Instalacje LPG nie tracą na popularności, a ich najnowsze generacje pozwalają coraz mniej odczuwać różnicę podczas jazdy na tym tanim paliwie alternatywnym. Okazuje się, że instalację LPG warto zamontować nawet do taniego, używanego samochodu.
Ceny instalacji podlegają indywidualnej wycenie, ponieważ brane pod uwagę jest kilka czynników:
Pojemność silnika, a w nierzadko wtedy większa moc wymagają zarządzania za pomocą bardziej zaawansowanego sterownika i wtryskiwaczy. W przypadku wtrysku bezpośredniego konieczny jest montaż instalacji podającej gaz w fazie ciekłej, co znacząco zwiększa jej koszt. Generacji instalacji jest 5, jednak obecnie najczęściej spotyka się generację IV – sekwencyjną, popularną dla zwykłych silników z wtryskiem pośrednim. Droższa V generacja LPG w fazie ciekłej sprawdzi się szczególnie w silnikach z wtryskiem bezpośrednim, jednak i tam montować można także generację IV. Producent instalacji może mieć duży wpływ na cenę końcową, a poniżej możesz zobaczyć dlaczego.
Producent |
Cena [PLN] | |
Od | Do | |
KME/STAG | 2 600 | 6 500 |
LOVATO | 2 700 | 4 900 |
LANDI RENZO | 3 100 | 6 700 |
BRC | 2 700 | 6 700 |
PRINS | 4 600 | 9 800 |
TARTARINI | 4 000 | 5 400 |
ZAVOLI | 4 900 | 7 500 |
Mit:
Fakt:
Zobacz serwisy LPG w Twojej okolicy | ||
Białystok | Bydgoszcz | Gdańsk |
Gorzów Wlkp. | Katowice | Kielce |
Kraków | Lublin | Łódź |
Poznań | Szczecin | Toruń |
Warszawa | Wrocław | Zielona Góra |
Niestety, obecność instalacji LPG w samochodzie podnosi wartość ubezpieczenia komunikacyjnego. Z założenia instalacje LPG montuje się po to, aby pokonywać więcej kilometrów. Częsta jazda to więcej okazji do ewentualnej stłuczki, stąd zabezpieczenie ubezpieczyciela. Ucierpią na tym osoby, które jeżdżą nadal takie same dystanse, tylko chcą robić to niższym kosztem. Wzrost stawki nie powinien być jednak dotkliwy. Na cenę wpływa także wartość pojazdu, a ta zostaje podniesiona poprzez inwestycję pod postacią układu zasilania paliwem alternatywnym.
Zimą i latem producenci paliwa propan-butan muszą tworzyć tę mieszankę w innych proporcjach. Wynika to z większej wartości opałowej butanu oraz jego skraplania poniżej -7°C. W efekcie paliwo LPG zimą jest trochę mniej wydajne.
Większe zużycie autogazu wynika z właściwości fizycznych obu tych paliw i nie jest to objaw żadnej usterki. Wpływa też na to sposób zasilania silników benzynowych, dlatego dopiero w najnowszej V generacji instalacji LPG można uzyskać zużycie gazu na bliskim poziomie z benzyną. Ilość zużywanego konkretnego paliwa zależy bowiem od m.in. stopnia sprężania czy układu dolotowego. Wartość opałowa LPG przy tej samej objętości benzyny jest o 20% niższa, stąd konieczność nadrobienia tej niedostarczonej energii poprzez większe zużycie.
Niektóre silniki wymagają stosowania lubryfikacji lub dotrysku benzyny podczas pracy na autogazie. Warto też wiedzieć, jaka generacja instalacji LPG pasuje do Twojego silnika. Z tego artykułu dowisz się też czy lepsze jest LPG czy CNG oraz kiedy zwróci się inwestycja.
Zastanawiasz się jakie awarie mogą się pojawić podczas zasilania silnika LPG? W tym artykule opisujemy 20 najczęściej występujących awarii, które mogą być związane z instalacją LPG obecną w Twoim samochodzie.
Instalację LPG można zamontować nawet w samochodzie z silnikiem diesla. Niektóre marki oferują nawet fabryczne instalacje gazowe montowane już przed pierwszą sprzedażą auta. W tym artykule dowiesz się jakie są wady i zalety takiego rozwiązania, a także kiedy należy zmienić ziornik LPG i...
Jak zwiększyć ekonomię jazdy do granic możliwości? Zamontować instalację LPG do auta z napędem hybrydowym! Z artykułu dowiesz się, czy to bezpieczne oraz na czym polega adaptacja instalacji gazowej, a także poznasz zalety i wady zasilania paliwem alternatywnym.