Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w Peugeot 308 I i II to średnio 320 zł. Szczegółowy cennik wymiany oleju przedstawiono poniżej. Warto przypomnieć, że olej silnikowy ma za zadanie smarować ruchome elementy silnika, oczyszczać go z opiłków powstających na skutek tarcia oraz odprowadzać wysoką temperaturę. Uszczelnia on także silnik od środka oraz chroni metalowe elementy przed korozją. Jako element eksploatacyjny, olej silnikowy ulega zużyciu i podlega okresowej wymianie.
Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Peugeot 308 I i II przedstawiono poniżej.
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 1.4 VTi 98KM 72kW | 4,3 | 5W-30 | 213 PLN | 33 PLN | 326 PLN |
1.6 VTi 120KM 88kW | 4,3 | 5W-30 | 213 PLN | 33 PLN | 326 PLN | |
1.6 THP 150KM 110kW | 4,3 | 5W-30 | 213 PLN | 36 PLN | 329 PLN | |
1.6 THP 156KM 115kW | 4,3 | 5W-30 | 213 PLN | 34 PLN | 327 PLN | |
1.6 THP 175KM 129kW | 4,3 | 5W-30 | 213 PLN | 34 PLN | 327 PLN | |
Diesel | 1.6 HDi FAP 92KM 68kW | 3,8 | 5W-30 | 188 PLN | 44 PLN | 312 PLN |
1.6 HDi FAP 112KM 82kW | 3,8 | 5W-30 | 188 PLN | 44 PLN | 312 PLN | |
1.6 HDi 16V 90KM 66kW | 3,8 | 5W-40 | 154 PLN | 44 PLN | 278 PLN | |
2.0 HDi FAP 140KM 103kW | 5,3 | 5W-40 | 215 PLN | 34 PLN | 329 PLN | |
1.6 e-HDI FAP STT 112KM 82kW | 3,8 | 5W-30 | 188P LN | 44 PLN | 312 PLN | |
1.6 HDi 16V 109KM 80kW | 3,8 | 5W-30 | 188P LN | 44 PLN | 312 PLN |
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 1.2 PureTech 110KM 81kW | 4 | 0W-30 | 241 PLN | 27 PLN | 348 PLN |
1.2 PureTech 130KM 96kW | 3,5 | 5W-30 | 142 PLN | 27 PLN | 249 PLN | |
1.6 THP 125KM 92kW | 4,3 | 5W-30 | 175 PLN | 33 PLN | 288 PLN | |
1.6 e-THP 205KM 151kW | 4,3 | 5W-30 | 175 PLN | 33 PLN | 288 PLN | |
1.6 e-THP 272KM 200kW | 4,3 | 5W-30 | 175 PLN | 33 PLN | 288 PLN | |
1.2 PureTech 82KM 60kW | 3,3 | 5W-30 | 134 PLN | 27 PLN | 241 PLN | |
Diesel | 1.6 BlueHDi 120KM 88kW | 3,8 | 0W-30 | 229 PLN | 52 PLN | 361 PLN |
1.6 HDi 92KM 68kW | 3,8 | 5W-30 | 188 PLN | 44 PLN | 312 PLN | |
1.5 BlueHDI 130KM 96kW | 4,5 | 0W-30 | 272 PLN | 39 PLN | 391 PLN | |
2.0 BlueHDi 150KM 110kW | 6,1 | 0W-30 | 368 PLN | 28 PLN | 476 PLN | |
1.6 e-HDI 115KM 85kW | 3,8 | 5W-30 | 188 PLN | 47 PLN | 315 PLN |
Cena filtra oleju może różnić się w zależności od producenta, a wybierać można pośród takich marek jak: TOPRAN, KNECHT, MANN-FILTER, HERTH-BUSS, MEYLE, BOSCH, FILTRON, PURFLUX.
Wymiana oleju silnikowego trwa zazwyczaj 30-60 minut i jest wyceniona na ok. 80 PLN. W niektórych silnikach pojemność miski olejowej przekracza 4 litry, dlatego konieczne jest kupienie większej ilości oleju. Cena za robociznę może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Interwały wymiany ustalane są przez producenta samochodu, jednak przyjmuje się, że jest to 15 tys. km. Dystans należy skrócić do 12 tyś. km. w przypadku eksploatowania samochodu w trudnych warunkach jakie panują np. w mieście czy górskich rejonach. Nie zawsze warto kierować się kolorem oleju, ponieważ w przypadku silnikow diesla, olej przybiera czarną barwę już po pierwszej jeździe. W przypadku silnika benzynowego, złoty kolor może utrzymać się bez problemu przez kilkaset i więcej kilometrów.
