Wymiana klocków hamulcowych to jeden z najpopularniejszych elementów obsługi eksploatacyjnej. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej od tarczy hamulcowej, dlatego wymiana samych klocków hamulcowych może przypaść 2-3 razy na jedną wymianę tarcz hamulcowych. Szybkość zużycia klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy kierowcy oraz ukształtowania terenu i rodzaju dróg na jakich auto jest używane.
Cena wymiany klocków hamulcowych w Suzuki Swift IV, V i VI wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach dla przedniej osi przedstawiono poniżej.
Suzuki Swift IV | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.2 90KM 66kW | 215 PLN | 335 PLN | ||
1.6 VVT 136KM 100kW | 242 PLN | 362 PLN | |||
Diesel |
1.3 DDiS FAP 75KM 55kW | 187 PLN | 307 PLN |
Suzuki Swift V | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.2 VVT 94KM 69kW | 187 PLN | 307 PLN | ||
1.6 VVT 136KM 100kW | 223 PLN | 343 PLN | |||
Diesel |
1.3 DDiS 75KM 55kW | 142 PLN | 262 PLN |
Suzuki Swift VI | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.0 BoosterJet 112KM 82kW | 187 PLN | 307 PLN | ||
1.2 DualJet SHVS 83KM 61kW | 223 PLN | 343 PLN | |||
1.2 DualJet 90KM 66kW | 142 PLN | 262 PLN | |||
1.4 BOOSTERJET 48V SHVS 129KM 95kW | 222 PLN | 342 PLN | |||
Hybryda |
1.2 Hybrid 83KM 61kW | 127 PLN | 247 PLN | ||
1.0 BoosterJet SHVC 111KM 82kW | 187 PLN | 307 PLN |
Ceny klocków hamulcowych wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Suzuki Swift IV, V i VI dla tylnej osi przedstawiono poniżej.
Suzuki Swift IV | |||||
Paliwo | Silnik | Tylna oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.2 90KM 66kW | 141 PLN | 261 PLN | ||
1.6 VVT 136KM 100kW | 142 PLN | 262 PLN | |||
Diesel |
1.3 DDiS FAP 75KM 55kW | 123 PLN | 243 PLN |
Suzuki Swift V | |||||
Paliwo | Silnik | Tylna oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.2 VVT 94KM 69kW | 123 PLN | 243 PLN | ||
1.6 VVT 136KM 100kW | 198 PLN | 318 PLN | |||
Diesel |
1.3 DDiS 75KM 55kW | 128 PLN | 248 PLN |
Suzuki Swift VI | |||||
Paliwo | Silnik | Tylna oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.0 BoosterJet 112KM 82kW | 123 PLN | 243 PLN | ||
1.2 DualJet SHVS 83KM 61kW | 219 PLN | 339 PLN | |||
1.2 DualJet 90KM 66kW | 128 PLN | 248 PLN | |||
1.4 BOOSTERJET 48V SHVS 129KM 95kW | 199 PLN | 319 PLN | |||
Hybryda |
1.2 Hybrid 83KM 61kW | 101 PLN | 221 PLN | ||
1.0 BoosterJet SHVC 111KM 82kW | 129 PLN | 249 PLN |
Cena wymiany klocków hamulcowych może być stała dla wszystkich jednostek napędowych w danym modelu samochodu, jeżeli producent przewiduje te same klocki hamulcowe bez względu na generowaną moc oraz procedura wymiany klocków zajmuje tyle samo czasu dla wszystkich odmian modelu.
Kierowca może zdecydować się na montaż ekonomicznych klocków hamulcowych takich producentów jak ABE czy BRECK, renomowanych i polecanych takich jak TRW czy FERODO, lub marek premium jak np. ATE. W przypadku Suzuki Swift IV, V i VI wymiana klocków hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi wynosi ok 50 minut. Należy pamiętać, aby klocki hamulcowe wymieniać parami dla danej osi pojazdu. Jeżeli tarcza hamulcowa nosi znaki zużycia lub innych uszkodzeń, należy wymienić ją na nową a dopiero do niej zamontować nowe klocki. Cena wymiany może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Suzuki Swift to auto klasy miejskiej segmentu B, które jest produkowane od 1983 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 6 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu sedan i hatchback. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C3, Hyundai i20, Ford Fiesta, Kia Rio, Nissan Micra, Mazda 2, SEAT Ibiza, Skoda Fabia i Volkswagen Polo. Suzuki Swift pojawia się z napędem spalinowym benzynowym, diesla oraz hybrydowym.
Klocki hamulcowe w które wyposażony jest tarczowy układ hamulcowy wywierają nacisk na tarczę za pośrednictwem ruchomych tłoczków. Zjawisko tarcia pozwalające zatrzymać samochód uzyskiwane jest na powierzchni okładziny ciernej klocka hamulcowego. Okładzina ta ściera się z upływem czasu osiągając wartość graniczną. Wartość ta określona jest przez producenta klocków, jednak uznać można, że gdy grubość okładziny będzie mniejsza niż 3mm to najwyższy czas na wymianę klocków. Piszczące hamulce to również sygnał, że pora na serwis układu hamulcowego. Niektóre klocki hamulcowe posiadają wbudowane blaszki, które po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny zaczynają trzeć o tarczę generując pisk. W ekstremalnych przypadkach okładzina może zostać całkowicie zużyta, a metalowa część klocka hamulcowego w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie wspominając o znikomej sile hamowania.
Dobrej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać przebieg na poziomie 30-40 tyś. km. jednak wpływ na ich żywotność ma także styl jazdy oraz środowisko. Agresywne i częste hamowanie skutecznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych jak i pozostałych komponentów układu hamulcowego. Zużycie klocków hamulcowych można także poznać po obniżeniu się poziomu płynu hamulcowego, kiedy to tłoczek w zacisku hamulcowym jest bardzie wysunięty.
Model Swift ze stajni Suzuki, to samochód z długą historią. Produkcję rozpoczęto już w 1983 roku, a omawiana generacja V wypuszczona na świat została w 2010. Przez kolejne 6 lat, kierowcy do dyspozycji mieli 3 silniki benzynowe o pojemności 1.2 i 1.6 VVT od 94 do 136KM, oraz jednego diesla 1.3...
Model Swift ze stajni Suzuki, to samochód z długą historią. Produkcję rozpoczęto już w 1983 roku, a omawiana generacja V wypuszczona na świat została w 2010. Przez kolejne 6 lat, kierowcy do dyspozycji mieli 3 silniki benzynowe o pojemności 1.2 i 1.6 VVT od 94 do 136KM, oraz jednego...
Model Swift ze stajni Suzuki, to samochód z długą historią. Produkcję rozpoczęto już w 1983 roku, a omawiana generacja V wypuszczona na świat została w 2010. Przez kolejne 6 lat, kierowcy do dyspozycji mieli 3 silniki benzynowe o pojemności 1.2 i 1.6 VVT od 94 do 136KM, oraz jednego diesla 1.3...
Model Swift ze stajni Suzuki, to samochód z długą historią. Produkcję rozpoczęto już w 1983 roku, a omawiana generacja V wypuszczona na świat została w 2010. Przez kolejne 6 lat, kierowcy do dyspozycji mieli 3 silniki benzynowe o pojemności 1.2 i 1.6 VVT od 94 do 136KM, oraz jednego...