Wymiana amortyzatora, cena

Średnia cena usługi: od 100,01 PLN do 181,01 PLN

Amortyzatory pełnią bardzo ważną funkcję w samochodzie, ponieważ to właśnie one odpowiadają za przyczepność kół do nawierzchni – tłumią wszelkie wahania zawieszenia, a także zapobiegają podskakiwaniu kół na nierównościach drogi. Ma to ogromny wpływ na komfort jazdy, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo. Ryzyko jest szczególnie duże, jeśli posiadasz samochód z ABS-em lub kontrolą trakcji, ponieważ problemy z amortyzatorami mają bezpośredni wpływ na działanie tych systemów.

wymiana amortyzatora

Ile kosztuje wymiana amortyzatorów?

O ile auto wyposażone jest w popularny układ zawieszenia, usługa wymiany amortyzatora nie powinna być droga. Na podstawie poniższej tabeli, mechanicy wyceniają wymianę jednego amortyzatora już od ok. 50 zł. W bardziej skomplikowanych zawieszeniach usługa może wynieść nawet 250 zł za sztukę, jednak takich aut jest mniejszość. Standardowo warto nastawić się na przedział 100-200 zł za oba amortyzatory na osi.

 Białystok 44-103 PLN Wybierz serwis
 Bydgoszcz 64-134 PLN Wybierz serwis
 Gdańsk 70-132 PLN Wybierz serwis

 Gorzów Wlkp.

 65-110 PLN Wybierz serwis
 Katowice  64-128 PLN Wybierz serwis
 Kielce  37-122 PLN Wybierz serwis
 Kraków  56-162 PLN Wybierz serwis
 Lublin 38-262 PLN Wybierz serwis
 Łódź  65-126 PLN Wybierz serwis
 Olsztyn 47-110 PLN Wybierz serwis
 Poznań 76-145 PLN Wybierz serwis
Szczecin 48-250 PLN Wybierz serwis
Toruń 64-178 PLN Wybierz serwis
Warszawa 76-183 PLN Wybierz serwis
Wrocław 63-141 PLN Wybierz serwis
Zielona Góra 55-175 PLN Wybierz serwis

Kiedy trzeba wymienić amortyzatory?

Zakłada się, że przeciętnie użytkowany amortyzator powinien wytrzymać przebiegi rzędu 60-80 tys. km. Jak łatwo się domyślić, amortyzator się zużywa na skutek intensywnej pracy. Im mniej tej pracy, tym dłużej będzie służył, stąd nie powinna dziwić obecność oryginalnych amortyzatorów w autach z przebiegami 120 tys. km., które poruszały się głównie drogami ekspresowymi i autostradami. Poza naturalnym zużyciem, mogą wystąpić przyspieszone awarie amortyzatora:

  • wyciek - amortyzatory olejowe potrafią się rozszczelnić z upływem czasu. Uszczelniacze nie są niezniszczalne, a w przypadku amortyzatorów samochodowych, wymienia się cały element. W motocyklu natomiast można wymienić same uszczelniacze. Amortyzator może także zacząć przeciekać na skutek mechanicznego uszkodzenia. Ubytki oleju spowodują brak możliwości tłumienia drgań odbieranych przez koło, czyniąc amortyzator jedynie ozdobą.
  • przechylanie podczas przyspieszania i hamowania - amortyzatory poza tłumieniem uderzeń kół, odpowiadają także za resorowanie nadwozia i tłumienie jego przechyłów. Jeżeli amortyzatory są uszkodzone, siła bezwładności będzie przechylała auto do tyłu podczas przyspieszania unosząc maskę, oraz powodując "nurkowanie" podczas hamowania. Jest to niebezpieczne, ponieważ kierowca ma mniejsze panowanie nad masą i zachowaniem auta
  • bujanie auta na boki - sytuacja ma się tak samo do przenoszenia masy auta w osi poprzecznej. Jeżeli samochód będzie jechał po ostrym zakręcie, zużyte amortyzatory po zewnętrznej stronie auta nie będą w stanie stłumić przechyłu i auto będzie podatne na bujanie. W ten sposób koła wewnętrzne mogą szybciej stracić przyczepność z racji odciążenia i przeniesienia masy na zewnątrz.
  • niepewne prowadzenie - ciężko mówić o precyzji prowadzenia samochodu, gdy jego masa nie jest precyzyjnie kontrolowana i auto przechyla się na boki bardziej niż zakładał producent.
  • stuki na nierównościach - stuki mogą być szczególnie słyszalne, gdy uszkodzeniu nie ulegnie sam amortyzator, ale jego mocowanie. Mocowany jest on do nadwozia przy pomocy tzw. poduszek amortyzatora. To gumowe elementy, które z czasem mogą złapać luz. Wtedy słyszalne będą stuki podczas skręcania i najeżdzania na nierówności.
  • szybka utrata przyczepności - sprawne amortyzatory zapewniają docisk koła do asfaltu w sytuacjach, gdy normalnie siły fizyki chciałyby to koło od niego oderwać. Dzięki tłumieniu drgań, koło zostaje szybko "uspokojone" i utrzymuje dalej kontakt z drogą. Brak amortyzatora spowodowałby podbicie koła na nierówności a następnie jego skakanie, przez kolejne dziesiątki metrów. Gdy koło podskakuje, nawet nieznacznie, to zmniejsza się siła tarcia opony, powodując dużo łatwiejszą utratę przyczepności.

