Wymiana klocków hamulcowych to jeden z najpopularniejszych elementów obsługi eksploatacyjnej. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej od tarczy hamulcowej, dlatego wymiana samych klocków hamulcowych może przypaść 2-3 razy na jedną wymianę tarcz hamulcowych. Szybkość zużycia klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy kierowcy oraz ukształtowania terenu i rodzaju dróg na jakich auto jest używane.
Cena wymiany klocków hamulcowych w Mercedesie GLK wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach dla przedniej osi przedstawiono poniżej.
Mercedes GLK | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
3.0 280 4MATIC 231KM 170kW | 295 PLN | 415 PLN | ||
3.5 350 4MATIC 272KM 200kW | 234 PLN | 354 PLN | |||
200 184KM 135kW | 196 PLN | 316 PLN | |||
250 211KM 155kW | 234 PLN | 354 PLN | |||
3.0 300 4MATIC 231KM 170kW | 333 PLN | 453 PLN | |||
3.5 350 BlueEFFICIENCY 305KM 224kW | 362 PLN | 482 PLN | |||
Diesel |
2.1 220 CDI 4MATIC 170KM 125kW | 196 PLN | 316 PLN | ||
3.0 320 CDI 4MATIC 224KM 165kW | 234 PLN | 354 PLN | |||
3.0 350 CDI 4MATIC 224KM 165kW | 333 PLN | 453 PLN |
Ceny klocków hamulcowych wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Mercedesa GLK dla tylnej osi przedstawiono poniżej.
Mercedes GLK | |||||
Paliwo | Silnik | Tylna oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
3.0 280 4MATIC 231KM 170kW | 187 PLN | 307 PLN | ||
3.5 350 4MATIC 272KM 200kW | 177 PLN | 297 PLN | |||
200 184KM 135kW | 152 PLN | 272 PLN | |||
250 211KM 155kW | 210 PLN | 330 PLN | |||
3.0 300 4MATIC 231KM 170kW | 210 PLN | 330 PLN | |||
3.5 350 BlueEFFICIENCY 305KM 224kW | 267 PLN | 387 PLN | |||
Diesel |
2.1 220 CDI 4MATIC 170KM 125kW | 133 PLN | 253 PLN | ||
3.0 320 CDI 4MATIC 224KM 165kW | 195 PLN | 315 PLN | |||
3.0 350 CDI 4MATIC 224KM 165kW | 207 PLN | 327 PLN |
Cena wymiany klocków hamulcowych może być stała dla wszystkich jednostek napędowych w danym modelu samochodu, jeżeli producent przewiduje te same klocki hamulcowe bez względu na generowaną moc oraz procedura wymiany klocków zajmuje tyle samo czasu dla wszystkich odmian modelu.
Kierowca może zdecydować się na montaż ekonomicznych klocków hamulcowych takich producentów jak ABE czy BRECK, renomowanych i polecanych takich jak TRW czy FERODO, lub marek premium jak np. ATE. W przypadku Mercedesa GLK wymiana klocków hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi wynosi ok 50 minut. Należy pamiętać, aby klocki hamulcowe wymieniać parami dla danej osi pojazdu. Jeżeli tarcza hamulcowa nosi znaki zużycia lub innych uszkodzeń, należy wymienić ją na nową a dopiero do niej zamontować nowe klocki. Cena wymiany może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Mercedes GLK to auto sportowo-użytkowej segmentu D, które było produkowane od 2008 do 2015 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Audi Q5, BMW X3, Infiniti EX i Volvo XC60. Mercedes GLK pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.
Klocki hamulcowe w które wyposażony jest tarczowy układ hamulcowy wywierają nacisk na tarczę za pośrednictwem ruchomych tłoczków. Zjawisko tarcia pozwalające zatrzymać samochód uzyskiwane jest na powierzchni okładziny ciernej klocka hamulcowego. Okładzina ta ściera się z upływem czasu osiągając wartość graniczną. Wartość ta określona jest przez producenta klocków, jednak uznać można, że gdy grubość okładziny będzie mniejsza niż 3mm to najwyższy czas na wymianę klocków. Piszczące hamulce to również sygnał, że pora na serwis układu hamulcowego. Niektóre klocki hamulcowe posiadają wbudowane blaszki, które po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny zaczynają trzeć o tarczę generując pisk. W ekstremalnych przypadkach okładzina może zostać całkowicie zużyta, a metalowa część klocka hamulcowego w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie wspominając o znikomej sile hamowania.
Dobrej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać przebieg na poziomie 30-40 tyś. km. jednak wpływ na ich żywotność ma także styl jazdy oraz środowisko. Agresywne i częste hamowanie skutecznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych jak i pozostałych komponentów układu hamulcowego. Zużycie klocków hamulcowych można także poznać po obniżeniu się poziomu płynu hamulcowego, kiedy to tłoczek w zacisku hamulcowym jest bardzie wysunięty.
Mercedes GLK to auto sportowo-użytkowej segmentu D, które było produkowane od 2008 do 2015 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Audi Q5, BMW X3, Infiniti EX i Volvo XC60. Mercedes GLK pojawia się z napędem...
Mercedes GLK to auto sportowo-użytkowej segmentu D, które było produkowane od 2008 do 2015 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Audi Q5, BMW X3, Infiniti EX i Volvo XC60. Mercedes GLK pojawia się z napędem...
Mercedes GLK to auto sportowo-użytkowej segmentu D, które było produkowane od 2008 do 2015 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Audi Q5, BMW X3, Infiniti EX i Volvo XC60. Mercedes klasy E pojawia się z napędem...
Mercedes GLK to auto sportowo-użytkowej segmentu D, które było produkowane od 2008 do 2015 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Audi Q5, BMW X3, Infiniti EX i Volvo XC60. Mercedes GLK pojawia się z napędem...