Wymiana tulei wahacza, cena

Średnia cena usługi: od 143,78 PLN do 215,29 PLN

Ile kosztuje wymiana tulei wahacza?

Wymiana tulei wahacza nie jest drogą usługą, biorąc pod uwagę zakres prac do wykonania i niezbędne narzędzia. Sama konieczność użycia prasy hydraulicznej uniemożliwia podjęcie takiego przedsięwzięcia w byle garażu. Same tuleje są bardzo tanie i sięgają kwot 40-80 zł za komplet, a usługa ich wymiany mieści się z reguły w zakresie 80-120 zł. Jeżeli auto już wisi na podnośniku, a wahacze są zdemontowane to warto wymienić pozostałe tuleje na zapas. Po wymianie tylko jednej z pewnością niedługo odezwą się drugie.

 Białystok 75-115 PLN Wybierz serwis
 Bydgoszcz 68-120 PLN Wybierz serwis
 Gdańsk 140-230 PLN Wybierz serwis

 Gorzów Wlkp.

 45-65 PLN Wybierz serwis
 Katowice  30-55 PLN Wybierz serwis
 Kielce  56-126 PLN Wybierz serwis
 Kraków  62-166 PLN Wybierz serwis
 Lublin 43-103 PLN Wybierz serwis
 Łódź  50-97 PLN Wybierz serwis
 Olsztyn 65-115- PLN Wybierz serwis
 Poznań 82-180 PLN Wybierz serwis
Szczecin 63-183 PLN Wybierz serwis
Toruń 50-80 PLN Wybierz serwis
Warszawa 76-127 PLN Wybierz serwis
Wrocław 53-125 PLN Wybierz serwis
Zielona Góra 50-300 PLN Wybierz serwis

Sam wahacz jako element całkowicie metalowy nie jest niewymienialny. Z upływem czasu, uderzeń kamieni na drodze, warunków atmosferycznych, ulega korozji. Samych tulej nie można wymieniać w nieskończoność, dlatego co jakiś czas warto wymienić kompletny wahacz zawieszenia. Najbezpieczniejszy scenariusz przewiduje wymianę wahacza co dwie wymiany tulei metalowo-gumowych.

wymiana tulei wahacza

Co to są tuleje wahacza?

To elementy gumowo-metalowe tłumiące uderzenia koła, które mogłyby przenieść się dalej na karoserię. Drugim zadaniem tulei w połączeniu z wahaczem jest prowadzenie koła i utrzymywanie jego prawidłowej geometrii w trakcie jazdy. Wahacze pracują w pionie razem z ugięciem np. kolumny zawieszenia, składającej się z amortyzatora i sprężyny. Gdyby nie obecność wahacza, koło wyjechałoby spod auta. Przedni wahacz składa się z reguły z dwóch tulej i sworznia wahacza. Tuleje opisane są jako przednia i tylna, mimo znajdowania się w przedniej części zawieszenia. Stąd wymianie podlega - przednia tuleja wahacza przedniego, oraz tylna tuleja wahacza przedniego.

Kiedy wymienić tuleje wahacza?

Gumowo-metalowe tuleje wahacza są elementem eksploatacyjnym zawieszenia, które podlegają wielokrotnej wymianie w trakcie cyklu życia samochodu. Przeciętny okres zdatności gumowych elementów tłumiących określony jest na 20-30 tys. km. Najistotniejsza tutaj jest droga po jakiej auto się przemieszcza. Silne uderzenia kół w nierówności mogą dużo szybciej wybić popularnie nazywane też Silentblocki, doprowadzając do ich szybszej wymiany. Tuleje gumowo-metalowe sprawdzane są zawsze podczas badania technicznego na stacji kontroli pojazdów.

Podstawowymi objawami wskazującymi na zużycie tulei wahacza są:

  • słyszalne stuki na nierównościach - nierównością wcale nie musi być w tej sytuacji dziura w drodze. Stuki będą słyszalne nawet na progach zwalniających, czy zwykłych nierównościach podczas jazdy np. po trawie. W mocno wypracowanych tulejach stuki będą od razu głośno słyszalne, jak głuche uderzenia metolowej rury
  • mniejsze czucie pojazdu - tuleje posiadające nadmierny luz wpływają na pracę całych wahaczy. W efekcie auto prowdzi się mniej precyzyjnie - pływa po drodze. Kasujące się luzy po zmianach kierunku ruchu odczuwalne są na aucie
  • drgania na kierownicy - jako, że zawieszenie po części połączone jest z układem kierowniczym, kasujące się luzy objawiające się stukiem przenoszone są na koło kierownicy. W niektórych przypadkach, może to doprowadzić także do drgań na kierownicy podczas intensywnego hamowania. Koła w niestabilnym zawieszeniu będą minimalnie myszkowały, przenosząc drgania.
  • wizualne pęknięcia gumy - jeżeli diagnosta nie wykryje znacznego luzu na szarpakach, ale zauważy pęknięcia gumy może zalecić wymianę tulei. Guma w tulei pęka najczęściej w połowie promienia i znaczy podłużny ślad po obwodzie
wymiana tulei wahacza Białystok Wybierz serwis
wymiana tulei wahacza Bydgoszcz Wybierz serwis
wymiana tulei wahacza Gdańsk Wybierz serwis
wymiana tulei wahacza Gorzów Wielkopolski Wybierz serwis
wymiana tulei wahacza Katowice Wybierz serwis
wymiana tulei wahacza Kielce Wybierz serwis
wymiana tulei wahacza Kraków Wybierz serwis
wymiana tulei wahacza Lublin Wybierz serwis
wymiana tulei wahacza Łódź Wybierz serwis
wymiana tulei wahacza Olsztyn Wybierz serwis
wymiana tulei wahacza Poznań Wybierz serwis
wymiana tulei wahacza Szczecin Wybierz serwis
wymiana tulei wahacza Toruń Wybierz serwis
wymiana tulei wahacza Warszawa Wybierz serwis
wymiana tulei wahacza Wrocław Wybierz serwis
wymiana tulei wahacza Zielona Góra Wybierz serwis

wymiana tulei wahacza

Czy po wymianie tulei wahacza trzeba ustawiać zbieżność i geometrię kół?

Z teoretycznego punktu widzenia, wymiany elementów zawieszenia nie powinny wpływać na zmianę ustawienia koła. Zmiany powinny powstać jedynie podczas ingerencji w elementy układu kierowniczego. W praktyce jednak w trakcie jazdy próbnej po wymianie silentblocków wyczuwalne jest nadal niepewne prowadzenie auta. Zniknęły głównie stuki wywoływane luzami. Może się okazać, że ustawiana wcześniej geometria wykonywana była na zużytych elementach zawieszenia. W takim przypadku nowe tuleje inaczej ustawią koło i zbieżność nie zostanie prawidłowo zachowana. Jeżeli po wymianie elementów zawieszenia auto nie prowadzi się stabilnie, warto zlecić sprawdzenie zbieżności i geometrii kół.

Ile trwa wymiana tulei wahacza?

Zanim tuleja zostanie zdemontowana z wahacza, z auta wyjąć trzeba sam wahacz. Jest on z reguły montowany za pomocą długich grubych śrub, które szybko można wykręcić kluczem pneumatycznym. Kolejny etap to wyciśnięcie tulei z otworu w wahaczu prasą, a następnie oczyszczenie krawędzi. Dopiero w tak przygotowany otwór można wprasować nową tuleję. Do wymiany tulei stworzono także specjalne zestawy do wyciskania i wciskania tulej, jeżeli nie ma na wyposażeniu prasy. Wprawionemu mechanikowi w standardowym zawieszeniu cały proces powinien zająć ok. 1 godziny licząc jedną stronę pojazdu.

Gdzie wymienić tuleje wahacza?

Wymiana elementów zawieszenia to chleb powszedni każdego mechanika. Do fachowej wymiany silentblocków potrzebna jest prasa hydrauliczna. Zużytą tuleję trzeba wyprasować z wahacza, a następnie wprasować starannie nową. Metody na metalowy oring i młotek nie są polecane. Usługa jest tania, więc warto skorzystać z fachowej pomocy.

Zobacz, gdzie wymienisz tuleje wahacza w Twojej okolicy
Białystok Bydgoszcz Gdańsk
Gorzów Wlkp. Katowice Kielce
Kraków Lublin Łódź
Poznań Szczecin Toruń
Warszawa Wrocław Zielona Góra

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU

Nasze porady

Honda CR-V (II, III) - Cena wymiany tulei wahacza

Honda CR-V (II, III) - Cena wymiany tulei wahacza

 Honda CR-V to japońskie auto osobowe typu SUV klasy kompaktowej produkowane od 1995 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstało 5 generacji modelu. Samochód produkowany jest w nadwoziu...

więcej

Mazda 2 (I, II) - Cena wymiany tulei wahacza

Mazda 2 (I, II) - Cena wymiany tulei wahacza

 Mazda 2 to japońskie auto osobowe klasy aut miejskich produkowane od 1996 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstały 4 generacje modelu. Samochód produkowany jest w nadwoziu sedan oraz...

więcej

Mazda 6 (I, II) - Cena wymiany tulei wahacza

Mazda 6 (I, II) - Cena wymiany tulei wahacza

 Mazda 6 to japońskie auto osobowe klasy średniej produkowane od 2002 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstały 3 generacje modelu. Samochód produkowany jest w nadwoziu sedan, liftback...

więcej

Mazda 3 (I, II) - Cena wymiany tulei wahacza

Mazda 3 (I, II) - Cena wymiany tulei wahacza

 Mazda 3 to japońskie auto osobowe klasy kompaktowej produkowane od 2003 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstało 5 generacji modelu. Samochód produkowany jest w nadwoziu sedan oraz...

więcej