Czy trzeba ustawiać zbieżność po wymianie amortyzatorów?

Teoretycznie zbieżność powinno się ustawiać po ingerencji w układ kierowniczy, czyli po wymianie drążków kierowniczych czy końcówki drążków. Sama wymiana elementów zawieszenia nie powinna wpłynąć na prowadzenie auta. Wręcz powinna je poprawić z racji skasowania luzów wynikających z zużytych elementów metalowo-gumowych. W praktyce jednak kierowcy odczuwają pewne zmiany po naprawach zawieszenia, w postaci znoszenia auta, czy przekrzywionej kierownicy. Wtedy oddanie auta do sprawdzenia zbieżności okazywało sie zasadne i układ wymagał ponownej regulacji. Jeżeli auto po naprawie zachowuje się tak jak powinno, nie ma konieczności ustawiania zbieżności. Jeżeli kierowca ma zastrzeżenia co do prowadzenia auta, warto wydać te 100 zł i uniknąć szybkiego zużycia opon czy elementów układu zawieszenia i kierowniczego.

Czy można wymienić jeden amortyzator?

Amortyzatory to część eksploatacyjna, której sprawność spada stopniowo. Gdy mówimy o normalnym zużyciu, amortyzator nie staje się niezdatny w jeden dzień, tylko jest to proces. Wymiana jednego amortyzatora nie ma zupełnie sensu, ponieważ dużo lepsze tłumienie jednej strony będzie prowadziło do dziwnych zachowań auta na nierównościach. Co więcej, sprawny amortyzator może się szybciej zużywać na skutek nieprawidłowej pracy zawieszenia na całej osi, wynikającej z niedomagań tego drugiego. Zawsze wymienia się amortyzatory czy sprężyny zawiesznia oba jednocześnie, dla jednej osi. Od sytuacji może być wyjątek. Np. gdy amortyzatory wymienione zostały oba, ale jeden z nich szybko uległ awarii, np. z powodu wady w produkcji. Wtedy można pokusić się o wymianę jedynie tego uszkodzonego, ponieważ różnica zużycia pomiędzy oboma nie będzie zauważalna.

Czy przy wymianie amortyzatorów trzeba wymienić sprężyny?

Stan sprężyn można określić jedynie wizualnie. Podczas testu amortyzatora na platformie w SKP sprawdzany jest tylko amortyzator. Sprężyny zawieszenia nadają się do wymiany jedynie gdy są już pordzewiałe i grozi im pęknięcie, bądź właśnie któryś zwój pękł. Przy wymianie amortyzatorów, jeżeli sprężyny wizualnie nie budzą zastrzeżeń, nie trzeba ich wymieniać. Jeżeli planujesz dalekie podróże lub nie masz czasu na częste odstawianie auta do mechanika, w przypadku rozbierania zawieszenia być może warto byłoby wymienić sprężyny. Cała usługa może wzrosnąć głównie o koszt sprężyn, ponieważ do wymiany amortyzatora nie rzadko i tak trzeba zdemontować całą kolumnę zawieszenia.

Gdzie wymienić amortyzatory?

Wymiana amortyzatorów to popularna czynność wykonywana przez serwisy samochodowe, dlatego mechanik nie powinien mieć z nią większych problemów. W zależności do konstrukcji zawieszenia, do wymiany amortyzatora może być potrzebny ściągacz do sprężyn. Takie urządzenie powinno być na wyposażeniu każdego warsztatu, jednak nie każdego przydomowego garażu. Dlatego zalecamy korzystanie z usług polecanych serwisów, aby nie wyrządzić sobie krzywdy przy samodzielnej próbie wymiany amortyzatora.

Zobacz gdzie wymienisz amortyzatory w Twojej okolicy
Białystok Bydgoszcz Gdańsk
Gorzów Wlkp. Katowice Kielce
Kraków Lublin Łódź
Poznań Szczecin Toruń
Warszawa Wrocław Zielona Góra

 

WYSZUKAJ NA MAPIE

Nasze porady

Skoda Superb II - Cena wymiany rozrządu

Skoda Superb II - Cena wymiany rozrządu

 Produkcję Skody Superb drugiej generacji rozpoczęto w 2008 roku. W odróżnieniu od poprzedniej wersji modelu, pojazd jest liftbackiem o sylwetce standardowego sedana. Pojazd zbudowano na...

więcej

Skoda Octavia II - Cena wymiany rozrządu

Skoda Octavia II - Cena wymiany rozrządu

 Druga generacja Skody Octavia była produkowana w latach 2004 - 2013. Powstała na platformie PQ35, takiej samej jak Golf V. Facelifting tego modelu odbył się w roku 2009. W ofercie było...

więcej

Co zrobić, gdy samochód podskakuje i buja podczas jazdy?

Co zrobić, gdy samochód podskakuje i buja podczas jazdy?

Bujanie i podskakiwanie samochodu podczas jazdy pochodzi bezpośrednio z podwozia samochodu. Przyczyną takiego zachowania mogą być uszkodzone amortyzatory, uszkodzona kolumna zawieszenia, zbyt...

więcej

Skoda Superb I - Cena wymiany rozrządu

Skoda Superb I - Cena wymiany rozrządu

 Skodę Superb pierwszej generacji zaprezentowano po raz pierwszy w 2001 roku. Pojazd był dostępny jedynie w wersji sedan. Miał wspólną płytę podłogową koncernu Volkswagen AB razem z...

więcej