Wymiana klocków hamulcowych to jeden z najpopularniejszych elementów obsługi eksploatacyjnej. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej od tarczy hamulcowej, dlatego wymiana samych klocków hamulcowych może przypaść 2-3 razy na jedną wymianę tarcz hamulcowych. Szybkość zużycia klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy kierowcy oraz ukształtowania terenu i rodzaju dróg na jakich auto jest używane.
Cena wymiany klocków hamulcowych w Fiat Doblo I, II, III i IV wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach dla przedniej osi przedstawiono poniżej.
Fiat Doblo I | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.2 65KM 48kW | 119 PLN | 239 PLN | ||
1.6 16V 103KM 76kW | 178 PLN | 298 PLN | |||
1.4 77KM 57kW | 162 PLN | 282 PLN | |||
Diesel |
1.9 D 63KM 46kW | 187 PLN | 307 PLN | ||
1.9 JTD 100KM 74kW | 179 PLN | 299 PLN |
Fiat Doblo II | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.4 77KM 57kW | 108 PLN | 228 PLN | ||
1.6 Natural Power 103KM 76kW | 175 PLN | 295 PLN | |||
Diesel |
1.3 D 75KM 55kW | 126 PLN | 246 PLN | ||
1.3 D 85KM 63kW | 178 PLN | 298 PLN | |||
1.9 16v Multijet 120KM 88kW | 193 PLN | 313 PLN | |||
1.9 Multijet 105KM 77kW | 212 PLN | 332 PLN |
Fiat Doblo III | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.4 16v 95KM 70kW | 170 PLN | 290 PLN | ||
1.4 T-jet 16v 120KM 88kW | 212 PLN | 332 PLN | |||
1.4 T-jet 16v CNG 120KM 88kW | 123 PLN | 243 PLN | |||
Diesel |
1.3 Multijet II 16v 90KM 66kW | 156 PLN | 276 PLN | ||
1.6 Multijet 16v 105KM 77kW | 214 PLN | 334 PLN | |||
2.0 Multijet 16v 135KM 99kW | 258 PLN | 378 PLN |
Fiat Doblo IV | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.4 16V 95KM 70kW | 170 PLN | 290 PLN | ||
1.4 T-Jet 16V 120KM 88kW | 194 PLN | 314 PLN | |||
Diesel |
1.3 MultiJet 95KM 70kW | 157 PLN | 277 PLN | ||
1.6 MultiJet 120KM 88kW | 213 PLN | 333 PLN | |||
1.6 MultiJet 16V 105KM 77kW | 162 PLN | 282 PLN | |||
2.0 MultiJet 16V 135 KM 99 kW | 214 PLN | 334 PLN |
W rozpatrywanych modelach nie zastosowano tarczowego układu hamulcowego dla tylnej osi.
Cena wymiany klocków hamulcowych może być stała dla wszystkich jednostek napędowych w danym modelu samochodu, jeżeli producent przewiduje te same klocki hamulcowe bez względu na generowaną moc oraz procedura wymiany klocków zajmuje tyle samo czasu dla wszystkich odmian modelu.
Kierowca może zdecydować się na montaż ekonomicznych klocków hamulcowych takich producentów jak ABE czy BRECK, renomowanych i polecanych takich jak TRW czy FERODO, lub marek premium jak np. ATE. W przypadku Fiata Doblo I, II, III i IV wymiana klocków hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi wynosi ok 50 minut. Należy pamiętać, aby klocki hamulcowe wymieniać parami dla danej osi pojazdu. Jeżeli tarcza hamulcowa nosi znaki zużycia lub innych uszkodzeń, należy wymienić ją na nową a dopiero do niej zamontować nowe klocki. Cena wymiany może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Fiat Doblo to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2000 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu kombivan, pick-up i furgon. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen Berlingo, Dacia Dokker, Mercedes-Benz Citan, Peugeot Partner, Renault Kangoo i Volkswagen Caddy. Fiat Doblo pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.
Klocki hamulcowe w które wyposażony jest tarczowy układ hamulcowy wywierają nacisk na tarczę za pośrednictwem ruchomych tłoczków. Zjawisko tarcia pozwalające zatrzymać samochód uzyskiwane jest na powierzchni okładziny ciernej klocka hamulcowego. Okładzina ta ściera się z upływem czasu osiągając wartość graniczną. Wartość ta określona jest przez producenta klocków, jednak uznać można, że gdy grubość okładziny będzie mniejsza niż 3mm to najwyższy czas na wymianę klocków. Piszczące hamulce to również sygnał, że pora na serwis układu hamulcowego. Niektóre klocki hamulcowe posiadają wbudowane blaszki, które po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny zaczynają trzeć o tarczę generując pisk. W ekstremalnych przypadkach okładzina może zostać całkowicie zużyta, a metalowa część klocka hamulcowego w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie wspominając o znikomej sile hamowania.
Dobrej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać przebieg na poziomie 30-40 tyś. km. jednak wpływ na ich żywotność ma także styl jazdy oraz środowisko. Agresywne i częste hamowanie skutecznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych jak i pozostałych komponentów układu hamulcowego. Zużycie klocków hamulcowych można także poznać po obniżeniu się poziomu płynu hamulcowego, kiedy to tłoczek w zacisku hamulcowym jest bardzie wysunięty.
Fiat Doblo to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2000 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu kombivan, pick-up i furgon. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen Berlingo, Dacia Dokker, Mercedes-Benz Citan, Peugeot Partner,...
Fiat Doblo to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2000 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu kombivan, pick-up i furgon. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen Berlingo, Dacia Dokker, Mercedes-Benz Citan, Peugeot Partner,...
Fiat Doblo to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2000 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu kombivan, pick-up i furgon. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen Berlingo, Dacia Dokker, Mercedes-Benz Citan, Peugeot Partner,...
Fiat Doblo to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2000 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu kombivan, pick-up i furgon. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen Berlingo, Dacia Dokker, Mercedes-Benz Citan, Peugeot Partner,...