Diesel + chip tuning jest prawdopodobnie tak popularnym połączeniem jak Benzyna + LPG. W obu przypadkach niewielkim kosztem zyskuje się wiele korzyści. W przypadku diesli chodzi o podniesienie fabrycznej mocy, kupując tańszą, słabszą jednostkę napędową.
Moc można podnieść elektronicznie i mechanicznie. W tym artykule skupiamy się na chip tuningu, czyli zmianie parametrów pracy silnika. Aby zwiększyć moc silnika można wykorzystać do tego tzw. PowerBox lub indywidualnie zmieniać ustawienia w mapie sterownika. Co jest lepsze, PowerBox czy indywidualne strojenie sterownika?
PowerBox to znacznie tańsze rozwiązanie i polega na podpięciu do komputera pokładowego gotowej mapy dedykowanej do konkretnego silnika. Jest to o tyle mniej skuteczna metoda, że taki PowerBox nie jest w stanie wprowadzić aż tak istotnych zmian, aby wyraźnie podnieść moc silnika. Zaletą tego rozwiązania jest brak utraty gwarancji w przypadku samochodu nowego oraz łatwo i szybka możliwość jego demontażu w razie potrzeby.
Najskuteczniejszą metodą i najdroższą jest indywidualny chip tuning sterownika. Okazuje się, że nawet te same silniki w tych samych modelach samochodu mogą mieć różną podatność na chip tuning. Wszystko zależy od zużycia pojazdu i tym samym indywidualnie dobierane są nowe parametry pracy silnika. Takie zmiany pozwalają także zmniejszyć zużycie paliwa, jednak wiążą się z utratą gwarancji w przypadku wykrycia zmian przez ASO. Niektórzy kupują drugi seryjny sterownik silnika i podmieniają go tylko na czas przeglądu w autoryzowanym serwisie. Potem ponownie montują ten zmodyfikowany.
Cena chip tuningu nie jest stała i zależy od serwisu, który go wykona. Do stracenia jest wiele, bo źle przeprowadzony chip tuning może doprowadzić do uszkodzenia silnika, dlatego nie warto oszczędzać. Okazuje się, że chip tuning diesla jest tańszy od podniesienia mocy w silniku benzynowym. Różnica przy tym samym roczniku może wynosić 100-200zł. W ten sposób zwiększyć moc w dieslu można już za ok. 800zł, a w benzynie za 900-1000zł.
Kolejnym czynnikiem wpływającym na cenę jest rocznik auta. Im nowsze auto, nowsza elektronika, tym więcej zapłacisz za modyfikacje sterownika. Nawet przeskok o 4 lata w wieku auta, podnosi cenę usługi o ok. 30%.
Na cenę ma także wpływ fabryczna moc silnika. Jeżeli poddajemy modyfikacjom jednostkę, która już generuje np. ponad 300 KM, cena usługi wzrasta do ok. 2500-3000zł. Przy autach powyżej 400 KM trzeba dorzucić kolejny 1000zł.
Białystok | Bydgoszcz | Gdańsk |
Gorzów Wlkp. | Katowice | Kielce |
Kraków | Lublin | Łódź |
Poznań | Szczecin | Toruń |
Warszawa | Wrocław | Zielona Góra |
Jak wiesz, chip tuning polega na ingerencji w mapę silnika. W przypadku diesli zmienia się m.in. dawkę paliwa. Ta dawka paliwa ma wpływ na jakość procesu spalania, którego efektem mogą być akceptowalne spaliny, bądź właśnie mocno zadymione i zawierające więcej składników toksycznych. Od wielu lat diesle wyposażone są w filtr DPF, który skutecznie wychwyci niepożądane produkty spalania.
