Mazda 3 (I, II) - Cena wymiany tulei wahacza

Gumowo-metalowa tuleja wahacza, to element eksploatacyjny tłumiący drgania przenoszone na wahacz oraz umożliwiający mu obracanie się wokół osi śrub mocujących. Ilość tulej zależy od typu zawieszenia. W najprostszym układzie na osi kierowanej znajdują się dwa wahacze, po jednym na stronę. Wahacze te posiadają tuleje z przodu i z tyłu. W ten sposób odróżnia się przednią tuleję wahacza przedniego i tylną tuleję wahacza przedniego. W układach wielowahaczowych takich tulej będzie więcej. Mogą one znajdować się także w układzie tylnego zawieszenia pojazdu.

Ile kosztuje wymiana tulei wahacza w Mazdzie 3?

Cena wymiany przykładowej tulei wahacza w Mazdzie 3 I i II została przedstawiona poniżej. Cena całkowita zawiera uśrednioną cenę jednej tulei oraz czas potrzebny na jej wymianę pomnożony przez ogólnie przyjętą stawkę roboczogodzinową.

Mazda 3 — wymiana tulei wahacza — Cennik
Generacja

Cena tulei

Czas wymiany Cena całkowita Lista serwisów
I 35 - 385 zł 80 minut 366 zł Wybierz serwis
II 30 - 330 zł 115 minut 408 zł Wybierz serwis

 Ile trwa wymiana tulei wahacza?

W celu wymiany tulei wahacza z samochodu zdemontować należy sam wahacz. Czas potrzebny na wymianę tulei będzie zależał w tym przypadku od skomplikowania układu zawieszenia. W prostych konstrukcjach może wystarczyć 30 minut, podczas gdy skomplikowane zawieszenie wielowahaczowe może pochłonąć nawet 170 minut. W przypadku Mazdy 3 I i II czas potrzebny na wymianę tulei wahacza to 80 i 115 minut.

Kiedy wymienić tuleje wahacza?

Te gumowo-metalowe elementy układu zawieszenia są częścią eksploatacyjną, która podlega wielokrotnej wymianie. Niestety, nie we wszystkich autach można wymienić same tuleje. Zdarzają się typy wahaczy z niewymiennymi tulejami. Wtedy koszt jest o wiele większy, ponieważ kupić trzeba cały nowy wahacz. Przeciętny dystans jaki powinna wytrzymać tuleja wahacza to 20 - 30 tys. km. Układ zawieszenia, w tym tuleje sprawdzane są podczas corocznego badania technicznego na stacji kontroli pojazdów. Do tego czasu kierowca może rozpoznać usterkę, rozpoznająć poniższe objawy.

Objawy

  • pogorszone czucie pojazdu — luz w elementach zawieszenia nie pozostaje bez odpowiedzi na zachowanie pojazdu. Kasujące się luzy powodują mniej precyzyjne prowadzenie i czucie pojazdu, utrudniając kierowcy płynną i pewną zmianę kierunku oraz jazdę na wprost
  • drgania na kierownicy — układ zawieszenia i układ kierowniczy połączone są z kołami pojazdu. Uderzenia kół niewytłumione przez uszkodzone elementy zawieszenia przenoszone są na układ kierowniczy. W efekcie wyczuwalne są drgania w kierownicy podczas pokonywania przeszkód na drodze
  • stuki podczas jazdy po nierównościach — metaliczne stuki dobiegające z obszaru zawieszenia pojazdu nie muszą pojawiać się jedynie podczas uderzenia w krawężnik czy wjechania w dziurę. Luzy w zawieszeniu generują hałas już podczas płynnego pokonywania np. progu zwalniającego
  • widoczne pęknięcia gumy tulei — gumowo-metalowe tuleje wahacza mogą nie generować hałasu przez wytworzony luz, ale wizualnie informować o bliżającej się konieczności ich wymiany. Gumowa część najczęściej pęka w połowie szerokości i rozchodzi się po swoim obwodzie

mazda 3 cena wymiany tulei wahacza

Mazda 3 to japońskie auto osobowe klasy kompaktowej produkowane od 2003 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstało 5 generacji modelu. Samochód produkowany jest w nadwoziu sedan oraz hatchback 5d. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Kia Cee'd, Honda Civic, Seat Leon czy Renault Megane.

Czy trzeba ustawiać zbieżność po wymianie tulei wahacza?

