) - Cena wymiany oleju silnikowego

Kia Sportage (II, III, IV) - Cena wymiany oleju silnikowego

Kia Sportage to auto kompaktowe segmentu C, które jest produkowane od 1993 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Kuga, Honda CR-V, Peugeot 3008, Renault Koleos, Volkswagen Tiguan, Skoda Karoq i Nissan Qashqai....

więcej

Volkswagen Passat (B6, B7, B8) - Cena wymiany oleju silnikowego

Volkswagen Passat (B6, B7, B8) - Cena wymiany oleju silnikowego

Volkswagen Passat to auto klasy średniej segmentu D, który produkowany jest od 1973 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 8 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu liftback, kombi i sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Mondeo, Opel Insigna, Peugeot 508 i Renault Talisman....

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Umów wizytę w warsztacie