Spawanie, naprawa tłumika, cena

Średnia cena usługi: od 40,00 PLN do 126,47 PLN

Awarie układu wydechowego nie są niczym niespotykanym. W niektórych autach zastosowano stal lepszej jakości, pozwalając oddalić problemy kierowcy na późniejszy okres. Jeżeli Twoje auto nie jest wyposażone w wydech ze stali nierdzewnej, prędzej czy później musisz liczyć się z wymianą np. tłumika końcowego. Jeżeli uszkodzenia są nieznaczne, być może wystarczy spawanie.

wydech

Ile kosztuje sprawanie tłumika?

Spawanie tłumika, jeżeli jest on wykonany ze standardowej stali, jest procesem stosunkowo szybkim i niedrogim. Cena spawania tłumika zawiera się w kwocie 40 - 130 zł, w zależności od dostępu spawanego elementu i ilości wykonanej pracy. Za samo spawanie tłumika rozumiemy tutaj miejscowe zaspawanie nieszczelności. Spawanie całego układu od początku do końca to zdecydowanie większy wydatek.

Przyczyny i skutki usterek układu wydechowego:

  • rdza - układy wydechowe w głównej mierze produkowane są ze stali. Niezabezpieczone wystarczająco elementy metalowe zaczynają się z czasem utleniać i prowadzić do korozji. Środowisko pracy tłumika jest szczególnie nieprzyjazne, ponieważ osiąga on wysokie temperatury, po czym może być chłodzony np. wodą chlapaną spod kół w trakcie deszczu. Sama obecność wody na tłumiku wzmacnia powstawanie rdzy. W następstwie rdzy w tłumiku powstają dziury generując wzmożony hałas oraz nieprawidłową pracę silnika z racji zakłócenia strumienia przepływu spalin.
  • nieszczelność na łączeniu elementów - elementy układu wydechowego są wsuwane w siebie, a następnie łączone obejmami. Miejsca łączenia zabezpiecza się dodatkowo pastą uszczelniającą odporną na wysokie temperatury. Mimo wszystko, z upływem lat może pojawić się tam nieszczelność. Generować będzie to zwiększony hałas oraz wydobywanie się spalin spod, a nie za samochodem. Może być wyczuwalny zapach spalin podczas pracy silnika na postoju. Analogiczna sytuacja może mieć miejsce, gdy nowy układ wydechowy zostanie złożony bez użycia pasty uszczelniającej.
  • zapchany filtr cząstek stałych DPF/katalizator - problemy te nie występują w przypadku prawidłowo pracujących silników. Filtr cząstek stałych DPF stosowany głównie w autach z silnikiem diesla potrzebuje jazdy ze stałymi obrotami w celu przeprowadzenia procesu wypalania. Jeżeli auto użytkowane jest głównie w mieście lub z uszkodzonym układem paliwowym, filtr zostanie szybko zapchany. Katalizator, a dokładniej mówiąc reaktor katalityczny, obecny w silnikach benzynowych z reguły przeżywa żywotność całego samochodu. Jeżeli jednak mieszanka paliwowo-powietrzna jest źle dobrana, lub co gorsza silnik spala olej, reaktor może ulec szybszemu uszkodzeniu. Zatkaniu, lub przegrzaniu na skutek zbyt wysokiej temperatury spalania. 
  • uszkodzenia mechaniczne - układ wydechowy jest jednym z najniżej położonych elementów w podwoziu samochodu. Zahaczenie elementem wydechu o wysoki krawężnik czy inne wystające obiekty jest bardzo prawdopodobne. Łatwo wtedy doprowadzić do mechanicznego wgniecenia puszki tłumika, lub jego dosłownego urwania. W najgorszym przypadku wiszący element układu wydechowego może skutecznie uniemożliwiać dalszą jazdę.
  • uszkodzenie wieszaków elastycznych - układ wydechowy z racji zmiany swoich wymiarów pod wpływem temperatury oraz konieczności odeseparowania go od metalowych elementów karoserii zamocowany jest na wieszakach. Wieszaki te to gumowe, lub gumowo-metalowe elementy, które z czasem mogą stracić właściwości. Kilkuletni gumowy wieszak potrafi się zerwać na skutek szarpnięcia wydechem po wjechaniu np. w dziurę. Czasami pręty mocujące są tak niefortunnie zaprojektowane, że sam gumowy wieszak potrafi się z niego ześlizgnąć. Jest to zdecydowanie najłatwiejsza i najtańsza usterka do usunięcia.
  • pęknięcie - głównie chodzi o pęknięcia na skutek zmiany temperatury. Dotyczy to głównie kolektorów wydechowych. Wydobywające się spaliny o temperaturze kilkuset stopni mocno nagrzewają kolektor, który potem stygnie. Takich cykli są tysiące. Ciągłe zmiany objętości metalu mogą doprowadzić w końcu do jego pęknięcia.

Spawać czy wymienić tłumik?

Spawanie nieszczelności w tłumiku jest rozwiązaniem doraźnym i nie gwarantuje spokoju na lata. Może jedynie odsunąć w czasie konieczną wizytę w serwisie i pozwoli w sposób zaplanowany odłożyć pieniądze. Nie każdy tłumik także da się spawać. Jeżeli korozja będzie mocno rozwinięta, może się okazać, że nie ma do czego przyspawać świeżej blachy. Wtedy konieczna jest wymiana tłumika na nowy.

Spawanie wydechu a sonda lambda

W układzie wydechowym znajduje się sonda lambda. To element mierzący zawartość tlenu w spalinach i na podstawie uzyskanego wyniku wysyła sygnał do sterownika silnika. Sterownik następnie dobiera odpowiednią dawkę podawanego paliwa do cylindrów. Jako element elektryczny, może ulec uszkodzeniu na skutek spawania. Dla bezpieczeństwa warto przed spawaniem wydechu wykręcić sondę. W przeciwnym wypadku doprowadzić można do przepalenia przewodów lub wtyczki oraz przegrzania samej sondy z uwagi na sąsiedztwo bardzo wysokiej temperatury. Sonda jest podatna także na wstrząsy i uderzenia, dlatego podczas demontażu wydechu z pojazdu należy zachować szczególną ostrożność.

Spawanie tłumika na samochodzie

Układ wydechowy, wykonany w całości z metalu ma połączenie z resztą samochodu za pomocą kolektora wydechowego i silnika. Oznacza to, że spawanie łukiem elektrycznym mogłoby w teorii doprowadzić do zwarcia w instalacji elektrycznej. Jeżeli nieszczelność znajduje się od spodu wydechu i jest do niej łatwy dostęp, można dokonać zaspawania otworu bez demontażu układu wydechowego. Warto jednak wcześniej odłączyć akumulator. Jeżeli auto jest wiekowe, należy uważać na lecące iskry i ewentualne nieszczelności w układzie paliwowym, aby nie doprowadzić do pożaru.

Spawanie wydechu ze stali nierdzewnej

 Wydechy ze stali nierdzewnej cechują się wysoką jakością nie tylko zastosowanej stali, ale także kształtu i wykonania. W związku z zastosowaniem stali nierdzewnej, nie każda spawarka jest w stanie dokonać prawidłowego połączenia elementów. Do spawania układu z tzw. kwasówki najlepiej zastosować metodę TIG. Pozostawia ona estetyczny i precyzyjny i trwały spaw. NIeobojętny jest także dobór gazu osłonowego. Powinien być to mix 80% wagowego Argonu oraz 20% wagowego Dwutlenku węgla. Drut naturalnie do spawania stali nierdzewnej. W samym procesie używa się minimalnej ilości drutu, a daje dużo gazu osłonowego.

Gdzie najlepiej oddać tłumik do naprawy?

Zobacz, gdzie naprawisz tłumik w Twojej okolicy
Białystok Bydgoszcz Gdańsk
Gorzów Wlkp. Katowice Kielce
Kraków Lublin Łódź
Poznań Szczecin Toruń
Warszawa Wrocław Zielona Góra

WYSZUKAJ NA MAPIE

Nasze porady

Skoda Fabia I - Cena wymiany rozrządu

  Produkcję Skoda Fabia I rozpoczęto w 1999 roku, a zakończono w 2008. Pojazd zastąpił przestarzały model Felicia. Skoda dostępna była w trzech wariantach: hatchback, kombi oraz sedan. W 2004...

więcej

Co zrobić, gdy czuć zapach spalin w kabinie?

Co zrobić, gdy czuć zapach spalin w kabinie?

Obecność spalin w kabinie jest niebezpieczna dla zdrowia oraz wskazuje na problem występujący w samochodzie. Jeżeli kierowca lub pasażerowie odczuwają swędzenie oczu związane z gazami spalinowymi,...

więcej

Skoda Octavia I - Cena wymiany rozrządu

Skoda Octavia I - Cena wymiany rozrządu

 Produkcję Skoda Octavia I rozpoczęto w 1996 roku. Samochód zaprojektowano w biurach koncernu Volkswagena. Model szybko zyskał na popularności w Europie, przez co nadano mu tytuł bestsellera....

więcej

Skoda Fabia II - Cena wymiany rozrządu

Skoda Fabia II - Cena wymiany rozrządu

 Produkcję Skoda Fabia I rozpoczęto w 1999 roku, a zakończono w 2008. Pojazd zastąpił przestarzały model Felicia. Skoda dostępna była w trzech wariantach: hatchback, kombi oraz sedan. W 2004...

więcej