Wymiana amortyzatora, cena

Średnia cena usługi: od 99,91 PLN do 177,70 PLN | sprawdź w okolicy

wymiana amortyzatora

 Głównym zadaniem amortyzatora jest zapewnienie jak najpewniejszego kontaktu opony z jezdnią. Jeżeli docisk koła do ziemi ulegnie pogorszeniu na skutek zużycia amortyzatora, to jednym z objawów będzie szybciej włączający się podczas hamowania ABS. Oznacza to, że koła tracą kontakt z podłożem, co jednocześnie wpływa też na drogę hamowania, znacznie ją wydłużając. Kolejnym objawem zużytych amortyzatorów jest bujanie samochodem na nierównościach, zamiast szybkiego wytłumienia nadwozia. Samochód prowadzi się niepewnie w zakrętach a z samego zawieszenia może być słychać stuki i skrzypienie. Pojawia się także specyficzne zużycie opon, określone jako ząbkowanie. Zakłada się, że amortyzatory powinny wytrzymać przebiegi rzędu 60-80 tys. km. jednak jazda po dziurawych drogach, czy dodatkowe obciążanie samochodu znacznie skraca ten okres. Amortyzator można także zniszczyć jednym solidnym uderzeniem w dziurę czy krawężnik. Zdarza się także, że amortyzatory mogą zacząć przeciekać. Technologicznie wymianie podlegają zawsze oba amortyzatory jednej osi. Wynika to z faktu, że po wymianie jednego, drugi szybko ulegnie zużyciu, a dodatkowo samochód nadal byłby niestabilny z uwagi na różne sprawności tłumienia dla każdej ze stron.

Elementem odpowiadającym za przyczepność kół auta do nawierzchni jest amortyzator. Jak każda eksploatacyjna część samochodu, także on zużywa się i wymaga wymiany. Niezależnie od tego, czy interesuje Cię wymiana amortyzatora przedniego lub tylnego, łożyska czy poduszki - zadanie to warto zlecić profesjonaliście. Należy bowiem przy niej bowiem pamiętać o szeregu zasad, których zachowanie gwarantuje sprawność układu zawieszenia.

wymiana amortyzatora

Amortyzatory pełnią bardzo ważną funkcję w samochodzie, ponieważ to właśnie one odpowiadają za przyczepność kół do nawierzchni – tłumią wszelkie wahania zawieszenia, a także zapobiegają podskakiwaniu kół na nierównościach drogi. Ma to ogromny wpływ na komfort jazdy, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo. Ryzyko jest szczególnie duże, jeśli posiadasz samochód z ABS-em lub kontrolą trakcji, ponieważ problemy z amortyzatorami mają bezpośredni wpływ na działanie tych systemów.

Jak rozpoznać, że amortyzator wymaga wymiany? Z reguły pierwszym sygnałem jest wyciek oleju. Zużyte amortyzatory wpływają także na prowadzenie samochodu podczas wjeżdżania w zakręty – możemy wtedy mieć odczucie, że pojazd nie do końca nas „słucha”. Poza tym znacznie wydłuża się droga hamowania. Nie ma jednoznacznych wskazań dotyczących okresów między wymianami – według zaleceń producentów to 60-80 tys. km. Prawda jednak jest taka, że czas ten może ulec wydłużeniu, bądź skróceniu, w zależności od sposobu eksploatacji auta. Jeśli więc jeździsz głównie po drogach dobrej jakości, wymiana amortyzatorów długo nie będzie twoim zmartwieniem.

Wymiana amortyzatorów z reguły nie jest trudna, ale wymaga kanału lub najazdu. Odbywa się ona z reguły parami, aby siła tłumienia amortyzatorów nie różniła się (co jest bardzo niebezpieczne). Wyjątek stanowi sytuacja, gdy awarii ulegnie jeden z nich, a poprzednia wymiana miała miejsce kilka tysięcy przejechanych kilometrów wcześniej. W niektórych modelach aut problemem może być dostęp do górnego mocowania amortyzatora, które nie zawsze jest widoczne – zdarza się, że w tym celu trzeba zdjąć zaślepki znajdujące się w tapicerce bagażnika. Z reguły więc wystarczy tylko zdjąć wykładzinę z bagażnika. Po odkręceniu śrub górnego węzła, należy zająć się tak samo dolnym mocowaniem kolumny, ścisnąć sprężynę i odkręcić nakrętkę tłoczyska. Teraz można już wyjąć stary amortyzator i umieścić na jego miejscu nowy. Na końcu należy przykręcić kolumnę, ale odbywa się to w dwóch etapach. Nie dokręcaj od razu do końca wszystkich śrubek - opuść pojazd i dopiero wtedy to zrób, aby uniknąć naprężeń zginających w punktach mocowania. Pamiętaj, że do śrubek potrzebny jest klucz dynamometryczny z ustawionym momentem dokręcania.

Kiedy proces wymiany zostanie zakończony, pozostaje już tylko sprawdzić wysokość zawieszenia, a także ustawić jego prawidłową geometrię. Jest to ważne, ponieważ brak odpowiednich regulacji prowadzi do szybkiego zużycia amortyzatorów, a także opon.

WYSZUKAJ NA MAPIE

Nasze porady

Co zrobić, gdy samochód podskakuje i buja podczas jazdy?

Co zrobić, gdy samochód podskakuje i buja podczas jazdy?

Bujanie i podskakiwanie samochodu podczas jazdy pochodzi bezpośrednio z podwozia samochodu. Przyczyną takiego zachowania mogą być uszkodzone amortyzatory, uszkodzona kolumna zawieszenia, zbyt...

więcej

Czy sprawdzenie historii pojazdu przed zakupem jest opłacalne?

Czy sprawdzenie historii pojazdu przed zakupem jest opłacalne?

Wielokrotnie zakup samochodu na rynku wtórnym to dobra okazja do tego, aby w atrakcyjne cenie nabyć egzemplarz ekonomiczny, dynamiczny i komfortowy. Niezależnie od tego, jakiego samochodu szukamy,...

więcej

Koszt przeglądu auta. Ile zapłacisz za przegląd techniczny samochodu?

Koszt przeglądu auta. Ile zapłacisz za przegląd techniczny samochodu?

Jak wygląda przegląd techniczny samochodu? Jaka jest cena przeglądu? Jak często należy wykonywać przegląd techniczny auta? Jak wygląda przegląd auta z gazem? Jaki jest koszt przeglądu auta z...

więcej