 Ingerencja w układ zawieszenia nie powinna mieć wpływu na zbieżność oraz geometrię kół. Ponowne ustawienie kątów kół konieczne jest jednak przy każdorazowej ingerencji w układ kierowniczy. Jeżeli auto po wymianie samych elementów zawieszenia nadal nie prowadzi się pewnie, można dodatkowo zlecić sprawdzenie i ustawienie zbieżności. Być może zbieżność ustawiona była wcześniej przy częściowo zużytych elementach zawieszenia, a nowe tuleje spowodowały nową sztywność układu i inne ustawienie koła.

Czy można wymienić tuleję wahacza bez zdejmowania wahacza lub bez prasy?

 Tuleję wahacza można wymienić bez prasy, jednak konieczne jest wtedy posiadanie dedykowanego ściągacza. Poprawna procedura wymiany tulei wahacza wymaga jednak demontażu wahacza z pojazdu. Oczyszczenie gniazda po starej tulei, poprawne ustawienie i wprasowanie nowej wymaga umieszczenia wahacza w imadle (w przypadku używania ściągacza). Demontaż jest niezbędny szczególnie, gdy mechanik zamierza użyć prasy. 

Czy tuleje wahacza trzeba wymieniać parami?

Tuleje wahacza powinno wymieniać się parami, ponieważ wymiana tulei po jednej stronie zmienia sztywność zawieszenia w całym pojeździe. Samochód może zachowywać się niestabilnie, dlatego zaleca się wymianę tulej po obu stronach za każdym razem. Ponadto, większość zestawów do kupienia zawiera już tuleje na obie strony pojazdu. Biorąc pod uwagę ich stosunkowo niewielką wytrzymałość (20-30 tys. km.) z ekonomicznego punktu widzenia, nie warto byłoby naprawiać jednej strony. W krótkim czasie auto trafiłoby ponownie na serwis z usterką po nienaprawionej stronie.

Gdzie oddać auto na wymianę tulei wahacza?

Wymiana tulei wahacza nie powinna zaskoczyć żadnego mechanika, jednak wymaga od niego posiadania prasy lub specjalnego ściągacza do tulei. Mechanik powinien być także odpowiedzialny i nie podejmować się wymiany tulei domowymi sposobami, a tym bardziej w przypadku wahaczy z fabrycznie niewymiennymi tulejami. Niepoprawna wymiana tulei wahacza może skutkować ich szybszym zużyciem oraz nieprzewidywalnym zachowaniem samochodu podczas pokonywania zakrętów. Zaleca się zlecenie wymiany zużytych tulej doświadczonemu mechanikowi.



Przeczytaj także

Seat Ibiza (III, IV) - Cena wymiany tulei wahacza

Seat Ibiza (III, IV) - Cena wymiany tulei wahacza

 Seat Ibiza to hiszpańskie auto osobowe klasy aut miejskich, produkowane od 1984 do dzisiaj. W tym czasie powstało 5 generacji modelu. Auto występuje w nadwoziu hatchback 3d i 5d, sedan oraz kombi. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Fiat Punto, Honda Jazz czy Renault Clio.

więcej

Peugeot 407 (I) - Cena wymiany tulei wahacza

Peugeot 407 (I) - Cena wymiany tulei wahacza

 Peugeot 407 to francuski samochód klasy średniej produkowany w latach 2004-2011. Przez ten czas powstała tylko jedna wersja tego modelu. Auto sprzedawane było w nadwoziu sedan, coupe oraz kombi. Konkurencją dla 407 był Volkswagen Passat i Honda Accord.

więcej

Opel Vectra (C) - Cena wymiany tulei wahacza

Opel Vectra (C) - Cena wymiany tulei wahacza

 Opel Vectra to niemiecki samochód klasy średniej produkowany w latach 1988 - 2008. Przez te lata powstały trzy generacje auta opisane jako Vectra A, vectra B oraz Vectra C. Ostatnia generacja produkowana była w latach 2002-2008. Vectra budowana była w nadwoziach kombi, liftback oraz sedan.

więcej

Mazda 6 (I, II) - Cena wymiany tulei wahacza

Mazda 6 (I, II) - Cena wymiany tulei wahacza

 Mazda 6 to japońskie auto osobowe klasy średniej produkowane od 2002 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstały 3 generacje modelu. Samochód produkowany jest w nadwoziu sedan, liftback oraz kombi. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Citroen C5, Toyota Avensis, Volskwagen Passat czy...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę