Fiat Bravo II - Cena wymiany filtra kabinowego

Ile kosztuje wymiana filtra kabinowego?

Paliwo
 
Silnik
 
Filtr
Ekonomiczny

Rekomendowany

Z węglem
aktywnym
Koszt filtra + wymiana

 

  

 Benzyna

1.4 i 16V MPI 90KM 66kW

 

 

 

 

 

 

27 PLN

 

 

 

 

 

 

 81 PLN

 

 

  

 

 

 

154 PLN

 

 

 

 

 

 

 101 PLN

1.4 T-JET 16V 120KM 88kW
1.4 MultiAir 16V 140KM 103kW
1.4 T-JET 16V 150KM 110kW

 

 

Diesel 

1.6 TD MultiJet 105KM 77kW
1.6 TD MultiJet 120KM 88kW
1.9 TD MultiJet 120KM 88kW
1.9 TD MultiJet 150KM 110kW
2.0 TD Multijet 165KM 121kW

Cena wymiany filtra kabinowego w Fiat Bravo II została przedstawiona w tabeli powyżej. Do obliczenia kosztu filtra wraz z wymianą uwzględniono filtr rekomendowany. Pod uwagę wzięto najpopularniejsze jednostki napędowe.

Co to jest i jak działa filtr kabinowy?

Filtr kabinowy zwany też przeciwpyłkowym to jeden z dwóch filtrów powietrza stosowanych w samochodach. Różnica pomiędzy filtrem powietrza a filtrem kabinowym jest taka, że ten pierwszy oczyszcza powietrze biorące udział w procesie spalania, a ten drugi powietrze dostarczane do płuc kierowcy i pasażerów. Jego kilkuwarstwowa budowa o różnej strukturze włókien pozwala zatrzymać takie ciała obce jak pył, kurz, sadza, grzyby i drobnoustroje czy obecne na drogach zanieczyszczenia powstałe w skutek zużycia np. układu hamulcowego i opon. W przypadku prostego filtra kabinowego pierwsza warstwa materiału to filtr wstępny. Kolejna to tak zwana mikrowłóknina, a ostatnia to warstwa wzmacniająca. Przyjmuje się, że każda kolejna warstwa wyłapuje coraz drobniejsze obiekty.

Objawy zużytego filtra kabinowego

Jeżeli w samochodzie szybko i często parują nam szyby, czuć nieprzyjemny zapach lub nadmuch z wentylacji wydaje się być słaby to warto zainteresować się filtrem kabinowym. Brzydki zapach z nawiewu może być spowodowany wilgotnym filtrem w którym rozwijają się grzyby i bakterie oraz rozkładają się owady. Niesprawny filtr będzie wpuszczał do kabiny także spaliny innych samochodów. Zmniejszona wydajność nawiewu spowodowana jest brakiem przepustowości filtra. Może to spowodować szybsze zużycie dmuchawy oraz przegrzewanie silnika. Awaria opornicy lub sterownika wentylatora to koszt sporo wyższy od wymiany filtra, dlatego nie warto ryzykować.

Jak często, kiedy i co ile wymieniać filtr kabinowy?

W polskim zmiennym klimacie zakłada się, że filtr kabinowy jest w stanie skutecznie oczyszczać powietrze przez ok. 15 tys. km. Jeżeli samochód często eksploatowany jest na drogach nieutwardzonych, gdzie w powietrzu co chwilę unoszą się kłęby kurzu, należy wymieniać go częściej. Dostęp do filtra nie jest specjalnie trudny, dlatego można go okresowo kontrolować i wymienić w odpowiednim momencie. Wspomniany przebieg jest określany także dla wymiany oleju silnikowego, dlatego warto wykonywać tę czynność jednocześnie. Najwięcej pracy filtr wykonywać musi jesienią i zimą, gdy dostaje się do niego wiele wilgoci i zanieczyszczeń. Dlatego najodpowiedniejszą porą roku na wymianę filtra kabinowego jest wiosna. Warto połączyć ją z serwisem klimatyzacji.

Co daje wymiana filtra przeciwpyłkowego?

Jego zanieczyszczenie nie wpływa na ogólne funkcjonowanie samochodu, a bezpośrednio na jego użytkowników i komfort ich podróżowania. Czy trzeba wymieniać filtr kabinowy w samochodzie bez klimatyzacji? Układ klimatyzacji i filtr przeciwpyłkowy są w pewnym stopniu ze sobą pozwiązane, jednak zadanie jest jedno. Oczyścić powietrze dostające się z zewnątrz samochodu do kabiny. Czy samochód ma klimatyzację czy nie, jeżeli kierowca chce oddychać świeżym powietrzem to musi go regularnie wymieniać. W przypadku samochodów wyposażonych w klimatyzację regularna wymiana jest jeszcze bardziej rekomendowana. Niektóre elementy jak np. parownik klimatyzacji to idealne środowisko do powstawania wszelkiego rodzaju bakterii i grzybów. Czy wymienić filtr przed czy po odgrzybianiu klimatyzacji? Najbardziej prawidłowym procesem jest demontaż filtra na czas odgrzybiania układu wentylacji. Wkładanie z powrotem zużytego filtra mija sie z celem, więc jest to idealny moment na montaż nowego.

Gdzie wymienić filtr kabinowy?

Jaki filtr kabinowy kupić? Czy warto dopłacić do filtra z węglem aktywnym?

Filtr kabinowy z węglem aktywnym posiada dodatkową warstwę nasyconą cząsteczkami węgla. Cząsteczki te muszą być trwale i równomiernie ulokowane, dlatego sporą rolę odgrywa tutaj jakość wykonania. Dodatkowa warstwa z węglem odpowiada za neutralizowanie brzydkich zapasów i wyłapywanie szkodliwych gazów obecnych w spalinach. Tego typu filtry docenią także alergicy i osoby mające problemy z drogami oddechowymi. Warto je stosować także gdy samochodem przewożone są dzieci. Warto wspomnieć, że węgiel aktywny jest neutralny i nieszkodliwy dla człowieka, środowiska i zwierząt. Pozyskiwany jest z drewna lub odpadów organicznych, także jego produkcja również nie generuje dodatkowych zanieczyszczeń.

Gdzie znajduje się filtr kabinowy?

Nie wszystkie samochody wyposażone są w filtr kabinowy. Przyjmuje się jednak, że ok 85% samochodów na świecie go ma. Najczęściej filtr kabinowy znajduje się przy podszybiu od strony komory silnikowej lub za schowkiem po stronie pasażera. W niektórych modelach filtr schowany jest za tunelem środkowym czy nawet za pedałami pod nogami kierowcy. W zależności do producenta samochodu czynność ta może być szybka i prosta, lub dość skomplikowana i wymagająca użycia narzędzi.

Jak wymienić filtr kabinowy?

Z uwagi na różne lokalizacje filtra w samochodzie dostęp do niego może być banalny jak i skomplikowany. Wydaje się, że jest w stanie zrobić to każdy właściciel samochodu. Tymczasem w niektórych modelach dostęp jest tak ciężki, że należy zdemontować niektóre elementy samochodu jak np. pedał. Dodatkowa trudność to odpowiednie umieszczenie filtra w komorze oraz poprawny przepływ powietrza. Filtr bowiem skutecznie oczyszcza powietrze tylko w jednym kierunku. W określeniu tego pomagają strzałki umieszczone na krawędziach filtra. Mimo to, lepiej zlecić tę czynność mechanikowi, chociażby z uwagi na częstą konieczność demontażu elementów. Uszkodzenie któregokolwiek znacznie zwiększy wydatki. Sama usługa wymiany filtra nie powinna być droga i warto zlecić ją przy okazji serwisu klimatyzacji czy okresowej wymiany oleju silnikowego. W zależności od lokalizacji wymiana filtra przeciwpyłkowego to operacja zajmująca od 10 minut do nawet 2 godzin. Niektórzy producenci filtrów załączają instrukcję wymiany wraz z określeniem miejsca montażu dla danego modelu.

Wiesz już wszystko na ten temat?

UMÓW WYMIANĘ



Przeczytaj także

Fiat Bravo II - Cena ustawienia zbieżności kół

Fiat Bravo II - Cena ustawienia zbieżności kół

 Produkowany w latach 2007 - 2012 Fiat Bravo II to następca modelu Stilo. Auto wyglądem nawiązuje do Grande Punto oraz swojej pierwszej wersji. Do wyboru były 4 silniki benzynowe od 90KM do 150KM oraz 5 silników diesla od 105KM do 165KM.

więcej

Fiat Bravo II - Cena wymiany świec zapłonowych

Fiat Bravo II - Cena wymiany świec zapłonowych

Produkowany w latach 2007 - 2012 Fiat Bravo II to następca modelu Stilo. Auto wyglądem nawiązuje do Grande Punto oraz swojej pierwszej wersji. Do wyboru były 4 silniki benzynowe od 90KM do 150KM oraz 5 silników diesla od 105KM do 165KM.

więcej

Fiat Bravo II - Cena wymiany klocków hamulcowych

Fiat Bravo II - Cena wymiany klocków hamulcowych

 Produkowany w latach 2007 - 2012 Fiat Bravo II to następca modelu Stilo. Auto wyglądem nawiązuje do Grande Punto oraz swojej pierwszej wersji. Do wyboru były 4 silniki benzynowe od 90KM do 150KM oraz 5 silników diesla od 105KM do 165KM.

więcej

Fiat Bravo II - Cena wymiany filtra powietrza

Fiat Bravo II - Cena wymiany filtra powietrza

 Produkowany w latach 2007 - 2012 Fiat Bravo II to następca modelu Stilo. Auto wyglądem nawiązuje do Grande Punto oraz swojej pierwszej wersji. Do wyboru były 4 silniki benzynowe od 90KM do 150KM oraz 5 silników diesla od 105KM do 165KM.

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę