Wymiana łańcucha rozrządu, cena

Średnia cena usługi: od 680,30 PLN do 2.313,64 PLN

Łańcuch rozrządu wchodzi w skład układu rozrządu, który za pomocą zaworów steruje przepływem paliwa i gazów przez komorę spalania. Wszelkie usterki związane z łańcuchem rozrządu powinny być jak najszybciej naprawiane z uwagi na wysoki koszt naprawy w przypadku uszkodzenia rozrządu. Łańcuch rozrządu niegdyś niewymienialny, potrafi się rozciągać czy pękać. Mimo wszystko warto go kontrolować i wymieniać co jakiś czas.

 wymiana łańcucha rozrządu

Z reguły uznaje się, że silnik na łańcuchu rozrządu będzie służył dłuższy czas bezawaryjnie, jednak powoli staje się to nieaktualne. Coraz częściej we współczesnych silnikach dochodzi do awarii układu rozrządu na łańcuchu. Niestety, kiedy już dojdzie do usterki łańcucha, nie da się jej długo lekceważyć, ponieważ prowadzi prosto do uszkodzenia silnika. Warto więc rozpoznawać objawy nadchodzącej awarii.

Wytrzymałość łańcucha rozrządu była tak bardzo zachwalana, że rozwiązanie to szybko stało się popularne i producenci samochodów sięgali po nie masowo. Niestety, wraz z upowszechnieniem tego elementu, pogorszyła się jego jakość. O ile jeszcze jakiś czas temu potrafił on wytrzymać przebieg liczący kilkaset tysięcy kilometrów, tak współcześnie do rozciągnięcia łańcucha dochodzi nawet przy 50 tys. km! Z czego to wynika? Przede wszystkim ze wzrostu skomplikowania układu rozrządu. Kiedyś występowały w nim standardowo dwa koła zębate, teraz jest ich już kilka, podobnie jak napinaczy i ślizgów, a nierzadko także kilka łańcuchów. Stąd można się już pokusić o prostą konkluzję – im więcej elementów, tym większe prawdopodobieństwo usterki.

Niestety, wymiana łańcucha rozrządu nie jest tania. Koszt zakupu samego łańcucha nie jest duży, ale do poprawnego wykonania tej czynności należy wymienić także wszystkie koła zębate, a przez to cena znacznie wzrasta. Mimo to warto słuchać pracy rozrządu, ponieważ minimalna rozbieżność w porównaniu do poprawnej pracy układu pozwoli nam wymienić łańcuch i pozostałe elementy zanim dojdzie do awarii, której  koszt przekroczy kilkukrotnie wartość samego rozrządu.

Jak rozpoznać awarię łańcucha rozrządu? Podstawowym objawem jest hałas w postaci szumu czy stuków. Poza tym usterka wpływa negatywnie na pracę silnika, ogranicza moc, a w nowszych autach spowoduje pojawienie się kontrolki „check engine”. Przyczyną problemu jest przeważnie niskiej jakości łańcuch, a także ogromne obciążenia, jakim jest poddawany. Jeśli problem zostanie wykryty odpowiednio wcześnie, wystarczy tylko wymiana łańcucha, która kosztuje 200-600 zł.

Wymiana rozrządu jest procesem czasochłonnym i wymaga wiedzy oraz doświadczenia. Aby w ogóle do niego przystąpić, trzeba zdemontować wiele elementów, co pochłania mnóstwo czasu i wysiłku. Wymiana rozrządu wykonywana przez amatora może skończyć się poważną awarią silnika. Jeśli kupiłeś używany samochód i nie znasz jego dokładnej historii, wymień łańcuch rozrządu zawczasu. Jego stanu nie da się sprawdzić, a lepiej wydać kilkaset złotych i mieć problem z głowy na długi czas, niż naprawiać całą jednostkę napędową, gdy dojdzie do awarii.

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU

Nasze porady

Mitsubishi Lancer (VIII, IX) - Cena wymiany rozrządu

Mitsubishi Lancer (VIII, IX) - Cena wymiany rozrządu

Mitsubishi Lancer to auto klasy miejskiej segmentu B, które jest produkowane od 1973 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 8 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, sedan, kombi i...

więcej

Mitsubishi Colt (VI, VII) - Cena wymiany rozrządu

Mitsubishi Colt (VI, VII) - Cena wymiany rozrządu

Mitsubishi Colt to auto klasy osobowej segmentu B, które jest produkowane od 1984 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 7 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback. Głównymi konkurentami...

więcej

Mazda CX-3 - Cena wymiany rozrządu

Mazda CX-3 - Cena wymiany rozrządu

Mazda CX-3 to crossover, który jest najmniejszym modelem z gamy pojazdów sportowo-użytkowych produkowanych przez Mazdę. Większym odpowiednikiem Mazdy CX-3 jest model CX-5. Model CX-3 produkowany...

więcej

Seat Altea - Cena wymiany rozrządu

Seat Altea - Cena wymiany rozrządu

Seat Altea to auto klasy kompaktowej segmentu C, które było produkowane od 2004 do 2015 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi...

więcej