Wymiana klocków hamulcowych to jeden z najpopularniejszych elementów obsługi eksploatacyjnej. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej od tarczy hamulcowej, dlatego wymiana samych klocków hamulcowych może przypaść 2-3 razy na jedną wymianę tarcz hamulcowych. Szybkość zużycia klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy kierowcy oraz ukształtowania terenu i rodzaju dróg na jakich auto jest używane.
Cena wymiany klocków hamulcowych w Mazda 5 I i II wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach dla przedniej osi przedstawiono poniżej.
Mazda 5 I | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.8 MZR 116KM 85kW | 208 PLN | 328 PLN | ||
2.0 MZR 146KM 107kW | 226 PLN | 346 PLN | |||
2.3 16V 155KM 114kW | 237 PLN | 357 PLN | |||
Diesel |
2.0 MZR-CD 110KM 81kW | 223 PLN | 343 PLN | ||
2.0 MZR-CD 143KM 105kW | 227 PLN | 347 PLN |
Mazda 5 II | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.8 MZR 116KM 85kW | 208 PLN | 328 PLN | ||
2.0 MZR 150KM 110kW | 226 PLN | 346 PLN | |||
Diesel |
1.6 MZ-CD 116KM 85kW | 237 PLN | 357 PLN |
Ceny klocków hamulcowych wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Mazda 5 I i II dla tylnej osi przedstawiono poniżej.
Mazda 5 I | |||||
Paliwo | Silnik | Tylna oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.8 MZR 116KM 85kW | 132 PLN | 252 PLN | ||
2.0 MZR 146KM 107kW | 185 PLN | 305 PLN | |||
2.3 16V 155KM 114kW | 196 PLN | 316 PLN | |||
Diesel |
2.0 MZR-CD 110KM 81kW | 197 PLN | 317 PLN | ||
2.0 MZR-CD 143KM 105kW | 131 PLN | 251 PLN |
Mazda 5 II | |||||
Paliwo | Silnik | Tylna oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.8 MZR 116KM 85kW | 185 PLN | 305 PLN | ||
2.0 MZR 150KM 110kW | 179 PLN | 299 PLN | |||
Diesel |
1.6 MZ-CD 116KM 85kW | 195 PLN | 315 PLN |
Cena wymiany klocków hamulcowych może być stała dla wszystkich jednostek napędowych w danym modelu samochodu, jeżeli producent przewiduje te same klocki hamulcowe bez względu na generowaną moc oraz procedura wymiany klocków zajmuje tyle samo czasu dla wszystkich odmian modelu.
Kierowca może zdecydować się na montaż ekonomicznych klocków hamulcowych takich producentów jak ABE czy BRECK, renomowanych i polecanych takich jak TRW czy FERODO, lub marek premium jak np. ATE. W przypadku Mazda 5 I i II wymiana klocków hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi wynosi ok 50 minut. Należy pamiętać, aby klocki hamulcowe wymieniać parami dla danej osi pojazdu. Jeżeli tarcza hamulcowa nosi znaki zużycia lub innych uszkodzeń, należy wymienić ją na nową a dopiero do niej zamontować nowe klocki. Cena wymiany może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Mazda 5 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 1999 do 2005 roku jako Mazda Premacy, a od 2005 do dzisiaj już jako Mazda 5. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Toyota Isis, Honda Freed i Nissan Lafesta. Mazda 5 pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.
Klocki hamulcowe w które wyposażony jest tarczowy układ hamulcowy wywierają nacisk na tarczę za pośrednictwem ruchomych tłoczków. Zjawisko tarcia pozwalające zatrzymać samochód uzyskiwane jest na powierzchni okładziny ciernej klocka hamulcowego. Okładzina ta ściera się z upływem czasu osiągając wartość graniczną. Wartość ta określona jest przez producenta klocków, jednak uznać można, że gdy grubość okładziny będzie mniejsza niż 3mm to najwyższy czas na wymianę klocków. Piszczące hamulce to również sygnał, że pora na serwis układu hamulcowego. Niektóre klocki hamulcowe posiadają wbudowane blaszki, które po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny zaczynają trzeć o tarczę generując pisk. W ekstremalnych przypadkach okładzina może zostać całkowicie zużyta, a metalowa część klocka hamulcowego w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie wspominając o znikomej sile hamowania.
Dobrej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać przebieg na poziomie 30-40 tyś. km. jednak wpływ na ich żywotność ma także styl jazdy oraz środowisko. Agresywne i częste hamowanie skutecznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych jak i pozostałych komponentów układu hamulcowego. Zużycie klocków hamulcowych można także poznać po obniżeniu się poziomu płynu hamulcowego, kiedy to tłoczek w zacisku hamulcowym jest bardzie wysunięty.
Mazda 5 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 1999 do 2005 roku jako Mazda Premacy, a od 2005 do dzisiaj już jako Mazda 5. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Toyota Isis, Honda Freed i...
Mazda 5 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 1999 do 2005 roku jako Mazda Premacy, a od 2005 do dzisiaj już jako Mazda 5. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Toyota Isis, Honda Freed i...
Mazda 5 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 1999 do 2005 roku jako Mazda Premacy, a od 2005 do dzisiaj już jako Mazda 5. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Toyota Isis, Honda Freed i...
Mazda 5 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 1999 do 2005 roku jako Mazda Premacy, a od 2005 do dzisiaj już jako Mazda 5. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Toyota Isis, Honda Freed i...