Jeżeli chip tuning zostanie przeprowadzony nieprofesjonalnie, źle dobrana dawka paliwa (spalanie niezupełne), a w efekcie duże zadymienie szybko zapcha filtr cząstek stałych. Wiązać się to będzie z nagłym ograniczeniem mocy i dużymi kosztami. Regeneracja filtra DPF to koszt ok. 500-900zł i jest rozwiązaniem chwilowym. Nowy filtr potrafi kosztować kilka tysięcy. Teoretycznie można też usunąć go całkowicie, jednak w przypadku kontroli za granicą policja może wręczyć nam mandat na kilka tysięcy złotych. Podsumowując, chip tuning nie wpływa negatywnie na filtr DPF jeżeli zostanie przeprowadzony profesjonalnie.
Jak zwiększenie mocy może dodatkowo obniżyć spalanie? Wydaje się nierealne, a tajemnica tkwi w indywidualnym strojeniu i sprawności silnika. Producent stroi silniki w uniwersalny sposób. Następnie samochody trafiają w różne rejony świata, zasilane są różnymi paliwami. W efekcie silnik traci na sprawności zwiększając tym samym zużycie paliwa w stosunku do obiecanego. Takie przeprowadzenie chip tuningu pod kątem dostrojenia silnika pod kątem spalania do warunków w jakich jest użytkowany określany jest jako Eko Tuning.
Precyzyjna diagnostyka, zweryfikowanie potencjału jednostki i profesjonalne dostrojenie może pozwolić na bezpieczne zredukowanie zużycia paliwa nawet do 15% poprzez uzyskanie większej sprawności. Jeżeli mowa o sprawności, to aby wykorzystać wprowadzone zmiany, należy jeździć w odpowiedni sposób. Konieczna jest jazda na średnich obrotach nie przekraczających 70% obciążenia.
Chip tuning jest bezpieczny o ile jest przeprowadzony przez profesjonalistę. Silnik po opuszczeniu fabryki posiada pewne rezerwy mocy i wytrzymałości elementów z których został stworzony. Jest to swego rodzaju zabezpieczenie producenta np. przed użytkownikiem, który będzie wyciskał z samochodu siódme poty. Zdarza się także, że ten sam silnik występuje w kilku wersjach np. z mocą 90, 110 i 130 KM. Różni się tylko osprzętem, tak więc ta sama głowica, zawory, tłoki powinny znieść dodatkowy wzrost mocy.
Z reguły maksymalna granica podniesienia parametrów silnika sięga wspominanych 30% aby nie przekroczyć marginesów narzuconych przez fabrykę. Dodatkowo, każdy silnik modyfikuje się indywidualnie pod względem jego aktualnego zużycia. Daje to gwarancję bezproblemowej eksploatacji mimo ingerencji w system sterujący. Wykonanie chip tuningu bez dokładnej diagnostyki stanu pojazdu faktycznie może być zabójcze dla silnika.
Peugeot 307 to francuski samochód klasy aut kompaktowych produkowany w latach 2001-2012. Przez ten czas powstały dwie wersja tego modelu. Auto sprzedawane było w nadwoziu hatchback 3d i 5d, sedan, kabrio oraz kombi.
Audi A6 C7 to już czwarta generacja tego modelu w segmencie E Premium. Produkcja rozpoczeła się w 2011 i trwała do 2018 roku. Auto pojawiło się w odmiane sedan (Limousine) i kombi (Avant). Pod maskę trafiły 4 silniki benzynowe o pojemnościach od 2.0 do 4.0, od 180 KM do 420 KM, przez...
Toyotę Yaris drugiej generacji produkowano w latach 2005 - 2011. W porównaniu do swojego poprzednika sylwetkę auta zmodernizowano, lecz pomimo to przypominała Toyotę I generacji. Pojazd sklasyfikowano jako auto małe. W 2009 roku Yaris II podano faceliftingowi. Do oferty trafiły 3 silniki...
Produkcja trzeciej generacji Seata Ibizy ruszyła w 2001 roku. Jest to samochód osobowy należący do segmentu B. Ibiza III uzyskała tytuł Samochodu Roku 2003, a dwa lata później przeszła facelifting. Do oferty trafiło 10 silników benzynowych od 40KW do 85KW oraz 7 silników diesla od 55KW do...