Wymiana tulei wahacza, cena

Średnia cena usługi: od 138,62 PLN do 200,76 PLN

Ile kosztuje wymiana tulei wahacza?

Wymiana tulei wahacza nie jest drogą usługą, biorąc pod uwagę zakres prac do wykonania i niezbędne narzędzia. Sama konieczność użycia prasy hydraulicznej uniemożliwia podjęcie takiego przedsięwzięcia w byle garażu. Same tuleje są bardzo tanie i sięgają kwot 40-80 zł za komplet, a usługa ich wymiany mieści się z reguły w zakresie 80-120 zł. Jeżeli auto już wisi na podnośniku, a wahacze są zdemontowane to warto wymienić pozostałe tuleje na zapas. Po wymianie tylko jednej z pewnością niedługo odezwą się drugie.

 Białystok 75-115 PLN Wybierz serwis
 Bydgoszcz 68-120 PLN Wybierz serwis
 Gdańsk 140-230 PLN Wybierz serwis

 Gorzów Wlkp.

 45-65 PLN Wybierz serwis
 Katowice  30-55 PLN Wybierz serwis
 Kielce  56-126 PLN Wybierz serwis
 Kraków  62-166 PLN Wybierz serwis
 Lublin 43-103 PLN Wybierz serwis
 Łódź  50-97 PLN Wybierz serwis
 Olsztyn 65-115- PLN Wybierz serwis
 Poznań 82-180 PLN Wybierz serwis
Szczecin 63-183 PLN Wybierz serwis
Toruń 50-80 PLN Wybierz serwis
Warszawa 76-127 PLN Wybierz serwis
Wrocław 53-125 PLN Wybierz serwis
Zielona Góra 50-300 PLN Wybierz serwis

Sam wahacz jako element całkowicie metalowy nie jest niewymienialny. Z upływem czasu, uderzeń kamieni na drodze, warunków atmosferycznych, ulega korozji. Samych tulej nie można wymieniać w nieskończoność, dlatego co jakiś czas warto wymienić kompletny wahacz zawieszenia. Najbezpieczniejszy scenariusz przewiduje wymianę wahacza co dwie wymiany tulei metalowo-gumowych.

wymiana tulei wahacza

Co to są tuleje wahacza?

To elementy gumowo-metalowe tłumiące uderzenia koła, które mogłyby przenieść się dalej na karoserię. Drugim zadaniem tulei w połączeniu z wahaczem jest prowadzenie koła i utrzymywanie jego prawidłowej geometrii w trakcie jazdy. Wahacze pracują w pionie razem z ugięciem np. kolumny zawieszenia, składającej się z amortyzatora i sprężyny. Gdyby nie obecność wahacza, koło wyjechałoby spod auta. Przedni wahacz składa się z reguły z dwóch tulej i sworznia wahacza. Tuleje opisane są jako przednia i tylna, mimo znajdowania się w przedniej części zawieszenia. Stąd wymianie podlega - przednia tuleja wahacza przedniego, oraz tylna tuleja wahacza przedniego.

Kiedy wymienić tuleje wahacza?

Gumowo-metalowe tuleje wahacza są elementem eksploatacyjnym zawieszenia, które podlegają wielokrotnej wymianie w trakcie cyklu życia samochodu. Przeciętny okres zdatności gumowych elementów tłumiących określony jest na 20-30 tys. km. Najistotniejsza tutaj jest droga po jakiej auto się przemieszcza. Silne uderzenia kół w nierówności mogą dużo szybciej wybić popularnie nazywane też Silentblocki, doprowadzając do ich szybszej wymiany. Tuleje gumowo-metalowe sprawdzane są zawsze podczas badania technicznego na stacji kontroli pojazdów.

Podstawowymi objawami wskazującymi na zużycie tulei wahacza są:

  • słyszalne stuki na nierównościach - nierównością wcale nie musi być w tej sytuacji dziura w drodze. Stuki będą słyszalne nawet na progach zwalniających, czy zwykłych nierównościach podczas jazdy np. po trawie. W mocno wypracowanych tulejach stuki będą od razu głośno słyszalne, jak głuche uderzenia metolowej rury
  • mniejsze czucie pojazdu - tuleje posiadające nadmierny luz wpływają na pracę całych wahaczy. W efekcie auto prowdzi się mniej precyzyjnie - pływa po drodze. Kasujące się luzy po zmianach kierunku ruchu odczuwalne są na aucie
  • drgania na kierownicy - jako, że zawieszenie po części połączone jest z układem kierowniczym, kasujące się luzy objawiające się stukiem przenoszone są na koło kierownicy. W niektórych przypadkach, może to doprowadzić także do drgań na kierownicy podczas intensywnego hamowania. Koła w niestabilnym zawieszeniu będą minimalnie myszkowały, przenosząc drgania.
  • wizualne pęknięcia gumy - jeżeli diagnosta nie wykryje znacznego luzu na szarpakach, ale zauważy pęknięcia gumy może zalecić wymianę tulei. Guma w tulei pęka najczęściej w połowie promienia i znaczy podłużny ślad po obwodzie

wymiana tulei wahacza

Czy po wymianie tulei wahacza trzeba ustawiać zbieżność i geometrię kół?

Z teoretycznego punktu widzenia, wymiany elementów zawieszenia nie powinny wpływać na zmianę ustawienia koła. Zmiany powinny powstać jedynie podczas ingerencji w elementy układu kierowniczego. W praktyce jednak w trakcie jazdy próbnej po wymianie silentblocków wyczuwalne jest nadal niepewne prowadzenie auta. Zniknęły głównie stuki wywoływane luzami. Może się okazać, że ustawiana wcześniej geometria wykonywana była na zużytych elementach zawieszenia. W takim przypadku nowe tuleje inaczej ustawią koło i zbieżność nie zostanie prawidłowo zachowana. Jeżeli po wymianie elementów zawieszenia auto nie prowadzi się stabilnie, warto zlecić sprawdzenie zbieżności i geometrii kół.

Ile trwa wymiana tulei wahacza?

Zanim tuleja zostanie zdemontowana z wahacza, z auta wyjąć trzeba sam wahacz. Jest on z reguły montowany za pomocą długich grubych śrub, które szybko można wykręcić kluczem pneumatycznym. Kolejny etap to wyciśnięcie tulei z otworu w wahaczu prasą, a następnie oczyszczenie krawędzi. Dopiero w tak przygotowany otwór można wprasować nową tuleję. Do wymiany tulei stworzono także specjalne zestawy do wyciskania i wciskania tulej, jeżeli nie ma na wyposażeniu prasy. Wprawionemu mechanikowi w standardowym zawieszeniu cały proces powinien zająć ok. 1 godziny licząc jedną stronę pojazdu.

Gdzie wymienić tuleje wahacza?

Wymiana elementów zawieszenia to chleb powszedni każdego mechanika. Do fachowej wymiany silentblocków potrzebna jest prasa hydrauliczna. Zużytą tuleję trzeba wyprasować z wahacza, a następnie wprasować starannie nową. Metody na metalowy oring i młotek nie są polecane. Usługa jest tania, więc warto skorzystać z fachowej pomocy.

Zobacz, gdzie wymienisz tuleje wahacza w Twojej okolicy
Białystok Bydgoszcz Gdańsk
Gorzów Wlkp. Katowice Kielce
Kraków Lublin Łódź
Poznań Szczecin Toruń
Warszawa Wrocław Zielona Góra

WYSZUKAJ NA MAPIE

Nasze porady

Mazda 2 (I, II) - Cena wymiany tulei wahacza

Mazda 2 (I, II) - Cena wymiany tulei wahacza

 Mazda 2 to japońskie auto osobowe klasy aut miejskich produkowane od 1996 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstały 4 generacje modelu. Samochód produkowany jest w nadwoziu sedan oraz...

więcej

Mazda 3 (I, II) - Cena wymiany tulei wahacza

Mazda 3 (I, II) - Cena wymiany tulei wahacza

 Mazda 3 to japońskie auto osobowe klasy kompaktowej produkowane od 2003 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstało 5 generacji modelu. Samochód produkowany jest w nadwoziu sedan oraz...

więcej

Honda CR-V (II, III) - Cena wymiany tulei wahacza

Honda CR-V (II, III) - Cena wymiany tulei wahacza

 Honda CR-V to japońskie auto osobowe typu SUV klasy kompaktowej produkowane od 1995 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstało 5 generacji modelu. Samochód produkowany jest w nadwoziu...

więcej

Mazda 6 (I, II) - Cena wymiany tulei wahacza

Mazda 6 (I, II) - Cena wymiany tulei wahacza

 Mazda 6 to japońskie auto osobowe klasy średniej produkowane od 2002 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstały 3 generacje modelu. Samochód produkowany jest w nadwoziu sedan, liftback...

więcej