Wszystko co powinieneś wiedzieć zanim pojedziesz autem na serwis klimatyzacji

1. Korzystaj z klimatyzacji minimum raz w tygodniu

W układzie klimatyzacji oprócz czynnika znajduje się również olej, który smaruje między innymi ruchome elementy sprężarki. Jeśli przez dłuższy okres układ nie będzie używany to zaraz po jego uruchomieniu olej nie dotrze od razu do wszystkich ruchomych części. Przez pewien czas elementy te będą pracowały bez smarowania, a to przyspieszy ich zużycie. Aby temu zapobiec wystarczy włączyć klimatyzację raz w tygodniu na 20 minut.

Umów się na przegląd klimatyzacji w Twojej okolicy.

2. Regularnie sprawdzaj klimatyzację w serwisie

Jako, że w układzie klimatyzacji krąży czynnik chłodniczy z olejem, powinno się raz na rok lub co około 15 000 km sprawdzać ich poziom. Jeżeli wyciek będzie niewielki istnieje spora szansa, że układ jest dość szczelny, ale po prostu nie był przez kilka lat napełniany. Jeśli jednak w układzie nie ma 30% czynnika to warto zdecydować się na ,,nabicie’’ go czynnikiem z dodatkiem barwnika fluorescencyjnego, dzięki któremu mechanik przy użyciu specjalnych lamp sprawdzi, gdzie występuje nieszczelność i wyeliminuje usterkę.

3. Cyklicznie przeprowadzaj dezynfekcję klimatyzacji

Układ klimatyzacji, który nie jest regularnie dezynfekowany może ulec uszkodzeniu. W skrajnych przypadkach konieczna będzie wymiana parownika, a to wydatek rzędu kilkuset lub nawet ponad 1000 zł. Zanieczyszczony grzybami, pleśnią oraz bakteriami układ negatywnie wpływa też na zdrowie kierowcy i pasażerów. Jeżeli po włączeniu lub po wyłączeniu klimatyzacji czuć nieprzyjemny zapach lub pomimo włączonej klimatyzacji intensywnie parują szyby, to znak, że trzeba jak najszybciej odwiedzić serwis.

Aby tego uniknąć warto co roku oddawać auto do mechanika na dezynfekcję układu. Jednym z najbardziej skutecznych sposobów jest ozonowanie, które usuwa niemal wszystkie bakterie i grzyby. Jeśli będzie trwało za długo może doprowadzić do rozpuszczania się nici i uszkodzenia tapicerki, a także do odbarwienia jej oraz innych elementów wnętrza wykonanych z tworzyw sztucznych. Taka czynności zwykle powinna zająć mechanikowi od 15 do 30 minut. Koszt takiego serwisu klimatyzacji to zwykle od kilkudziesięciu do około 100 zł.

Na rynku dostępne są również inne metody dezynfekcji. Jedna z nich polega na wprowadzeniu do kratek wentylacyjnych specjalnego preparatu bakterio- i grzybobójczego. Jest to co prawda metoda trochę tańsza niż ozonowanie, ale znacznie mniej skuteczna. Taki środek nie jest w stanie dotrzeć we wszystkie zakamarki układu klimatyzacji i wentylacji. Przy okazji przeprowadzania dezynfekcji warto dopłacić serwisowi za wymianę filtra kabinowego, najlepiej na taki z węglem aktywnym. Tego typu filtr znacznie skuteczniej zapobiega przedostawaniu się szkodliwych substancji do wnętrza auta.

4. Pamiętaj o wymianie paska napędu klimatyzacji

Burczenie lub głośna pracy sprężarki klimatyzacji po włączeniu chłodzenia może oznaczać jej uszkodzenie lub po prostu rozciągnięty pasek napędu, bądź wyeksploatowanie sprzęgiełka sprężarki. W takich przypadkach radzimy jak najszybciej odwiedzić serwis klimatyzacji. Być może to ostatni dzwonek, aby naprawić układ za stosunkowo rozsądne pieniądze. Aby nie mieć problemów z prawidłowym działaniem ,,klimy’’ warto co około 100 000 km lub co 5-6 lat wymieniać pasek osprzętu klimatyzacji wraz z jego napinaczem i sprzęgiełkiem kompresora.

Niektórzy użytkownicy samochodów wymieniają elementy napędu paska dopiero wtedy, gdy pasek się zerwie. W takiej sytuacji klimatyzacja momentalnie przestaje działać. Niestety dzieje się to zwykle w największe upały, kiedy sprężarka klimatyzacji pracuje pod największymi obciążeniami.

5. Zadbaj o sprawny osuszacz

Kolejnym ważnym elementem tego układu, który powinien być regularnie wymieniany jest osuszacz klimatyzacji lub jego filtr. Wymiana tej części to w zależności od samochodu i jego rocznika od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Taka czynność serwisowa powinna być wykonywana co 2 lata lub co około 50 000 km. Trzeba pamiętać również o tym, że osuszać klimatyzacji ma ograniczone możliwości wchłaniania wilgoci, właśnie dlatego musi być regularnie wymieniany. Użytkowanie klimatyzacji ze starym lub nie w pełni sprawnym osuszaczem może skończyć się tym, że układ nie będzie skutecznie osuszany i pojawi się w nim korozja. W konsekwencji będzie konieczna wymiana znacznie droższy elementów układu w serwisie klimatyzacji.

Podsumowanie

O czym trzeba pamiętać, aby właściwie zadbać o klimatyzację? Przede wszystkim o tym, aby co najmniej raz w tygodniu włączyć ją na co najmniej 20 minut. Należy też co roku lub co około 15 000 km sprawdzać poziom napełnienia układu czynnikiem i olejem w serwisie klimatyzacji. Warto pamiętać jeszcze o cyklicznej dezynfekcji, którą również powinno się przeprowadzać raz do roku. Równie ważna jest też wymiana osuszacza klimatyzacji - raz na 2 lata lub co około 50 000 km, a także paska osprzętu klimatyzacji - co 5-6 lat lub co około 100 000 km. Jeżeli auto jest użytkowana intensywnie w ciężkich warunkach, w takich sytuacjach warto poprosić mechanika o częstszą kontrolę elementów klimatyzacji.

Jeśli szukasz serwisu klimatyzacji, który naprawi Twoją klimatyzację lub po prostu przeprowadzi czynności serwisowe tego układu, masz możliwość sprawdzenia cen i umówienia wizyty w Twoim mieście na naszej stronie. Sprawdź serwisy w Twojej okolicy.

 

UMÓW SIĘ NA PRZEGLĄD KLIMATYZACJI W AUCIE






Otrzymaj ranking sprawdzonych warsztatów

Znajdź warsztat i umów wizytę