Peugeot 308 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2007 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan, coupe-cabrio, kombi i hatchback. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Focus, Kia Ceed, Opel Astra, Renault Megane i Volkswagen Golf. Peugeot 308 pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.
Jeżeli kierowca nie jest w stanie określić przebytych kilometrów, lub zwyczajnie jeździ bardzo rzadko to powinien dokonywać wymiany oleju co określony czas. Przyjęło się, że powinno się to odbyć przynajmniej raz w roku. Olej silnikowy sam w sobie ulega starzeniu już gdy opuści fabryczne opakowanie. Kontakt z powietrzem w silniku, zmiennymi temperaturami i metalowymi elementami zmniejsza jego zdolność m.in. do przenoszenia obciążenia.
Praktyka mówi, że silnik swój żywot z reguły zaczyna od pracy z olejem syntetycznym. Wtedy jego szczelność i brak zużycia pozwala skorzystać z najbardziej wydajnego typu. Po pewnym przebiegu może okazać się konieczne przejście na olej półsyntetyczny. Jest on przy okazji tańszy i łagodniej wpływa na uszczelnienia. Do bardzo zmęczonych silników pod koniec ich żywota zaleca się zalewać olej mineralny. Dokładniej typy olejów scharakteryzowano w tabeli poniżej.
Typ | Syntetyczny | Półsyntetyczny | Mineralny |
Skład | syntetyczna baza olejowa z dodatkami uszlachetniającymi | 70% bazy mineralne, 30% dodatku syntetycznego | mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych z wazeliny |
Plusy | najwyższa jakość, duża odporność na zmiany temperatur, | kompromis pomiędzy syntetycznym, a mineralnym, odporne na szybkie starzenie | nie obciążają uszczelnień leciwych silników |
Minusy | zmniejszają moc silnika (nieodczuwalnie), wysoka cena, | trudniejsze odpalanie zimą w porównaniu do oleju syntetycznego | szybki spadek wydajności i lepkości |
Specyfikacja | 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50 | 10W-40, 10W-60 | 15W-40, 15W-50 |
Poza typem oleju: minerany, półsyntetyczny czy syntetyczny, kierowca ma także wybór pod względem specyfikacji. Najczęściej widoczne opakowania opisane są 5W-30 i 10W-40. Jednak to nie jedyne oleje dostępne na rynku. Jakie jest zastosowanie danej specyfikacji?
Specyfikacja | Temperatura pompowalności | Zastosowanie |
0W-20 | -40°C | łatwe uruchamianie zimą, do starych silników |
5W-30 | -35°C | niska lepkość, z reguły stosowany jako pierwszy olej |
10W-40 | -30°C | popularna, uniwersalna lepkość |
15W-50 | -25°C | wysoka lepkość w ciepłych klimatach |
20W-60 | -20°C | olej do silników sportowych |
Coraz większa oszczędność i zmniejszanie ilości odpadów doprowadziły do wprowadzenia na rynek olejów longlife. Są to oleje, które w teorii mają podwoić przerwę pomiędzy kolejnymi przeglądami serwisowymi. Skoro większość nowoczesnych samochodów od kilku lat jeździ na olejach longlife, a ich żywotność uległa zdecydowanemu skróceniu w porównaniu do dawnych jednostek, to jest to dobry pomysł? Z praktyki wiemy, że nierzadko olej longlife w ciężko eksploatowanym silniku do czasu wymiany zdążył zmienić się w ciało stałe. Stosowanie olejów longlife to pozorna oszczędność, jednak może się okazać, że podlega on wymianie już przy 15 tyś. km, a nie rzekomych 30 tyś. km.
Peugeot 308 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2007 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan, coupe-cabrio, kombi i hatchback. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Focus, Kia Ceed, Opel Astra, Renault Megane i...
Peugeot 308 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2007 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan, coupe-cabrio, kombi i hatchback. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Focus, Kia Ceed, Opel Astra, Renault Megane i...
Peugeot 308 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2007 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan, coupe-cabrio, kombi i hatchback. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Focus, Kia Ceed, Opel Astra, Renault Megane i...
Peugeot 308 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2007 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan, coupe-cabrio, kombi i hatchback. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Focus, Kia Ceed, Opel Astra, Renault Megane i...