Produkcję Audi A4 B5 rozpoczęto w 1994, a zakończono 7 lat później, w 2001 roku. W międzyczasie w 1998 roku auto poddano faceliftingowi, gdzie zmieniono wygląd nadwozia. Audi A4 B5 dostępne było w nadwoziu sedan, kombi oraz cabrio. Kierowcy do wyboru mieli 18 silników benzynowych o pojemności od 1.6 do 2.8 oraz 8 silników diesla o pojemnościach 1.9 i 2.5 TDI.
Cena ustawienia zbieżności zależeć może od kilku czynników. Niektórymi z nich są lokalizacja warsztatu, jego renoma oraz poziom zaawansowania urządzenia do ustawiania zbieżności. Nie bez znaczenia jest także stan samochodu. Jeżeli śruby regulacyjne będą zapieczone i mechanik będzie musiał poświęcić więcej czasu na ustawienia to ostateczna cena także zostanie podniesiona. Można jednak przyjąć, że cena tej usługi powinna zawierać się w przedziale 50-150zł. Jednym z najnowszych rozwiązań na rynku urządzeń do pomiaru zbieżności jest Hunter 3D. Pozwala on wykonywać pomiar aż 32 parametrów w dużo szybszy i prostszy sposób.
Cena ustawienia zbieżności kół w wybranych miastach została przedstawiona poniżej.
Białystok | 83-127 PLN | Umów wizytę |
Bydgoszcz | 115-155 PLN | Umów wizytę |
Gdańsk | 100-160 PLN | Umów wizytę |
Gorzów Wielkopolski |
80-174 PLN | Umów wizytę |
Katowice | 80-135 PLN | Umów wizytę |
Kielce | 90-150 PLN | Umów wizytę |
Kraków | 116-124 PLN | Umów wizytę |
Lublin | 80-115 PLN | Umów wizytę |
Łódź | 100-150 PLN | Umów wizytę |
Olsztyn | 90-130 PLN | Umów wizytę |
Poznań | 105-175 PLN | Umów wizytę |
Szczecin | 98-118 PLN | Umów wizytę |
Toruń | 105-250 PLN | Umów wizytę |
Warszawa | 124-186 PLN | Umów wizytę |
Wrocław | 104-177 PLN | Umów wizytę |
Zielona Góra | 120-140 PLN | Umów wizytę |
Zbieżność kół to jeden z parametrów wchodzący w skład czegoś bardziej rozległego – geometrii kół. Zbieżność odpowiada za ustawienie kół przednich i tylnych względem siebie. Dzięki temu samochód prowadzi się pewnie a zużycie opon jest ograniczone do minimum. Pojęciem szerszym jest geometria kół, a regulacji podlegają m.in.; kąt pochylenia koła, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy oraz kąt pochylenia sworznia zwrotnicy. Miarą ustawień są milimetry, a skok dokładności wynosi 0,5 mm.
Oba zabiegi związane są z kołami, jednak wykonywane są w różnym celu. Ustawienie zbieżności kół ma pomóc w optymalizacji styku opony z drogą podczas jazdy na wprost i na zakrętach, a wyważenie kół odpowiada za równy rozkład masy koła podczas ruchu obrotowego. Oba te zabiegi nie są ze sobą połączone. Jeżeli samochód źle się prowadzi, ściąga w którą stronę lub nierówno zdziera opony to należy udać się na kontrolę zawieszenia i ustawienia zbieżności. Brak odpowiedniego wyważenia kół powodować będzie drgania odczuwalne na kierownicy, często wzrastające wraz z prędkością samochodu. Wibracje występować mogą także jedynie w jakimś przedziale prędkości, np. między 90 a 110 km/h.
Zbieżność kół ustawiana jest w zależności od tego, która oś jest napędzana. Chodzi o to, aby w czasie ruchu pojazdu wykasować luz na przegubach oraz ugięcie sprężyn. Wtedy koła znajdować się będą w możliwie najbardziej równoległym do siebie położeniu. Podczas postoju będą w takim wypadku wykazywać zbieżność lub rozbieżność, w zależności od wymagań danego samochodu. Uzasadnione wydaje się zastosowanie rozbieżności w przypadku samochodu z przednią osią napędową, a zbieżności przy napędzie na tył. Przednie koła pchane w przypadku tylnego napędu będą miały tendencję do prostowania się ze zbieżności (gdy koła mają się ku sobie). Natomiast koła przednie napędzane będą się prostowały z rozbieżności kasując luzy. Określa się też taką zbieżność jako dodatnią lub ujemną. Warto wspomnieć, że przy rozregulowanej zbieżności dodatniej samochód zachowywać się będzie nadsterownie, a przy zbieżności ujemnej podsterownie.
Nie każdy mechanik jest w stanie ustawić zbieżność kół. Należy wybrać warsztat wyposażony w specjalne urządzenie. Ważna jest także dokładność mechanika, ponieważ nawet niewielki błąd może wpłynąć na prowadzenie samochodu. Zobacz listę warsztatów wykonujących ustawienie zbieżności kół tutaj
Zbieżność kół ulega zmianie z powodu normalnego zużycia elementów zawieszenia i układu kierowniczego, a także po wszelkich uderzeniach czy to wywołanych przez krawężnik czy przez wyrwę w drodze. Przeprowadzanie wymian elementów układu kierowniczego i zawieszenia także może zmienić geometrię, nie wspominając już o jakichkolwiek kolizjach czy wypadkach. Dlatego na pytanie, czy zbieżność kół ustawić należy przed czy po wymianie opon – zdecydowanie po wymianie opon.
Zbieżność kół należy ustawić po dokonaniu napraw układu kierowniczego i niektórych elementów zawieszenia, a także po kolizjach i uderzeniach np. w krawężniki. Jednak nie każde uderzenie musi oznaczać przestawienie kół. Dobrym momentem na sprawdzenie zbieżności jest wiosna, ponieważ w zimę drogi ulegają szybszemu zniszczeniu i koła uderzają w wiele nierówności. Jak często ustawiać geometrię kół? Najlepiej raz na rok przeprowadzić kontrolę. Pozwoli to szybciej wykryć nieprawidłowości i oszczędzić na oponach czy elementach zawieszenia. Wstępnie zbieżność kontrolowana jest także podczas przeglądu na stacji kontroli pojazdów podczas przejazdu przez specjalne płyty.
Prawidłowym zachowaniem układu kierowniczego jest tendencja do jazdy samochodu na wprost. Złe ustawienie zbieżności objawiać się może większą łatwością skręcania w jednym kierunku, ściąganie w którąś ze stron oraz przekrzywienie kierownicy podczas jazdy na wprost. Wizualnie problemy ze zbieżnością mogą być widoczne w nierównym zużyciu powierzchni opon oraz uszkodzonych elementach zawieszenia. Kierowca może także zauważyć większe zużycie paliwa. Zbieżność kół, a spalanie jest powiązane poprzez nieprawidłowy tor jazdy opony po drodze, zwiększający występujące między nimi tarcie.
Ustawienie zbieżności standardowo mieści się w przedziale 30-40 minut. Sporo jednak zależy od modelu samochodu oraz stanu układu kierowniczego. Jeżeli drążki kierownicze są stare, a śruby regulacyjne zapieczone, ustawianie zbieżności zajmie mechanikowi więcej czasu. Podczas ustawiania zbieżności mechanik powinien zwrócić uwagę na wagę samochodu, ciśnienie w oponach, a nawet ilość paliwa.
Produkcję generacji B6 rozpoczęto w 2000 roku. Auto w porównaniu do swojego poprzednika niewiele się zmieniło, stylistyka nawiązywała do większego i bardziej prestiżowego modelu A6. W 2006 roku zakończono produkcję B6. W ofercie zaoferowano 12 silników benzynowych od 1.6 102 KM do 4.2 V8...
Generacja B7 to ponowne odmłodzenie sprawdzonego modelu Audi A4. Produkcja rozpoczęła się w 2004 roku i trwała 4 lata. Samochód wyposażano w silniki benzynowe o pojemnościach od 1.6 102KM do 4.2 V8 FSI 420KM. W dieslach do dyspozycji były pojemności od najpopularniejszego 1.9 TDI do 3.0 V6...
Generacja B6 produkowana była w latach 2000 - 2006. Stylistyka nie zmieniła się znacząco, ale samochód upodobnił się do większego i bardziej prestiżowego modelu A6. Do dyspozycji było 12 silników benzynowych gdzie najmniejsza pojemność 1.6 generowała 102 KM, a największa 4.2 V8 344 KM. Z...
Generacja B7 to ponowne odmłodzenie sprawdzonego modelu Audi A4. Produkcja rozpoczęła się w 2004 roku i trwała 4 lata. Samochód wyposażano w silniki benzynowe o pojemnościach od 1.6 102KM do 4.2 V8 FSI 420KM. W dieslach do dyspozycji były pojemności od najpopularniejszego 1.9 TDI do 3.0 V6...