Po czym rozpoznać zużycie amortyzatorów - ile kosztuje ich wymiana?

 Jakie są objawy zużycia amortyzatorów? Jak wydłużyć ich żywotność? Czym grozi jazda autem, w którym są one skrajnie wyeksploatowane? Ile kosztuje wymiana amortyzatorów w największych polskich miastach?

 

1.Objawy zużycia amortyzatorów

Najczęściej spotykane objawy zużycia amortyzatorów.
 
a) Obniżenie komfortu jazdy:
 
- podskakiwanie kół
- głębokie przysiadanie tyłu auta podczas przyspieszania
- pływanie samochodu podczas jazdy na nierównościach
- stukanie amortyzatorów podczas przejeżdżania przez nierówności
 
b) Pogorszenie własności jezdnych auta:
 
- mocne nurkowanie przodu auta podczas hamowania
- wydłużona droga hamowania
- często aktywujący się ABS podczas hamowania
- mocne przechylanie się samochodu na zakrętach
- duża podatność karoserii na boczne podmuchy wiatru
 
c) Szybsze wyeksploatowanie samochodu:
 
- widoczne ślady oleju na obudowach amortyzatorów
- uszkodzone lub przeciekające obudowy amortyzatorów
- bardzo szybkie zużywanie się elementów układu kierowniczego i zawieszenia
 
Wymienione wyżej objawy mogą świadczyć również o zużyciu innych podzespołów. Na przykład o awariach takich elementów zawieszenia jak wahacze, sprężyny czy gumowe tuleje innych części. Aby to zweryfikować trzeba odwiedzić serwis.

2. Jak powinno wyglądać profesjonalne sprawdzenie i prawidłowa wymiana amortyzatorów?

Prawidłowe sprawdzenie amortyzatorów w aucie to przede wszystkim kontrola stanu obudów, na których nie może być widać śladów wycieków. Dyskwalifikujące są również skrzywienia obudowy, jej korozja lub pęknięcia. Wszystkie te objawy zużycia wykluczają amortyzatory z dalszej eksploatacji.
 
W wielu przypadkach jest jednak tak, że uszkodzeń nie widać na pierwszy rzut oka. Co wtedy? Najlepiej oddać auto mechanikowi na jazdę próbną, aby ocenił stan amortyzatorów w trakcie jazdy. Warto też odwiedzić stację diagnostyczną i przetestować działanie amortyzatorów na ścieżce diagnostycznej. Sprawne powinny tłumić nierówności równomiernie na jednej osi. Po przejechaniu przez ścieżkę diagnostyczną mechanik wydrukuje wyniki testu, z których będzie jasno wynikało czy amortyzatory wymagają już wymiany. Tego typu badania powinno się przeprowadzać prewencyjnie do 20 000 km.
 
Teoretycznie dobrze działające amortyzatory powinny mieć od 50% do około 80% sprawności. Wynik 40% oznacza, że wkrótce będą wymagały wymiany, niższe rezultaty to dyskwalifikacja. Nie zawsze są to jednak wyniki wymierne. Opony niskoprofilowe zawyżają te wskazania. Dlatego najważniejszymi parametrami są amplitudy tłumienia amortyzatorów na jednej osi. Po badaniu trzeba je porównać, mechanik musi ocenić czy są między ich pracą znaczące różnice. Zwykle amortyzatory wymagają wymiany jeżeli w ich sprawności na jednej osi są różnice na poziomie 15-20 %.
 
Niektóre warsztaty wymieniają same zużyte amortyzatory. Jednak naszym zdaniem powinno się przy okazji takiej naprawy zainwestować również w nowe: osłony, odboje, a także górne mocowania i ich uszczelki (jeżeli takie występują). Jeżeli się ich nie wymieni, zaraz po wyjeździe z serwisu może okazać się, że elementy te powodują stuki. Trzeba pamiętać też o tym, że zostawienie starych, często mocno już zużytych odbojów czy poduszek znacznie przyspiesza zużycie nowych amortyzatorów.
 

3. Czym grozi jazda autem ze zużytymi amortyzatorami?

W większości przypadków jazda samochodem ze zużytymi amortyzatorami może skończyć się znacznie szybszym, nierównomiernym zużyciem opon. Kolejnymi zagrożeniami są między innymi wydłużenie drogi hamowania oraz nieprawidłowa praca systemów bezpieczeństwa takich jak: ABS, kontrola trakcji - ASR czy system stabilizacji toru jazdy - ESP. W skrajnych sytuacjach może to doprowadzić do wypadnięcia z drogi lub nawet do dachowania. Właśnie dlatego regularne kontrolowanie stanu amortyzatorów jest aż tak ważne. 

4. Jak długo wytrzymują amortyzatory? Da się wydłużyć ich żywotność?

Według producentów amortyzatorów ich żywotność szacowana jest na około 80 000 km, choć niektóre mogą być już wyeksploatowane nawet po 60 000 km. Właśnie dlatego należy je sprawdzać prewencyjnie nawet co około 20 000 km. Czy da się wydłużyć żywotność amortyzatorów w samochodzie? Jest taka możliwość. Jak to zrobić? Przede wszystkim unikać jazdy bocznymi, podrzędnymi drogami, które są mocno uszkodzone. Niestety nie każdy ma taką możliwość. Na okres eksploatacji amortyzatorów duży wpływ ma również styl jazdy kierowcy. Im więcej gwałtownym przyspieszeń, hamowań oraz agrysywniejszego pokonywania zakrętów tym większa szansa, że zużyją się one szybciej. Wpływ na zużycie amortyzatorów ma również to, jak często w aucie jeździ komplet pasażerów oraz czy samochód przewozi ciężkie ładunki. Im większe obciążenia tym krótsza żywotnośc amortyzatorów.
 

5. Ile kosztuje wymiana amortyzatorów w 5 dużych polskich miastach?

Na przykładzie popularnego modelu Audi A4 B6 1.9 TDI (130 KM) w wersji sedan z 2002 roku postanowiliśmy sprawdzić ile kosztuje wymiana zużytych amortyzatorów na przedniej i tylnej osi w 5 wybranych miastach w Polsce według wycen polecanych warsztatów. Jeżeli chcesz umówić wizytę w jednym z nich, sprawdź wycenę dla Twojego auta.
 
Miasto Amortyzatory przednie Amortyzatory tylne
Warszawa 720-840 zł 670-750 zł
Poznań 770-910 zł 700-790 zł
Katowice 840-910 zł 750-790 zł
Gdańsk 810-840 zł 710-750 zł
Kraków 770-790 zł 700-710 zł
 

Sprawdź ile kosztuje wymiana:

przednich amortyzatorów w Twoim aucie

tylnych amortyzatorów w Twoim aucie



Przeczytaj także

Honda CR-V II - Cena wymiany świec zapłonowych

Honda CR-V II - Cena wymiany świec zapłonowych

 Model produkowany w latach 2001 - 2006. Powstał na bazie płyty podłogowej Hondy Civic VII. W 2005 auto przeszło facelifting. Honda CR-V II oferowała 2 silniki benzynowe o mocy od 150KM do 162KM oraz silnik wysokoprężny o mocy 140KM.

więcej

Ford Mondeo Mk4 - Cena wymiany tarcz hamulcowych

Ford Mondeo Mk4 - Cena wymiany tarcz hamulcowych

 Forda Mondeo Mk4 produkowano w latach 2007-2014. Mino upływu lat samochód wygląda elegancko, a przede wszystkim nowocześnie. Do oferty trafiło 9 silników benzynowych od 1.6 110KM do 2.0 EcoBoost 240KM oraz 9 silników diesla 1.6 - 2.2.

więcej

Peugeot 307 I - Cena wymiany płynu chłodniczego

Peugeot 307 I - Cena wymiany płynu chłodniczego

 W 2001 roku rozpoczęto produkcję pierwszej generacji Peugeota 307, auta należącego do segmentu C (niska klasa średnia). Pojazd szybko zdobył dobrą opinie i w ten sposób otrzymał nagrodę Samochodu Roku 2002. W 2005 roku 307 I poddano faceliftingowi. Produkcję auta zakończono w 2007 roku. W...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Wyszukaj warsztat