Opel Corsa (C, D) - Cena wymiany tulei wahacza

Gumowo-metalowa tuleja wahacza, to element eksploatacyjny tłumiący drgania przenoszone na wahacz oraz umożliwiający mu obracanie się wokół osi śrub mocujących. Ilość tulej zależy od typu zawieszenia. W najprostszym układzie na osi kierowanej znajdują się dwa wahacze, po jednym na stronę. Wahacze te posiadają tuleje z przodu i z tyłu. W ten sposób odróżnia się przednią tuleję wahacza przedniego i tylną tuleję wahacza przedniego. W układach wielowahaczowych takich tulej będzie więcej. Mogą one znajdować się także w układzie tylnego zawieszenia pojazdu.

Ile kosztuje wymiana tulei wahacza w Oplu Corsa?

Cena wymiany przykładowej tulei wahacza w Oplu Corsa C i D została przedstawiona poniżej. Cena całkowita zawiera uśrednioną cenę jednej tulei oraz czas potrzebny na jej wymianę pomnożony przez ogólnie przyjętą stawkę roboczogodzinową.

Opel Corsa — wymiana tulei wahacza — Cennik
Generacja

Cena tulei

Czas wymiany Cena całkowita Lista serwisów
C 30 - 135 zł 35 minut 150 zł Wybierz serwis
D 20 - 50 zł 35 minut 103 zł Wybierz serwis

 Ile trwa wymiana tulei wahacza?

W celu wymiany tulei wahacza z samochodu zdemontować należy sam wahacz. Czas potrzebny na wymianę tulei będzie zależał w tym przypadku od skomplikowania układu zawieszenia. W prostych konstrukcjach może wystarczyć 30 minut, podczas gdy skomplikowane zawieszenie wielowahaczowe może pochłonąć nawet 170 minut. W przypadku Opla Astry G i H czas potrzebny na wymianę tulei wahacza to 35 minut.

opel corsa cena wymiany tulei wahacza

Opel Corsa to niemiecki samochód klasy aut miejskich produkowany od 1982 roku do teraz. Przez ten czas powstało już 6 generacji nazwach Corsa A, Corsa B, Corsa C, Corsa D, Corsa E oraz Corsa F. Auto występuje w nadwoziu hatchback 3d oraz 5d (oraz kombi w Corsie B). Poza Europą znaleźć można także wariant sedan.

Kiedy wymienić tuleje wahacza?

Te gumowo-metalowe elementy układu zawieszenia są częścią eksploatacyjną, która podlega wielokrotnej wymianie. Niestety, nie we wszystkich autach można wymienić same tuleje. Zdarzają się typy wahaczy z niewymiennymi tulejami. Wtedy koszt jest o wiele większy, ponieważ kupić trzeba cały nowy wahacz. Przeciętny dystans jaki powinna wytrzymać tuleja wahacza to 20 - 30 tys. km. Układ zawieszenia, w tym tuleje sprawdzane są podczas corocznego badania technicznego na stacji kontroli pojazdów. Do tego czasu kierowca może rozpoznać usterkę, rozpoznająć poniższe objawy.

Objawy

  • pogorszone czucie pojazdu — luz w elementach zawieszenia nie pozostaje bez odpowiedzi na zachowanie pojazdu. Kasujące się luzy powodują mniej precyzyjne prowadzenie i czucie pojazdu, utrudniając kierowcy płynną i pewną zmianę kierunku oraz jazdę na wprost
  • drgania na kierownicy — układ zawieszenia i układ kierowniczy połączone są z kołami pojazdu. Uderzenia kół niewytłumione przez uszkodzone elementy zawieszenia przenoszone są na układ kierowniczy. W efekcie wyczuwalne są drgania w kierownicy podczas pokonywania przeszkód na drodze
  • stuki podczas jazdy po nierównościach — metaliczne stuki dobiegające z obszaru zawieszenia pojazdu nie muszą pojawiać się jedynie podczas uderzenia w krawężnik czy wjechania w dziurę. Luzy w zawieszeniu generują hałas już podczas płynnego pokonywania np. progu zwalniającego
  • widoczne pęknięcia gumy tulei — gumowo-metalowe tuleje wahacza mogą nie generować hałasu przez wytworzony luz, ale wizualnie informować o bliżającej się konieczności ich wymiany. Gumowa część najczęściej pęka w połowie szerokości i rozchodzi się po swoim obwodzie

Czy trzeba ustawiać zbieżność po wymianie tulei wahacza?

 Ingerencja w układ zawieszenia nie powinna mieć wpływu na zbieżność oraz geometrię kół. Ponowne ustawienie kątów kół konieczne jest jednak przy każdorazowej ingerencji w układ kierowniczy. Jeżeli auto po wymianie samych elementów zawieszenia nadal nie prowadzi się pewnie, można dodatkowo zlecić sprawdzenie i ustawienie zbieżności. Być może zbieżność ustawiona była wcześniej przy częściowo zużytych elementach zawieszenia, a nowe tuleje spowodowały nową sztywność układu i inne ustawienie koła.

Czy można wymienić tuleję wahacza bez zdejmowania wahacza lub bez prasy?

 Tuleję wahacza można wymienić bez prasy, jednak konieczne jest wtedy posiadanie dedykowanego ściągacza. Poprawna procedura wymiany tulei wahacza wymaga jednak demontażu wahacza z pojazdu. Oczyszczenie gniazda po starej tulei, poprawne ustawienie i wprasowanie nowej wymaga umieszczenia wahacza w imadle (w przypadku używania ściągacza). Demontaż jest niezbędny szczególnie, gdy mechanik zamierza użyć prasy. 

Czy tuleje wahacza trzeba wymieniać parami?

Tuleje wahacza powinno wymieniać się parami, ponieważ wymiana tulei po jednej stronie zmienia sztywność zawieszenia w całym pojeździe. Samochód może zachowywać się niestabilnie, dlatego zaleca się wymianę tulej po obu stronach za każdym razem. Ponadto, większość zestawów do kupienia zawiera już tuleje na obie strony pojazdu. Biorąc pod uwagę ich stosunkowo niewielką wytrzymałość (20-30 tys. km.) z ekonomicznego punktu widzenia, nie warto byłoby naprawiać jednej strony. W krótkim czasie auto trafiłoby ponownie na serwis z usterką po nienaprawionej stronie.

Gdzie oddać auto na wymianę tulei wahacza?

Wymiana tulei wahacza nie powinna zaskoczyć żadnego mechanika, jednak wymaga od niego posiadania prasy lub specjalnego ściągacza do tulei. Mechanik powinien być także odpowiedzialny i nie podejmować się wymiany tulei domowymi sposobami, a tym bardziej w przypadku wahaczy z fabrycznie niewymiennymi tulejami. Niepoprawna wymiana tulei wahacza może skutkować ich szybszym zużyciem oraz nieprzewidywalnym zachowaniem samochodu podczas pokonywania zakrętów. Zaleca się zlecenie wymiany zużytych tulej doświadczonemu mechanikowi.

 



Przeczytaj także

Fiat Panda (II) - Cena wymiany tulei wahacza

Fiat Panda (II) - Cena wymiany tulei wahacza

 Fiat Panda to włoskie auto osobowe klasy aut najmniejszych produkowane od 1980 do dzisiaj. W tym czasie powstały trzy generacje modelu. Auto występuje w nadwoziu minivan 5d, van, podniesiony Cross i 4x4. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Ford Ka, Opel Agila oraz Chevrolet Spark.

więcej

Skoda Fabia (I, II) - Cena wymiany tulei wahacza

Skoda Fabia (I, II) - Cena wymiany tulei wahacza

 Skoda Fabia to czeski samochód klasy aut miejskich produkowany od 1999 roku do dzisiaj. Do tej pory powstały 3 generacje modelu. Fabia produkowana jest w nadwoziu hatchback 5d, sedan oraz kombi. Jej bezpośrednią konkurencją jest Volkswagen Polo i Seat Ibiza.

więcej

Seat Toledo (II, III) - Cena wymiany tulei wahacza

Seat Toledo (II, III) - Cena wymiany tulei wahacza

 Seat Toledo to hiszpańskie auto osobowe klasy aut kompaktowych a później minivan, produkowany w latach 1991-2009 i 2012-2018. W tym czasie powstały 4 generacje modelu. Auto występuje w nadwoziu sedan oraz minivan. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Volkswagen Jetta, Opel Astra, Renault...

więcej

Audi A4 (B5, B6, B7, B8) - Cena wymiany tulei wahacza

Audi A4 (B5, B6, B7, B8) - Cena wymiany tulei wahacza

 Audi A4 to niemiecki samochód klasy średniej produkowany od 1994 roku do dzisiaj. Od tamtego czasu powstało 5 generacji tego modelu. W modelu A4 generacje opisywane są jako B i liczba, z tą różnicą, że pierwsze A4 rozpoczęło liczenie od B5. Kolejne generacje to B6, B7, B8 aż do obecnego...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę