Gdy ubywa oleju…

Olej jest bardzo ważny dla prawidłowego funkcjonowania samochodu – powoduje on lepsze smarowanie i zabezpiecza przed tarciem elementów ruchomych w aucie. Jego niedobór może prowadzić do poważnych usterek, a nawet całkowitego zniszczenia silnika. Właśnie dlatego należy kontrolować jego poziom regularnie. Co jednak, gdy zauważasz, że olej znika w niewyjaśnionych okolicznościach? Koniecznie musisz zlokalizować problem i szybko go wyeliminować!

Większość posiadaczy aut rzadko zwraca uwagę na poziom oleju, a to duży błąd. W nowoczesnych autach jego zużycie jest całkiem spore, dlatego powinno być stale kontrolowane. Przy intensywnej eksploatacji zużycie może wynosić nawet 1l cieczy na 1000km!

Czym może być spowodowany ubytek oleju? Współcześnie często jest to związane z występowaniem turbosprężarki, a konkretnie jej nieszczelności lub zatkania przewodu odprowadzającego z niej olej. Często wskazuje się też na zużycie lub uszkodzenie tłoków i pierścieni tłokowych.

Problem może występować, gdy oddaje się głowicę do naprawy. Jeśli śruby nie zostaną właściwie dokręcone, może dojść właśnie do wycieku. Inne przyczyny to m.in. zużycie pompy wtryskowej lub jej usterka. Olej może wtedy trafić do paliwa, a następnie do komory spalania. Zwróć też uwagę na uszczelniacze, które mogły w wyniku starzenia przestać skutecznie działać i przepuszczać na zewnątrz ciecz.

Zupełnie inną sprawą jest nieterminowa wymiana oleju, co skutkuje silnie zabrudzonym filtrem oleju. Może dojść do tego, że zanieczyszczenia dostaną się do silnika, co będzie miało negatywny wpływ na jego eksploatację.

Jak często wymieniać olej?

Kwestię wymiany oleju określa z reguły producent auta, dlatego wystarczy zastosować się do jego zaleceń. Przeważnie jest to dokładnie określona liczba przejechanych kilometrów lub po prostu 12 miesięcy. Najczęściej wskazuje się na granicę 10-15 tys. km, co pozwala zachować olejowi swoje właściwości. Należy jednak brać pod uwagę dodatkowe aspekty, takie jak np. wyjazd na wakacje. Gdy auto jest intensywnie eksploatowane i działa przez wiele godzin na najwyższych obrotach, olej szybciej traci swoje cechy. Jeśli planujesz więc daleką podróż samochodem, może warto pomyśleć przedtem nad wymianą – mimo że jeszcze czas. W ten sposób uchronisz samochód przed niechcianymi usterkami.

Czy barwa oleju ma wpływ na jego jakość? Nie zawsze. Powszechnie przyjęło się, że ciemny olej jest zabrudzony i wymaga wymiany. Należy jednak pamiętać, że w przypadku starych silników nie do końca tak jest. Mogą one bowiem zmienić kolor oleju bez żadnych negatywnych konsekwencji. Ogólnie jednak zmiana barwy jest sygnałem dla kierowcy, że coś się dzieje i to niekoniecznie dobrego…

Olej jest niezwykle ważnym elementem, o który trzeba stale dbać. Jego brak może bowiem prowadzić do zatarcia silnika. Należy też pamiętać, że słabej jakości może znacznie zwiększyć jego zużycie, co jest bardzo niekorzystne. Najlepiej używać oleju zalecanego przez producenta i pamiętać o jego regularnej kontroli. To pozwoli nam spokojnie jeździć autem, bez obawy o działanie silnika.






Otrzymaj ranking sprawdzonych warsztatów

Przeczytaj także

Mazda 6 I - Cena wymiany oleju silnikowego

Mazda 6 I - Cena wymiany oleju silnikowego

  Mazda 6 I produkowana w latach 2002 - 2007. Zbudowany na platformie podłogwej G-platform ze współpracy z Fordem. W 2005 auto przeszło facelifting. W gamie silnikowej oferowano 4 jednostki benzynowe od 120KM do 166KM oraz 3 silnika diesla od 121KM do 143KM.

więcej

Skoda Rapid II - Cena wymiany oleju silnikowego

Skoda Rapid II - Cena wymiany oleju silnikowego

Skoda Rapid to auto klasy miejskiej segmentu B, które było produkowane najpierw od 1983 do 1991, a potem wznowiono produkcje od 2012 do 2019 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu liftback i sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C-Elysee,...

więcej

Skoda Octavia (II, III) - Cena wymiany oleju silnikowego

Skoda Octavia (II, III) - Cena wymiany oleju silnikowego

Skoda Octavia to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 1996 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu liftback i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Fiat Tipo, Ford Focus, Opel Astra, Renault Fluence i Toyota Corolla. Skoda...

więcej

BMW X1 (E84, F48) - Cena wymiany oleju silnikowego

BMW X1 (E84, F48) - Cena wymiany oleju silnikowego

BMW X1 to auto klasy kompaktowej segmentu C, który produkowany jest od 2009 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu crossover. Głównymi konkurentami modelu jest Audi Q3, Lexus UX, Mercedes-Benz GLA, Jaguar E-Pace i Volvo XC40. BMW pojawia się z...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę