Zalety i wady oraz konsekwencje Chip tuningu

Można powiedzieć, że większość modyfikacji w stosunku do produkcji seryjnej ma swoje wady i zalety. Nieinaczej jest w przypadku ingerencji w sterownik silnika, czyli popularny chip tuning. Jakie konsekwencje może nieść zwiększenie mocy silnika? Zarówno te prawne jak i fizyczne?

Zalety i wady oraz konsekwencje Chip tuningu

Chip tuning – zalety i wady

Zalety

  • Dobrze wykonany nie wpływa na żywotność silnika
  • Zmniejsza zużycie paliwa
  • Zwiększa możliwości auta podczas jazdy
  • Podnosi komfort jazdy i bezpieczeństwo
  • Przyspiesza reakcję silnika na naciśnięcie pedał gazu
  • Umożliwia odblokowanie prędkości maksymalnej
  • Umożliwia zmianę sposobu pracy automatycznej skrzyni biegów
  • Jest odwracalny

Wady

  • Istnieje ryzyko szybszego zużycia silnika w skutek złej modyfikacji sterownika
  • Większa moc może wpłynąć na zużycie innych elementów eksploatacyjnych jak np. układ hamulcowy, chłodzenia, sprzęgło, półosie
  • Utrata gwarancji w przypadku wykrycia modyfikacji przez pracownika ASO

Chip tuning a gwarancja

Porównaj ofert OC. Jeżeli chodzi o auta nowe, które dopiero zostały odebrane z salonu, zaleca się aby wykonać co najmniej 3000 km przy standardowych ustawieniach silnika. Ma to pozwolić elementom dopasować się po opuszczeniu fabryki oraz nauczyć sterownik regulacji silnika pod konkretne paliwo i klimat. Elektroniczne zwiększenie mocy silnika możliwe jest na dwa sposoby. PowerBoxem oraz indywidualną zmianą mapy sterownika silnika.

PowerBox umożliwia zwiększenie mocy, jednak tylko w ograniczonym stopniu. Są to przygotowane wcześniej mapy pod konkretny silnik, które zostają zaczytane po podłączeniu box’a do komputera pokładowego w samochodzie. Pozwala to zachować gwarancję, ponieważ przed wizytą w ASO wystarczy wypiąć PoweBox. Minusem takiej metody jest wspomniana przygotowana wcześniej mapa. Porządny Chip tuning opiera się na dostosowaniu parametrów do zużycia danego egzemplarza auta.

Ta indywidualna modyfikacja parametrów pozwala wyciągnąć z jednostki napędowej najwięcej, przy okazji pozwalając na zmniejszenie spalania. Niestety, jest to poważna ingerencja w fabrykę i wykrycie tych zmian przez serwis grozi utratą gwarancji. Jako zabezpieczenie można kupić drugi standardowy sterownik i na czas wizyty w ASO podmienić komputery.

Chip tuning a dowód rejestracyjny

W dowodzie rejestracyjnym podane są informacje o mocy silnika. Czy w takim razie po chip tuningu trzeba zmienić dane w dowodzie auta? Okazuje się, że nie ma na to oczywistej odpowiedzi, a zaraz dowiecie się dlaczego. Podczas rutynowej kontroli przez policję, czy nawet zmiany dowodu rejestracyjnego i tablic w przypadku zakupu auta nikt nie jest w stanie określić, czy w samochodzie dokonano chip tuningu. Jest to ingerencja w elektronikę o której można dowiedzieć się tylko przy dogłębnej analizie pojazdu.

Kiedy może mieć to miejsce? Jeżeli auto będzie uczestniczyło w poważnym wypadku. Tutaj pojawia się kolejna dociekliwa instytucja w postaci ubezpieczalni. Rzeczoznawca może wykryć zwiększenie mocy silnika, do której mógł nie być przystosowany np. układ hamulcowy. Jeżeli w skutek modyfikacji auto straciło swoje zdolności np. do skutecznego hamowania, ubezpieczalnia może robić problemy z wypłatą odszkodowania. Wszelkie modyfikacje auta (szczególnie wizualne) powinno się zgłaszać ubezpieczycielowi co skutkować będzie oczywiście podniesieniem stawki.

Jeżeli nie boisz się papierologii, chcesz ponieść dodatkowe koszty, ale mieć za to czyste sumienie – warto zgłosić fakt modyfikacji samochodu w Urzędzie miasta w Wydziale Komunikacji oraz u agenta ubezpieczeniowego. Jeżeli tego nie zrobisz, szansa jest bardzo mała, że poniesiesz za to konsekwencje.

Chip tuning bez hamowni

Jedyna możliwość chip tuningu bez hamowni to zakup tzw. PowerBox’a, który podłączyć można pod blokiem. Oczywiście w takiej sytuacji jakikolwiek przyrost mocy pozostanie do zweryfikowania jedynie w trakcie jazdy. Producenci PowerBox’ów często podają procentowy przyrost mocy, jednak nie jest on z reguły osiągalny. Dlatego, że każdy silnik reaguje inaczej w zależności od stopnia zużycia.

Sama hamownia także nie ratuje sytuacji, ponieważ ze zbadanej mocy i momentu obrotowego mechanik nie jest w stanie określić kondycji silnika. Zdarzają się drobne niedomagania osprzętu, które nie uruchamiają kontrolki Check Engine a już wpływają na jego parametry. Istotne jest zatem przeprowadzenie solidnej diagnostyki w trakcie jazdy i porównanie wartości z prawidłowymi.

Hamownie same w sobie podlegają okresowej kalibracji. Jak kierowca może rozpoznać prawidłowy pomiar? Na wykresie z próby hamowania powinna być naniesiona temperatura powietrza i ciśnienie atmosferyczne. Jeżeli któryś z parametrów odbiega od stanu w danej chwili, pomiar może być nieprawidłowy.

Co oznacza „Stage” w tuningu?

Sposoby tuningowania samochodu można dzielić na kilka kategorii. Wyróżnia się tuning optyczny i mechaniczny. Ten pierwszy ma na celu zmianę wizualną auta, a drugi parametrów jazdy jak np. moc czy pewność prowadzenia. Idąc dalej, tunerzy rozróżniają jeszcze pojęcie Stage 1, Stage 2 i Stage 3. Każdy kolejny poziom, to poziom zaawansowania modyfikacji.

Stage 1 jest właśnie popularnym chip tuningiem polepszającym parametry silnika, jednak nie przekraczając granicy wytrzymałości elementów. Jest to podniesienie mocy i zmniejszenie zużycia paliwa dla zwiększenia komfortu codziennej jazdy. Kolejny Stage 2 wymagałby już zmiany najsłabszych punktów układu jak np. większa turbosprężarka czy kute tłoki.

Wiesz już wszystko na ten temat?

ZNAJDŹ WARSZTAT

 

Przeczytaj także

Renault Clio II - Cena wymiany świec żarowych

Renault Clio II - Cena wymiany świec żarowych

Renault Clio II to popularny mały samochód miejski. Jego produkcja rozpoczęła się w 1998 roku i trwała aż do 2010. Dostępny był w nadwoziach hatchback oraz sedan. Najmniejszy silnik benzynowy to 1.1 o mocy 58 KM, a największy 3.0 V6 255 KM, który przy tej masie samochodu zmienia go w pocisk. Dla...

więcej

Peugeot 407 - Cena wymiany łożyska koła przód/tył

Peugeot 407 - Cena wymiany łożyska koła przód/tył

 Peugeot 407 to francuski samochód klasy średniej produkowany w latach 2004-2011. Przez ten czas powstała tylko jedna wersja tego modelu. Auto sprzedawane było w nadwoziu sedan, coupe oraz kombi. Konkurencją dla 407 był Volkswagen Passat i Honda Accord.  

więcej

Audi A6 C5 - Cena wymiany świec zapłonowych

Audi A6 C5 - Cena wymiany świec zapłonowych

Generacja C5 produkowana była w latach 1997 - 2005, a w 2001 roku A6 przeszło delikatny facelifting. Audi A6 C5 to auto wyższej klasy średniej, które jest większym i bardziej prestiżowym odpowiednikiem Audi A4. Do oferty trafiło 16 silników benzynowych od 1.8 125KM do 4.2 V8 480KM oraz 7...

więcej

Ford Focus (Mk1, Mk2, Mk3) - Cena wymiany tłumika końcowego

Ford Focus (Mk1, Mk2, Mk3) - Cena wymiany tłumika końcowego

 Focus to auto osobowe klasy kompakt produkowane przez amerykańską Ford. Jego produkcja rozpoczęła się w 1998 wydając na świat Forda Focus Mk1. Auto jak na swój czas miało bardzo futurystyczne linie nadwozia i deski rozdzielczej. Produkcja Focusa trwa do dzisiaj w czwartej generacji Mk4....

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty