Średnia cena usługi: od 97,86 PLN do 164,09 PLN
Zużyte klocki hamulcowe? Pora umówić się na ich wymianę w sprawdzonym warsztacie. Jako element eksploatacyjny, zużywają się one w miarę korzystania z pojazdu i ich wymiana wpływa na bezpieczeństwo na drodze. Należy o tym pamiętać, ponieważ jazda na zużytych klockach może skończyć się utratą panowania nad kierownicą. Lepiej więc nie lekceważyć sprawy i przestrzegać okresów miedzy wymianami.
Klocki hamulcowe podlegają obowiązkowej wymianie, jeśli grubość części roboczej wynosi mniej niż 2-3mm. Zwykle wystarczają na 30-60 tys. km, więc całkiem sporo. Podczas tej czynności warto też zwrócić uwagę na stan tarcz hamulcowych, który ocenia się po rancie.
Czego potrzebujesz do wymiany? Nowy zestaw okładzin ciernych, dobranych do twojego auta, smar miedziowy, odpowiednie klucze, lewarek i ściągacz. Na początku musisz zabezpieczyć pojazd przed stoczeniem się – podłóż pod koła kliny lub drewniane klocki. Teraz możesz poluzować śruby koła, przy którym będziesz pracować i za pomocą lewarka podnieść auto. Zdejmij koło i za pomocą klucza odkręć zacisk. Śruby mogą być zapieczone – miej więc w pogotowiu specjalny płyn. Zdejmij zacisk i połóż go w stabilnym miejscu, ponieważ nie powinien wisieć na przewodzie hamulcowym. W zacisku znajduje się tłoczek, który musisz cofnąć. Wsuń tłoczek w zacisk, żeby zrobić miejsce dla nowej okładziny. Możesz mieć z tym problemy, dlatego warto mieć gwintowany ściągacz. Niektórzy robią to ręcznie, ale potrzeba do tego sporo siły. Czasami trzeba też wymienić tłoczek, zwróć więc uwagę, czy jest w dobrym stanie. Żeby lżej chodził, smaruje się go pastą smarującą.
Potem wystarczy już tylko odczepić zawleczki zabezpieczające okładziny przed wysunięciem i wyjąć je. Przy pomocy papieru ściernego lub szczotki drucianej przeczyść gniazda zacisku, a prowadnice elementów ciernych popsikaj smarem miedziowym. Tylko nie zabrudź powierzchni ciernych!
Teraz już z górki: zamontuj z powrotem zacisk – kolejność odwrotna do poprzednio omówionego procesu. Następnie przykręć śruby mocujące, przykręć koło, opuść auto, dokręć śruby i usuń kliny. Na koniec kilka razy wciśnij pedał hamulca, aż zrobi się twardy. W ten sposób tłoczek dosuwa się do klocków.
Jako podsumowanie, pamiętaj o kilku zasadach:
1. Przez pierwszych kilka kilometrów nie wolno ostro hamować. Klocki muszą się dotrzeć.
2. Dla ułatwienia sprawy na nieruchliwej drodze dokonaj kilkukrotnego rozpędzenia auta i delikatnego hamowania.
3. Zanim przystąpisz do wymiany klocków, sprawdź, jak się to odbywa w twoim modelu auta. W niektórych pojazdach trzeba najpierw odłączyć elektryczną pompę płynu hamulcowego. W innych konieczne jest podłączenie komputera, aby odsunąć klocki od tarczy hamulcowej.
4. Wymiany klocków można spokojnie dokonać samodzielnie, ale przystępuj do pracy w sposób sumienny. W końcu chodzi o twoje bezpieczeństwo, prawda?
VW Tiguan II generacji to auto produkowane od 2017 roku. Należy do segmentu Crossover i jest mniejszym autem uterenowionym od modelu Touareg. Auto dostępne jest z silnikami benzynowymi o...
Hyundai ix20 to auto segmentu B kategorii minivan. Jego produkcję rozpoczęto w roku 2010 i zakończono w 2020. Model przeszedł facelifting w 2015 roku. Hyundai ix20 zastąpił model Matrix...
VW Tiguan I generacji to auto produkowane w latach 2007-2016. Jest to auto z segmentu Crossover, mniejsze od modelu Touareg. Kierowcy do wyboru mieli 5 silników benzynowych z wtryskiem...
Honda City to mały miejski sedan z segmentu B. Jego produkcja zaczęła się w 1981 roku i trwała do 2011. City to alternatywa dla modelu Jazz, która produkowana jest do dzisiaj. W modelu City...