Wymiana klocków hamulcowych to jeden z najpopularniejszych elementów obsługi eksploatacyjnej. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej od tarczy hamulcowej, dlatego wymiana samych klocków hamulcowych może przypaść 2-3 razy na jedną wymianę tarcz hamulcowych. Szybkość zużycia klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy kierowcy oraz ukształtowania terenu i rodzaju dróg na jakich auto jest używane.
Cena wymiany klocków hamulcowych w Skoda Rapid II wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach dla przedniej osi przedstawiono poniżej.
Skoda Rapid II | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.2 TSI 105KM 77kW | 185 PLN | 305 PLN | ||
1.0 TSI 110KM 81kW | 189 PLN | 309 PLN | |||
1.2 TSI 110KM 81kW | 162 PLN | 282 PLN | |||
1.2 TSI 86KM 63kW | 161 PLN | 281 PLN | |||
1.2 MPI 75KM 55kW | 182 PLN | 302 PLN | |||
1.0 TSI 95KM 70kW | 183 PLN | 303 PLN | |||
Diesel |
1.6 TDI 105KM 77kW | 190 PLN | 310 PLN | ||
1.6 TDI 115KM 85kW | 191 PLN | 311 PLN | |||
1.6 TDI 90KM 66kW | 167 PLN | 287 PLN | |||
1.4 TDI 90KM 66kW | 166 PLN | 286 PLN |
Ceny klocków hamulcowych wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Skoda Rapid II dla tylnej osi przedstawiono poniżej.
Skoda Rapid II | |||||
Paliwo | Silnik | Tylna oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.2 TSI 105KM 77kW | 141 PLN | 261 PLN | ||
1.0 TSI 110KM 81kW | 142 PLN | 262 PLN | |||
1.2 TSI 110KM 81kW | 127 PLN | 247 PLN | |||
1.2 TSI 86KM 63kW | 126 PLN | 246 PLN | |||
1.2 MPI 75KM 55kW | 159 PLN | 279 PLN | |||
1.0 TSI 95KM 70kW | 160 PLN | 280 PLN | |||
Diesel |
1.6 TDI 105KM 77kW | 155 PLN | 275 PLN | ||
1.6 TDI 115KM 85kW | 156 PLN | 276 PLN | |||
1.6 TDI 90KM 66kW | 115 PLN | 235 PLN | |||
1.4 TDI 90KM 66kW | 116 PLN | 236 PLN |
Cena wymiany klocków hamulcowych może być stała dla wszystkich jednostek napędowych w danym modelu samochodu, jeżeli producent przewiduje te same klocki hamulcowe bez względu na generowaną moc oraz procedura wymiany klocków zajmuje tyle samo czasu dla wszystkich odmian modelu.
Kierowca może zdecydować się na montaż ekonomicznych klocków hamulcowych takich producentów jak ABE czy BRECK, renomowanych i polecanych takich jak TRW czy FERODO, lub marek premium jak np. ATE. W przypadku Skoda Rapid II wymiana klocków hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi wynosi ok 50 minut. Należy pamiętać, aby klocki hamulcowe wymieniać parami dla danej osi pojazdu. Jeżeli tarcza hamulcowa nosi znaki zużycia lub innych uszkodzeń, należy wymienić ją na nową a dopiero do niej zamontować nowe klocki. Cena wymiany może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Skoda Rapid to auto klasy miejskiej segmentu B, które było produkowane najpierw od 1983 do 1991, a potem wznowiono produkcje od 2012 do 2019 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu liftback i sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C-Elysee, Dacia Logan, Fiat Linea i Peugeot 301. Skoda Rapid pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.
Klocki hamulcowe w które wyposażony jest tarczowy układ hamulcowy wywierają nacisk na tarczę za pośrednictwem ruchomych tłoczków. Zjawisko tarcia pozwalające zatrzymać samochód uzyskiwane jest na powierzchni okładziny ciernej klocka hamulcowego. Okładzina ta ściera się z upływem czasu osiągając wartość graniczną. Wartość ta określona jest przez producenta klocków, jednak uznać można, że gdy grubość okładziny będzie mniejsza niż 3mm to najwyższy czas na wymianę klocków. Piszczące hamulce to również sygnał, że pora na serwis układu hamulcowego. Niektóre klocki hamulcowe posiadają wbudowane blaszki, które po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny zaczynają trzeć o tarczę generując pisk. W ekstremalnych przypadkach okładzina może zostać całkowicie zużyta, a metalowa część klocka hamulcowego w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie wspominając o znikomej sile hamowania.
Dobrej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać przebieg na poziomie 30-40 tyś. km. jednak wpływ na ich żywotność ma także styl jazdy oraz środowisko. Agresywne i częste hamowanie skutecznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych jak i pozostałych komponentów układu hamulcowego. Zużycie klocków hamulcowych można także poznać po obniżeniu się poziomu płynu hamulcowego, kiedy to tłoczek w zacisku hamulcowym jest bardzie wysunięty.
Skoda Rapid to auto klasy miejskiej segmentu B, które było produkowane najpierw od 1983 do 1991, a potem wznowiono produkcje od 2012 do 2019 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu liftback i sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C-Elysee,...
Skoda Rapid to auto klasy miejskiej segmentu B, które było produkowane najpierw od 1983 do 1991, a potem wznowiono produkcje od 2012 do 2019 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu liftback i sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C-Elysee,...
Skoda Rapid to auto klasy miejskiej segmentu B, które było produkowane najpierw od 1983 do 1991, a potem wznowiono produkcje od 2012 do 2019 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu liftback i sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C-Elysee,...
Skoda Rapid to auto klasy miejskiej segmentu B, które było produkowane najpierw od 1983 do 1991, a potem wznowiono produkcje od 2012 do 2019 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu liftback i sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C-Elysee,...