Kto raz usłyszy o chip tuningu, z pewnością nie raz do tematu wróci. Relatywnie niewielkim kosztem pozwala poruszać się jak autem znacznie droższym. Wszystko za sprawą indywidualnie zmodyfikowanych parametrów pracy silnika, a w efekcie m.in. zwiększenie mocy i momentu obrotowego. Zanim jednak dokonasz chip tuningu, zapoznaj się z najczęściej zadawanymi pytaniami.
Generalnie wyróżnia się dwa najpopularniejsze sposoby. Pierwszy opiera się na podłączeniu tzw. PowerBox'a, który posiada już wgrane mapy sterowania do konkretnego modelu silnika. Jest to tańsze rozwiązanie i bezinwazyjne, jednak mniej skuteczne.
Druga metoda to indywidualne zmodyfikowanie parametrów sterownika w konkretnym egzemplarzu. Taka modyfikacja odbywa się w oparciu o badanie samochodu i strojenie pod kątem obecnego stanu zużycia. Metoda ta pozwala wycisnąć z silnika najwięcej, jednak inwazyjna. Samochód może stracić gwarancję w przypadku wykrycia modyfikacji przez specjalistów w ASO.
Sama procedura składa się z trzech etapów. W pierwszym klient przedstawia specjaliście swoje oczekiwania. Konfrontuje się wymagania z możliwościami danej jednostki napędowej i ustala zakres prac. W drugim etapie samochód zostaje bardzo dokładnie zdiagnozowany i sprawdzony na hamowni. Następnie sterownik demontowany jest z auta i poddany modyfikacjom. Ostatni etap to ponowny montaż zmodyfikowanego sterownika i ponowne badanie na hamowni i diagnostyczne. Czas usługi może zależeć od dostępu do sterownika i doświadczenia specjalisty. Z reguły mieści się w czasie 3 do 8 godzin.
Zalety:
Wady:
Zobacz, kto wykonuje chip tuning w Twojej okolicy | ||
Białystok | Bydgoszcz | Gdańsk |
Gorzów Wlkp. | Katowice | Kielce |
Kraków | Lublin | Łódź |
Poznań | Szczecin | Toruń |
Warszawa | Wrocław | Zielona Góra |
Automatyczna skrzynia biegów sterowana jest przez ECU, zatem także można modyfikować sposób jej pracy. Do popularnych modyfikacji należy: odblokowanie momentu obrotowego, zmiana momentu zmiany biegów, prędkości obrotowej czy wyłączenia kontroli trakcji. Można także uruchomić system Launch Control. Często chip tuningowane skrzynie DSG to model: DQ200, DQ250, DL251, DQ500, DL501.
Chip tuning jak większość usług w serwisie, nie jest stała. Zależy od renomy serwisu ale także głównie od silnika jaki ma zostać zmodyfikowany. Okazuje się, że chip tuning diesla jest troszkę tańszy od zwiększenia mocy w silniku benzynowym. W najtańszym przypadku trzeba liczyć się z kosztem ok. 800zł, który może wzrosnąć nawet do kilku tysięcy w przypadku silników generujących kilkaset koni mechanicznych. Modyfikacja auta powyżej 400 KM to już koszt powyżej 4000zł.
Generalizuje się, że z diesla można wygenerować wiekszy przyrost mocy niż z benzyny. Wynika to z tego, że znaczna większość silników diesla jest turbodoładowanych. To właśnie w tym doładowaniu tkwią większe możliwości. Dlatego tuning benzyny i diesla może przynosić podobne korzyści jeżeli oba wyposażone są w turbosprężarkę lub kompresor. W przypadku silników doładowanych uzyskiwany przyrost jest na poziomie 20-30%, gdzie w wolnossących to zaledwie 3-7%.
Fabrycznie wypuszczony silnik ma wgraną mapę sterowania w dość ustandaryzowany sposób. Może być on jednakowy dla całej serii silników. Indywidualne strojenie pod konkretny egzemplarz silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 15%. Zmiana przebiegu krzywej mocy i momentu pozwala jeździć w sprawniejszy sposób, dynamicznie jednoczesnie mniej męcząc silnik. Ważne jest, aby jeździć na obrotach nie przekraczających 70% obciążenia jednostki napędowej. Taka modyfikacja pod kątem zużycia paliwa nazywana jest czesto Eko Tuningiem.
Silnik projektowany jest z pewnym marginesem bezpieczeństwa. W ten sposób producent zabezpiecza się przed różnym typem kierowców, aby silnik zniósł lekką i ciężką nogę. Jednocześnie ta sama konstrukcja może generować moc np. 130, 150 i 170 KM w zależności od osprzętu. Specjalista potrafi okreslić bezpieczną granicę i tak podnieść moc, aby w żaden sposób nie wpłynąć na większe zużycie silnika. Mówi się, że ta granica wynosi ok. 30%.
Modyfikacja sterownika silnika jest ingerencją w to co wypuściła fabryka na tyle dużą, że niestety po wykryciu przez pracownika ASO może doprowadzić do utraty gwarancji. Metody aby tego uniknąć są dwie. Pierwsza to zastosowanie PowerBox'a, którego wystarczy wypiąć na chwilę przed oddaniem auta na serwis. Przyrosty mocy przy użyciu takiego box'a niestety nie są imponujące. Jeżeli w grę wchodzi tylko trwała modyfikacja sterownika, to można kupić sobie drugi seryjny sterownik i podmienić go przed przyjazdem do Autoryzowanej Stacji Obsługi.
Podniesienie mocy poprzez zmianę parametrów pracy silnika może wiązać się ze zmianą składu spalin. Prawidłowo przeprowadzony chip tuning powinien nadal powodować zupełne spalanie mieszanki paliwowo powietrznej i brak wpływu na pracę filtra cząstek stałych. Jeżeli dawka paliwa zostanie źle dobrana nastąpi wzmożone dymienie, które nie będzie widoczne z uwagi na filtr. W efekcie jednak zapcha się on szybko i będzie wymagał regeneracji. Taka regeneracja kosztująca 500-900zł jest oczywiście rozwiązaniem doraźnym, ponieważ za chwilę sytuacja się powtórzy. To kolejny z powodów dla których nie warto oszczędzać podczas wyboru serwisu.
W dowodzie rejestracyjnym samochodu widnieje wiele informacji, a między nimi moc samochodu. Co w przypadku modyfikacji silnika? Teoretycznie powinno się to zgłosić do urzędu by naniesiono zmiany w dowodzie rejestracyjnym. W praktyce, prawdopodobnie nikt nie dowie się o zmianie mocy bo jest ona nie zauważalna. Sytuacja może się skomplikować w przypadku uczestnictwa w wypadku i przekazania auta do ekspertyzy. Jeżeli okaże się, że moc została podniesiona do tego stopnia, że układ hamulcowy nie był w stanie skutecznie zatrzymać pojazdu, mogą być problemy. Tak samo wszelkie modyfikacje powinno się zgłaszać i agenta ubezpieczeniowego, co oczywiście wpłynie na podniesienie składki za ubezpieczenie. Decyzja należy do kierowcy, na ile wycenia możliwość zaistnienia wspomnianych sytuacji.
Stage oznacza poziom zaawansowania modyfikacji poczynionych w samochodzie. Stage 1 to właśnie chip tuning, który zwiększa komfort podczas codziennego użytkowania pojazdu. Kolejne poziomy a jest ich 3, to już zmiany mechaniczne wynikające ze zbyt słabych podzespołów seryjnych.
Liczba oktanowa płynnego gazu LPG zawiera się w granicach 90-120. Oznacza to, że z tego paliwa można uzyskać więcej energii co pozwala dodatkowo zwiększyć moc. LPG jest o połowę tańszym paliwem od benzyny, więc inwestycja w instalację tym bardziej się opłaca. Co prawda, chip tuning LPG może kosztować nawet kilka tysięcy, jednak tak jak w przypadku samej instalacji gazowej, można spodziewać się szybkiego zwrotu kosztów. Na paliwie LPG turbosprężarka znacznie szybciej się rozpędza, a sama reakcja na pedał gazu także zostaje dodatkowo zwiększona.