Poduszki silnika są odpowiedzialne za łączenie skrzyni biegów oraz silnika z karoserią naszego samochodu. Tłumią one wibracje, hałas i ruchy silnika poprawiając komfort jazdy, a także zmniejszają oddziaływanie wibracji silnika na współpracujące z nim części. Ważne jest więc aby mieć pewność, że poduszki te są w naszym aucie sprawne. Niestety, ich awarii nie da się sprawdzić w warunkach garażowych. Wskazówką dla nas mogą być dla nas niektóre sygnały ze strony samochodu, ale ostateczną diagnozę uzyskamy wyłącznie w profesjonalnym warsztacie.
Tłumienie hałasu i wibracji podczas jazdy zawdzięczamy poduszkom silnika, bez których prowadzenie samochodu stałoby się mocno niekomfortowe. Elementy te łączą skrzynię biegów i silnik z karoserią auta, a przy okazji ograniczają wszelkie drgania, jakie mogłyby wydostać się z jednostki napędowej do nadwozia pojazdu. Są to elementy eksploatacyjne, z czasem więc ulegają zużyciu. Koniecznością w takiej sytuacji staje się stała kontrola ich stanu, aby nie dopuścić do poważniejszych awarii. Podstawowym objawem usterki poduszek jest dudnienie w trakcie ruszania pojazdem, ale także stukanie podczas jazdy na nierównej nawierzchni. W takim wypadku trzeba szybko podjąć się ich wymiany.
Przed wymianą warto pamiętać, aby kupić poduszki oryginalne lub dobrej jakości zamienniki – niedopasowanie bowiem poskutkuje niesprawnością tych elementów (nie będą w stanie stłumić drgań i hałasu). Warto mieć na uwadze, że sam ogląd wizualny nie wystarczy, by stwierdzić, że poduszka jest w dobrym stanie. Z zewnątrz może prezentować się całkiem dobrze, a tymczasem w środku będzie całkowicie sparciała. Realnej oceny może więc dokonać tylko fachowiec. Poduszki, podobnie jak wiele innych elementów w samochodzie, należy wymieniać parami, ponieważ uszkodzenie jednej z reguły zwiastuje również koniec drugiej.
Wymianę rozpoczynamy od zdjęcia pokrywy silnika – podnosimy w tym celu auto i odkręcamy śruby trzymające płytę pod silnikiem i skrzynią biegów. Następnie szukamy lewej i prawej poduszki. Luzujemy dwie śruby trzymające lewą, a następnie prawą. Podkładamy lewarek pod silnik i unosimy go – dla bezpieczeństwa podkładamy pod miskę olejową i cały silnik deskę dla równego rozłożenia ciężaru. Silnik należy podnieść na taką wysokość, aby poduszki zostały odciążone. Teraz można je już odkręcić. Po założeniu nowych opuszczamy silnik, przykręcamy wszystkie śruby i zakładamy osłonę silnika oraz skrzyni biegów. Zabieg jest, jak widać, nietrudny, a można sporo zaoszczędzić, ponieważ w autoryzowanych serwisach ceny dochodzą nawet do 1000zł.
Niestety, często w warunkach garażowych nie da się wykonać wymiany poduszek – pozostaje wtedy tylko warsztat. Zanim zdecydujesz się na konkretny, dobrze sprawdź opinie i rekomendacje innych osób. Często mechanicy przy takiej usłudze zalecają zupełnie niepotrzebną wymianę wielu elementów, aby jak najwięcej zarobić. Ponadto często używają tanich zamienników, co szybko prowadzi do ich zużycia. Dobry i uczciwy warsztat jest więc w tej sytuacji na wagę złota.
Ford Fiesta Mk6 to mniejszy odpowiednik Forda Focusa. Jest też do niego w kilku miejscach podobny. W europie produkowany był w latach 2001-2008, a w takich miejscach jak RPA czy Brazylia...
Ford Fiesta to auto klasy miejskiej segmentu B, które było produkowane od 1976 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 8 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, sedan i van. Głównymi...
Trzecią generacje Forda Mondeo zaczęto produkować w 1999 roku. W porównaniu do niezwykle krągłego Forda Mondeo Mk2, nowa generacja nabrała kwadratowych kształtów. Do wyboru klienci mieli 11...
Generacja C5 produkowana była w latach 1997 - 2005, a w 2001 roku A6 przeszło delikatny facelifting. Audi A6 C5 to auto wyższej klasy średniej, które jest większym i bardziej prestiżowym...