Kia Sorento (I, II, III) - Cena wymiany rozrządu

Cena wymiany rozrządu w Kia Sorento I, II i III wraz z usługą wymiany wynosi ok. 1400-3200 zł. Szczegóły zostały przedstawiona w poniższej tabeli. Wycenie podlegały najpopularniejsze silniki na rynku. Ostateczna cena wymiany rozrządu może się różnić w zależności od producenta części zamiennych, renomy serwisu czy rejonu kraju.

Ile kosztuje wymiana rozrządu w Kia Sorento?

Ceny wymiany rozrządu wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Kia Sorento I, II i III przedstawiono poniżej.

Cena wymiany łańcucha rozrządu Kia Sorento I
Paliwo Silnik zestaw łańcucha rozrządu cena z wymianą
Benzyna 2.4 i 16V 139KM 102kW* 941 PLN* 1741 PLN*
3.3 i V6 248KM 182kW 2409 PLN 3209 PLN
3.5 i V6 24V 194KM 143kW* 786 PLN* 1586 PLN*
Diesel 2.5 CRDi 140KM 103kW 1607 PLN 2407 PLN
2.5 CRDi 170KM 125kW 1607 PLN 2407 PLN

 *dotyczy rozrządu na pasku z pompą wody

Cena wymiany łańcucha rozrządu Kia Sorento II
Paliwo Silnik zestaw łańcucha rozrządu cena z wymianą
Benzyna 2.4 DOHC 174KM 128kW* 593 PLN* 1393 PLN*
2.4 GDI 192KM 141kW 1149 PLN 1949 PLN
Diesel 2.0 CRDi 150KM 110kW 1182 PLN 1982 PLN
2.2 CRDi 197KM 145kW 1246 PLN 2046 PLN

 *dotyczy rozrządu na pasku z pompą wody

Cena wymiany łańcucha rozrządu Kia Sorento III
Paliwo Silnik zestaw łańcucha rozrządu cena z wymianą
Benzyna 2.4 GDI 188KM 138kW 1149 PLN 1949 PLN
Diesel 2.0 CRDi 185KM 136kW 1182 PLN 1982 PLN
2.2 CRDi 200KM 147kW 1247 PLN 2047 PLN
 

Ile trwa wymiana rozrządu w Kia Sorento?

Wymiana rozrządu jest jedną z tych usług, których czas drastycznie różni się w zależności od zamontowanego w aucie silnika. W tym samym modelu samochodu wymiana może zająć od 2 godzin do nawet kilkudziesięciu. Zależy to od lokalizacji rozrządu czy też samego ustawienia silnika. Zdarza się, że do wymiany rozrządu trzeba zdemontować pół przodu (zderzak, lampy, podłużnicę itd.), a nawet wyjąć cały silnik. W przypadku Kia Sorento wymiana rozrządu trwa najmniej 3,5h a najwięcej 7,5h.

Co ile wymieniać rozrząd?

Rozróżniamy dwa główne sposoby sterowania zaworami - paskiem i łańcuchem rozrządu. W zależności od zastosowanej technologii różny jest interwał jego wymiany. Z reguły konstruktorzy danego silnika określają okres eksploatacji rozrządu i to oni powinni być głównym wyznacznikiem. Warto też skonsultować to z mechanikami, ponieważ nawet producent może się pomylić i znawcy tematu zalecają częstsze wymiany w celu uniknięcia poważnej awarii. Z czasem utarły się pewne ramy określające te interwały.

W przypadku wymiany paska rozrządu jest to 120 tys. km. lub 5 lat. Jeżeli samochód użytkowany jest głównie w mieście, warto skrócić ten okres. Tak samo w przypadku wymiany rozrządu w dieslu, generującym większe obciążenie na pasku. Dlaczego 5 lat? Ponieważ pasek wykonany jest poza teflonem i kordem z włókna szklanego m.in. z gumy, która z wiekiem traci swoje właściwości i może dużo szybciej pęknąć.

Mówi się, że łańcuch rozrządu nie podlega wymianie. W niektórych legendarnych silnikach było to możliwe, jednak obecnie nawet i łańcuch z czasem trzeba wymienić. Jego interwał jest oczywiście dużo większy z racji znacznej wytrzymałości. W końcu jednak ulegnie rozciągnięciu i zacznie hałasować, a sama wymiana także będzie droższa niż w przypadku paska. Łańcuch podlega wymianie wtedy, kiedy zacznie generować metaliczne dzwonienie. Może się to wydarzyć zarówno już przy 150 tys. km jak i przy 400 tys. km. Dlatego nie przewidziano konkretnego przebiegu czy czasu wymiany. Na jego dłuższą żywotność wpływa regularna wymiana oleju silnikowego.

cena wymiany rozrządu w Kia Sorento I i II

Kia Sorento to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2000 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Mondeo, Opel Insignia, Skoda Superb, Toyota Avensis i Volkswagen Passat. Kia Sorento pojawia się z napędem spalinowym benzynowym, diesla oraz hybrydowym.

Czy trzeba wymienić olej przy wymianie rozrządu?

Nie, nie trzeba. W przypadku układu rozrządu na pasku, układ smarowania silnika jest oddzielnym elementem i jedno na drugie nie ma wpływu. W przypadku wymiany łańcucha rozrządu, który jest smarowany olejem silnikowym, także nie ma konieczności jego wymiany. Podczas prac związanych z wymianą łańcucha, cały olej spłynie do miski olejowej. Jeżeli podczas wymiany doprowadzimy do zanieczyszczenia oleju, wtedy należy go wymienić. Jedną z sytuacji w których warto wymienić olej po wymianie rozrządu jest zakup samochodu. Jeżeli silnik sterowany jest paskiem, należy go wymienić zaraz po zakupie. Wtedy też przeprowadza się serwis olejowy i wymianę filtrów.

Czy trzeba wymienić rozrząd razem z pompą wody?

Zależnie od konstrukcji pasek rozrządu może napędzać pompę wody (pompę cieczy chłodzącej). Czy trzeba ją wymienić? Nie trzeba, ale warto. W sytuacji w której cały układ jest już rozebrany, warto dokupić pompę wody jeżeli nie było jej w zestawie. Unikniemy wtedy sytuacji, w której do wymiany samej pompy znowu trzeba zdejmować pasek rozrządu generując kolejne koszty. Co więcej, raz zdjęty pasek rozrządu nie powinien być zakładany ponownie! Pompa wody z czasem może zacząć przeciekać lub się zatrzeć. Gdy się zatrze i nagle zatrzyma, może doprowadzić do zerwania paska rozrządu powodując ogromne szkody. Czasami pompa wody pełni też rolę napinacza, stąd jej wymiana może być niezbędna do prawidłowego napięcia paska rozrządu.

Skąd wiedzieć, kiedy był wymieniany rozrząd?

Kupiłeś niedawno samochód i nie wiesz kiedy był wymieniany rozrząd? Na obudowie rozrządu lub w jego okolicy mechanicy po wymianie mogą nakleić naklejkę z datą i przebiegiem auta. Często jest to naklejka z logiem producenta zamontowanego rozrządu. 

Jakie są elementy układu rozrządu?

W przypadku silników sterowanych paskiem rozrządu najpopularniejsze elementy układu obejmują:

  • Pasek rozrządu
  • Rolkę napinacza
  • Rolkę prowadzącą
  • Ramie napinacza
  • Pompę wody

Jeżeli silnik wyposażony jest w rozrząd na łańcuchu, popularne elementy to:

  • Łańcuch rozrządu
  • Napinacz łańcucha
  • Szyna prowadząca
  • Szyna napinająca
  • Koła zębate

Jeżeli chodzi o podział pasków to rozróżniamy paseki wzmocnione kevlarem oraz pracujące w kąpieli olejowej. Takie rozwiązanie z paskiem rorządu w oleju zastosowano np. w 1.8 TDCi w modelach Forda. To rozwiązanie pozwala osiągać dwa razy większe przebiegi między wymianami. Łańcuchy rozrządu podzielić można na jedno, dwu i wielo rzędowe. Polecanymi producentami elementów rozrządu jest: Bosch, INA, SKF, Febi, Gates, Conti, Dayco czy SNR.

Jak sprawdzić rozrząd?

Niestety określenie stanu rozrządu jest mocno utrudnione, dlatego powstały zalecenia o jego natychmiastowej wymianie zaraz po zakupie auta używanego. Pasek rozrządu mimo, że może być na widoku, jego zużycie może być niezauważalne. Być może mechanik byłby w stanie zauważyć jakieś pęknięcia czy otarcia paska, lub zrywanie zębów. W większości przypadków jednak pasek może być zasłonięty pokrywą. Objawy jakie mogą towarzyszyć zużytemu rozrządowi w przypadku paska to piszczenie łożysk rolek napinających. Wtedy razem z rolkami należy wymienić pasek na nowy. W przypadku łańcucha, jego stan jest nie do określenia bez rozbierania silnika, co jest ekonomicznie nieuzasadnione. Tutaj sytuacja jest łatwiejsza do rozpoznania, ponieważ łańcuch zacznie hałasować i zanim doszloby do jego ewentualnego zerwania, mamy czas na reakcję.

Rozrząd pasek/łańcuch - o co chodzi?

W niektórych samochodach jak np. popularnym w grupie VW 1.8T czy 1.8 TDCi od Forda układ rozrządu nie jest w całości realizowany jedynie przez pasek lub jedynie przez łańcuch. Zastosowano tam podwójne rozwiązanie. Np. łańcuch może łączyć wałki rozrządu, lub napędzać samą pompę. Nie oznacza to, że należy wymieniać wtedy wszystkie elementy za każdym razem. Stan układu należy pozostawić do oceny mechanikowi podczas wymiany jednego z elementów. 

 

 



Przeczytaj także

Kia Sorento (I, II, III) - Cena wymiany oleju silnikowego

Kia Sorento (I, II, III) - Cena wymiany oleju silnikowego

Kia Sorento to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2002 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Edge, Honda CR-V, Nissan X-Trail, Renault Koleos, Peugeot 5008 i Skoda Kodiaq. Kia Sorento...

więcej

Kia Optima (I, II) - Cena wymiany sprzęgła

Kia Optima (I, II) - Cena wymiany sprzęgła

Kia Optima to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2000 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Mondeo, Opel Insignia, Skoda Superb, Toyota Avensis i Volkswagen Passat. Kia Optima pojawia...

więcej

Kia Sorento (I, II, III) - Cena wymiany łożyska koła przód/tył

Kia Sorento (I, II, III) - Cena wymiany łożyska koła przód/tył

Kia Sorento to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2000 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Mondeo, Opel Insignia, Skoda Superb, Toyota Avensis i Volkswagen Passat. Kia Sorento...

więcej

Kia Sorento (I, II, III) - Cena serwisu klimatyzacji

Kia Sorento (I, II, III) - Cena serwisu klimatyzacji

Kia Sorento to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2002 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Edge, Honda CR-V, Nissan X-Trail, Renault Koleos, Peugeot 5008 i Skoda Kodiaq. Kia Sorento...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę