20 najpopularniejszych usterek instalacji LPG

Patrząc na pojazd globalnie, im więcej ma w sobie dodatkowych systemów tym więcej rzeczy, które mogą ulec awarii. Analogicznie można podejść do tematu instalacji LPG. Jest to kolejny system, który może ulec awarii lub co więcej, wpłynąć na pozostałe podzespoły pojazdu. Samo zasilanie autogazem nie stanowi dla samochodu problemu, póki jest ono zamontowane i regularnie serwisowane przez fachowców. Opisane niżej usterki mogą być spowodowane naturalnym zużyciem, lub zaniedbaniem.

20 popularnych usterek LPG

  1. Pęknięcie głowicy od przegrzania – wysoka temperatura spowodowana długim nagrzewaniem komory spalania może prowadzić do pęknięcia głowicy. Szczególnie gdy układ chłodzenia nie działa wydajnie. Usterka ta powoduje niespodziewane gaśnięcie silnika i trudne uruchamianie.
  2. Uszkodzenie zaworów i gniazd zaworowych – przyczyną jest wysoka temperatura panująca w komorze spalania. Gaz LPG spala się dłużej od benzyny (mimo ciut niższej temperatury) co prowadzi do silniejszego ogrzania komory i wypalenia gniazd zaworowych. W celu zabezpieczenia zaworów stosuje się lubryfikację lub dotrysk benzyny, przyspieszający proces spalania mieszanki.
  3. Uszkodzenie wtryskiwaczy – następuje na skutek nieodpowiedniego doboru lub montażu instalacji LPG. Zbyt wysoka temperatura w komorze spalania może doprowadzić także do ich zużycia.
  4. Zużycie katalizatorakatalizator stoi na drodze ujścia spalin silnika. Skład spalin zależy od jakości mieszanki. Jeżeli instalacja nie jest odpowiednio wyregulowana, powstające związki siarki przyspieszą jego zużycie.
  5. Sonda lambda – to element badający ilość powietrza w spalinach poprzez bezpośredni z nimi kontakt. Jeżeli sonda będzie pracowała w ciężkich warunkach na skutek złej regulacji mieszanki paliwowo-powietrznej, może przysłowiowo „paść”.
  6. Pękanie plastikowego kolektora ssącego na skutek wybuchów – w źle wyregulowanych i starszych generacjach LPG zdarzało się słyszeć efekt cofania płomienia. Objawiało się to hukiem i czasami wydmuchnięciem elementu układu dolotu. Jeżeli kolektor jest plastikowy, może ulec uszkodzeniu na skutek energii gazów po eksplozji. Spowodowane jest to nieprawidłowym montażem instalacji gazowej.
  7. Awaria seryjnego sterownika silnika – sterownik lpg w nowszych generacjach LPG to ten sam fabryczny sterownik co zarządza wtryskiem benzyny. Na skutej złej regulacji LPG może dojść do uszkodzenia sterownika. Silnik może zacząć pracować tylko na LPG, a na benzynie już nie. Jeżeli przytrafi się taka sytuacja, należy jak najszybciej rozwiązać problem.
  8. Wyciek płynu chłodzącego - pierwszym podejrzanym podczas wycieków płynu chłodzącego po montażu instalacji LPG są złącza. Układ zasilania silnika LPG korzysta z układu chłodzenia, stąd wpięcie w obwód kolejnego elementu może powodować nieszczelność.
  9. Przegrzanie silnika – może nastąpić także na skutek niewydajnej pracy układu chłodzenia. To z kolei może być spowodowane nieszczelnością, która wynikła z niedokładnego włączenia instalacji LPG w układ chłodzenia silnika.
  10. Gasnący silnik – silnik gaśnie gdy przestaje być dostarczane paliwo, lub dostarczone paliwo nie zostaje zapalone. Przyczyną może być układ zapłonowy w postaci świec czy przewodów wysokiego napięcia, jak również niedrożny układ paliwowy.
  11. Szarpanie silnika podczas jazdy na autogazie – szarpanie silnika powstaje wtedy, gdy do jego pracy dostarczana jest niewystarczająca ilość paliwa. Zwyczajnie zaczyna go brakować, stąd szarpanie, czyli tendencja do gaśnięcia. W instalacji LPG jednym z elementów istotnych dla dostarczenia paliwa jest reduktor. Jeżeli nie jest on w stanie zmienić wystarczającej ilości gazu z fazy ciekłej na gazową, silnik zaczyna się dławić.
  12. Usterka wskaźnika poziomu LPG – w niefabrycznych instalacjach gazowych poziom LPG wyświetlany jest w postaci kropek lub kresek na przycisku włączającym zasilanie autogazem. Określanie poziomu odbywa się za pomocą pływaka w zbiorniku, który może się zawiesić przestając pokazywać prawidłowy poziom gazu.
  13. Brak ogrzewania – to kolejna usterka będąca efektem złego montażu instalacji LPG. Brak ogrzewania spowodowany jest np. zbyt niskim poziomem płynu chłodzącego w nagrzewnicy. Zbyt niski poziom spowodowany może być nieszczelnością, lub nieuzupełnieniem płynu w odpowiedniej ilości po montażu instalacji gazowej.
  14. Problem z tankowaniem gazu – najczęściej to wina uszkodzenia złącza/zaworu tankowania LPG. Butla standardowo daje się zatankować do 80% objętości ze względów bezpieczeństwa.
  15. Brak mocy – to popularna i bardzo ogólna usterka, wynikająca z problemów albozapłonowych, albo zasilania w paliwo. Mogą to być np. zużyte świece zapłonowe, prowadzące do wypadania zapłonu.
  16. Słychać strzały z wydechu – takie efekty charakterystyczne są dla starszych generacji instalacji LPG, gdzie stosowano mieszalnik w przeciwieństwie do obecnej listwy wtryskowej. Oznacza to problem z zapłonem lub złym montażem instalacji.
  17. Zapach gazu w kabinie samochodu – to efekt nieszczelności instalacji. Sytuacja niedopuszczalna z uwagi na szkodliwość wdychania propanu-butanu oraz sam stan zagrożenia pożarem. Poprawnie zamontowana instalacja gazowa nie ma prawa być wyczuwalna w obrębie samochodu.
  18. Ograniczenie obrotów – można ten symptom rozumieć dwojako. Silnik może przejść w tryb awaryjny na skutek wykrycia usterki silnika podczas pracy na LPG, ograniczając obroty. Druga możliwość, to niewystarczający przepływ gazu do cylindrów, powodujący ograniczenie mocy i tym samym brak siły do rozpędzenia silnika do wyższych obrotów.
  19. Check engine – zapala się w przypadku wykrycia powtarzającego się błędu mniejszej wagi, lub jednorazowego wystąpienia poważniejszego błędu. Błędy te są związane z zanieczyszczaniem spalin, co jak wiadomo musi być spowodowane złą pracą silnika. Błędy w zasilaniu LPG mogą z łatwością wygenerować check engine.
  20. Awaria pompy paliwa – pompa paliwa smarowana jest benzyną. Jeżeli samochód zasilany jest gazem LPG, a pompa nadal pracuje jednak nie podaje paliwa, ulega szybszemu zużyciu. Długa praca na sucho może doprowadzić do jej zatarcia. Charakterystyczne objawy problemów z pompą to jej buczenie oraz przerywana praca silnika.
Zobacz serwisy LPG w Twojej okolicy
AC STAG AG Centrum
BRC ELPIGAZ
KME KOLTEC
LANDI RENZO LOVATO
PRINS ZAVOLI
Wiesz już wszystko na ten temat?

ZNAJDŹ WARSZTAT

 



Przeczytaj także

LPG - generacje, porównanie z CNG, lubryfikacja czy dotrysk, kiedy się zwróci, tankowanie za granicą

LPG - generacje, porównanie z CNG, lubryfikacja czy dotrysk, kiedy się zwróci, tankowanie za granicą

 Niektóre silniki wymagają stosowania lubryfikacji lub dotrysku benzyny podczas pracy na autogazie. Warto też wiedzieć, jaka generacja instalacji LPG pasuje do Twojego silnika. Z tego artykułu dowisz się też czy lepsze jest LPG czy CNG oraz kiedy zwróci się inwestycja.

więcej

Ile kosztuje montaż LPG? Fakty i mity oraz wpływ na OC/AC

Ile kosztuje montaż LPG? Fakty i mity oraz wpływ na OC/AC

 Czy inwestycja w LPG zwróci się w Twoim przypadku? NIewiele osób zdaje sobie sprawę, że montaż instalacji LPG ma wpływ nawet na cenę ubezpieczenia komunikacyjnego. W dodatku gaz tankowany zimą różni się od tego tankowanego latem.

więcej

Najlepsze silniki z wtryskiem bezpośrednim do zasilania LPG

Najlepsze silniki z wtryskiem bezpośrednim do zasilania LPG

Wybór silnika przy zakupie auta, to bardzo trudny moment. W zależności od tego jaki wybierzesz, późniejsze dołożenie instalacji LPG może wpłynąć na jego żywoność. Co więcej, bezpośredni wtrysk paliwa powoduje konieczność stosowania specjalnych instalacji gazowych. Zobacz, jakie silniki polecane...

więcej

LPG - Zalety i wady, hybrydy, adaptacja i bezpieczeństwo

LPG - Zalety i wady, hybrydy, adaptacja i bezpieczeństwo

 Jak zwiększyć ekonomię jazdy do granic możliwości? Zamontować instalację LPG do auta z napędem hybrydowym! Z artykułu dowiesz się, czy to bezpieczne oraz na czym polega adaptacja instalacji gazowej, a także poznasz zalety i wady zasilania paliwem alternatywnym.

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę