Wymiana klocków hamulcowych to jeden z najpopularniejszych elementów obsługi eksploatacyjnej. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej od tarczy hamulcowej, dlatego wymiana samych klocków hamulcowych może przypaść 2-3 razy na jedną wymianę tarcz hamulcowych. Szybkość zużycia klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy kierowcy oraz ukształtowania terenu i rodzaju dróg na jakich auto jest używane.
Cena wymiany klocków hamulcowych w Renault Megane IV wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach dla przedniej osi przedstawiono poniżej.
Renault Megane IV | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.2 Energy TCe 130KM 96kW | 195 PLN | 315 PLN | ||
1.6 16V 115KM 84kW | 202 PLN | 322 PLN | |||
1.3 TCe 115 FAP 115KM 85kW | 220 PLN | 340 PLN | |||
1.3 TCe 140 FAP 140KM 103kW | 220 PLN | 340 PLN | |||
Diesel |
1.5 Blue dCi 116KM 85kW | 195 PLN | 315 PLN | ||
1.5 dCi 90KM 66kW | 195 PLN | 315 PLN | |||
1.5 dCi 110KM 81kW | 202 PLN | 322 PLN | |||
1.6 dCi 130KM 96kW | 220 PLN | 340 PLN |
Ceny klocków hamulcowych wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Renault Megane IV dla tylnej osi przedstawiono poniżej.
Renault Megane IV | |||||
Paliwo | Silnik | Tylna oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.2 Energy TCe 130KM 96kW | 112 PLN | 232 PLN | ||
1.6 16V 115KM 84kW | 132 PLN | 252 PLN | |||
1.3 TCe 115 FAP 115KM 85kW | 161 PLN | 281 PLN | |||
1.3 TCe 140 FAP 140KM 103kW | 192 PLN | 312 PLN | |||
Diesel |
1.5 Blue dCi 116KM 85kW | 112 PLN | 232 PLN | ||
1.5 dCi 90KM 66kW | 132 PLN | 252 PLN | |||
1.5 dCi 110KM 81kW | 161 PLN | 281 PLN | |||
1.6 dCi 130KM 96kW | 192 PLN | 312 PLN |
Cena wymiany klocków hamulcowych może być stała dla wszystkich jednostek napędowych w danym modelu samochodu, jeżeli producent przewiduje te same klocki hamulcowe bez względu na generowaną moc oraz procedura wymiany klocków zajmuje tyle samo czasu dla wszystkich odmian modelu.
Kierowca może zdecydować się na montaż ekonomicznych klocków hamulcowych takich producentów jak ABE czy BRECK, renomowanych i polecanych takich jak TRW czy FERODO, lub marek premium jak np. ATE. W przypadku Renault Megane IV wymiana klocków hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi wynosi ok 50 minut. Należy pamiętać, aby klocki hamulcowe wymieniać parami dla danej osi pojazdu. Jeżeli tarcza hamulcowa nosi znaki zużycia lub innych uszkodzeń, należy wymienić ją na nową a dopiero do niej zamontować nowe klocki. Cena wymiany może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Renault Megane to auto klasy kompaktowej segmentu C, które produkowane jest od 1995 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowane w nadwoziu hatchback, sedan, kombi i coupe-cabrio. Głównymi konkurentami modelu jest Fiat Tipo, Ford Focus, Hyundai i30, Opel Astra, Peugeot 308 i Volkswagen Golf. Renault Megane pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.
Klocki hamulcowe w które wyposażony jest tarczowy układ hamulcowy wywierają nacisk na tarczę za pośrednictwem ruchomych tłoczków. Zjawisko tarcia pozwalające zatrzymać samochód uzyskiwane jest na powierzchni okładziny ciernej klocka hamulcowego. Okładzina ta ściera się z upływem czasu osiągając wartość graniczną. Wartość ta określona jest przez producenta klocków, jednak uznać można, że gdy grubość okładziny będzie mniejsza niż 3mm to najwyższy czas na wymianę klocków. Piszczące hamulce to również sygnał, że pora na serwis układu hamulcowego. Niektóre klocki hamulcowe posiadają wbudowane blaszki, które po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny zaczynają trzeć o tarczę generując pisk. W ekstremalnych przypadkach okładzina może zostać całkowicie zużyta, a metalowa część klocka hamulcowego w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie wspominając o znikomej sile hamowania.
Dobrej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać przebieg na poziomie 30-40 tyś. km. jednak wpływ na ich żywotność ma także styl jazdy oraz środowisko. Agresywne i częste hamowanie skutecznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych jak i pozostałych komponentów układu hamulcowego. Zużycie klocków hamulcowych można także poznać po obniżeniu się poziomu płynu hamulcowego, kiedy to tłoczek w zacisku hamulcowym jest bardzie wysunięty.
Renault Megane III ursół w porównaniu do Megane II i upodobnił się do większego modelu Laguna. Produkowany był w latach 2008-2016 w nadwoziach Cabrio, Kombi, Hatchback i Coupe. Dostępne silniki benzynowe rozpoczynały się od pojemności 1.2 TCe 116 KM a kończyły na 2.0 TCe 220 KM. W...
Renault Megane II to następca bardzo popularnego Megane I. Produkowany był w latach 2002-2009 w nadwoziach Cabrio, Sedan, Kombi, Hatchback i Coupe. Dostępne silniki benzynowe rozpoczynały się od pojemności 1.4 82 KM a kończyły na 2.0 135KM. W przypadku diesli było to 1.5 dCi 82 KM kończąc...
Renault Megane II to następca bardzo popularnego Megane I. Produkowany był w latach 2002-2009 w nadwoziach Cabrio, Sedan, Kombi, Hatchback i Coupe. Dostępne silniki benzynowe rozpoczynały się od pojemności 1.4 82 KM a kończyły na 2.0 135KM. W przypadku diesli było to 1.5 dCi 82 KM kończąc...
Renault Megane to auto klasy kompaktowej segmentu C, które produkowane jest od 1995 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowane w nadwoziu hatchback, sedan, kombi i coupe-cabrio. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C4, Fiat Bravo, Ford Focus, Hyundai i30, Kia Cee'd,...