Średnia cena usługi: od 122,81 PLN do 171,86 PLN
Zgodnie z zaleceniami płyn hamulcowy w aucie powinno się wymieniać mniej więcej co dwa lata. Nie należy tej czynności zaniedbywać, ponieważ zużyty może prowadzić do awarii hamulców w najmniej oczekiwanym momencie, a to już poważnie zagraża bezpieczeństwu kierowcy i pasażerów. Statystyki wskazują, że tylko jedna trzecia samochodów spełnia normy co do jakości płynu hamulcowego – dane są więc alarmujące. Nie zaliczaj się do tej pechowej większości i dokonuj regularnej wymiany płynu hamulcowego. Podpowiadamy, jak to zrobić.
Według zaleceń producenta płyn hamulcowy powinno się wymieniać co 40-50 tys. km, czyli mniej więcej okres dwóch lat. Wynika to przede wszystkim z faktu, że do cieczy z czasem dostaje się woda, która znacznie zmienia jej właściwości. Płyn hamulcowy jest higroskopijny, co oznacza, że pochłania wilgoć. Dzięki tej charakterystycznej cesze nie powstają tzw. korki parowe, a także rdza. Woda dostaje się do układu także w wyniku nieszczelności przewodów hamulcowych i cylinderków, zwłaszcza, jeśli auto nie jest garażowane. Wystarczy, że w płynie hamulcowym znajdzie się tylko 1% zawartości wody, a skuteczność hamowania może się zmniejszyć nawet o 15%!
Co prawda, istnieją zalecenia co do wymiany płynu, jednak nie zawsze należy się ich sztywno trzymać. Jeśli zauważysz gorsze działanie układu hamulcowego, powinieneś jak najszybciej wlać nowy płyn. Dopuszczenie do sytuacji, w której pedał hamulca będzie się wręcz zapadał w podłogę jest ogromnym zaniedbaniem i zagraża nawet życiu kierowcy! Nigdy nie doprowadzaj do takiego stanu układu.
Sam proces wymiany nie jest skomplikowany, ale potrzebna jest do niego druga osoba. Nigdy nie spuszczamy całej cieczy z układu – dochodzi do wymieszania ze starszą zawartością. Właśnie dlatego bardzo ważne jest, aby stosować płyn tej samej klasy. Jeśli nie pamiętasz, jaki był zastosowany poprzednio, możesz to sprawdzić w instrukcji obsługi pojazdu lub na korku zbiorniczka wyrównawczego. Płyny hamulcowe można podzielić na trzy kategorie: DOT-3, DOT-4 i DOT-5, które różnią się temperaturą wrzenia. Najczęściej stosuje się DOT-4, który kosztuje od 20 do 60zł za litr. Pamiętaj, aby nigdy nie stosować płynu, którego butla była odkręcana przy poprzedniej wymianie – z pewnością dostała się do środka woda, a to znacznie pogarsza jego właściwości.
Jak wymienić płyn? Najpierw należy podnieść auto lewarkiem i ściągnąć wszystkie koła. Następnie odkręcamy odpowietrzniki – zaczynamy od prawego tylnego (ponieważ z reguły jest najdalej od pompy hamulcowej), następnie lewego tylnego, prawego przedniego i na końcu lewego przedniego. Jeśli masz w samochodzie ABS, kolejność powinna być odwrotna. Do odpowietrznika należy podłączyć gumowy wężyk, a drugą końcówkę umieścić w butelce. W tym momencie potrzebujemy drugiej osoby, która kilka razy naciśnie pedał hamulca, a następnie przytrzyma go na nasz znak. W tym momencie z układu zacznie wyciekać płyn – obserwujemy go. Kiedy kolor będzie zgodny z nowym płynem i przestaną się w nim pojawiać pęcherzyki powietrza, można zakręcić odpowietrznik i po tym puścić pedał. Wtedy można przejść do kolejnego i postępować analogicznie. Oczywiście cały czas kontroluj poziom płynu w zbiorniczku, by nie było go w układzie zbyt mało.
Model ASX to mniejsza wersja Outlander'a i chociaż jego produkcja trwa zaledwie 9 lat, bo od 2010 roku, to model przeszedł już 3 faceliftingi, w roku 2015, 2016 i 2019. Ten najmłodszy dość...
Hyundai i20 to następca małego modelu miejskiego Getz. Stanowi on uzupełnienie w gamie pomiędzy modelami i10 i i30. Produkowany był w latach 2008-2014, a do dyspozycji kierowców pozostawiono...
Suzuki SX4 to kompakt segmentu C mimo, że wyglądem przypomina crossovera z właściwościami SUV'a. Jego włoskim bliźniakiem jest Fiat Sedici, a sam SX4 dzieli płytę podłogową z mniejszym modelem...