Poduszki powietrzne

Ile kosztuje naprawa poduszek powietrznych?

Koszt naprawy układu poduszek powietrznych różni się w zależności od miejsca wystąpienia awarii. W szybkim zlokalizowaniu miejsca uszkodzenia pomoże komputerowy tester diagnostyczny. Najłatwiej zacząć od sprawdzenia wtyczek pod fotelami kierowcy i pasażera. To częste miejsce nieświadomego przerwania połączenia przez kierowcę podczas odkurzania auta lub gwałtownych ruchów fotelem. Ceny poszczególnych elementów w układzie bezpieczeństwa przedstawiono poniżej:

  • sensor - od 100 do 300 zł
  • poduszka powietrzna kierowcy - od 300 do 800 zł
  • poduszka powietrzna pasażera - od 250 do 400 zł
  • skasowanie kontrolki poduszki powietrznej po usunięciu awarii - od 100 do 150 zł

Po wystrzale poduszek powietrznych pasażera konieczna jest wymiana deski rozdzielczej. Pokryta jest ona z najczęściej tworzywem lub skórą:

  • skórzana/przeszywana - od 1300 do 2700 zł
  • plastikowa/gumowa - od 900 do 1200 zł

Znajdź serwis w Twojej okolicy naprawiający poduszki powietrzne 

Poduszki powietrzne Białystok Wybierz serwis
Poduszki powietrzne Bydgoszcz Wybierz serwis
Poduszki powietrzne Gdańsk Wybierz serwis
Poduszki powietrzne Gorzów Wielkopolski Wybierz serwis
Poduszki powietrzne Katowice Wybierz serwis
Poduszki powietrzne Kielce Wybierz serwis
Poduszki powietrzne Kraków Wybierz serwis
Poduszki powietrzne Lublin Wybierz serwis
Poduszki powietrzne Łódź Wybierz serwis
Poduszki powietrzne Olsztyn Wybierz serwis
Poduszki powietrzne Poznań Wybierz serwis
Poduszki powietrzne Szczecin Wybierz serwis
Poduszki powietrzne Toruń Wybierz serwis
Poduszki powietrzne Warszawa Wybierz serwis
Poduszki powietrzne Wrocław Wybierz serwis
Poduszki powietrzne Zielona Góra Wybierz serwis

poduszki powietrzne

Czy poduszka powietrzna może sama wystrzelić?

Poduszka powietrzna uruchomiona w losowym momencie stanowi bardzo duże zagrożenie dla kierowcy i pasażerów, dlatego system bezpieczeństwa opiera się na wielu parametrach aby podjąć jak najbardziej odpowiednią decyzję. Sytuację znaną z filmów, kiedy wystarczy kopnąć w zderzak, aby uruchomić poduszki powietrzne można włożyć między bajki. Nie jest spełniony wtedy główny warunek, czyli auto nie jest w ruchu. Jednostka sterująca pracą AIRBAGów (ACU - Airbag Control Unit) pobiera informacje o ruchu pojazdu w trakcie uderzenia z akcelerometrów i czujników ruchu, które pozwalają poznać przeciążenie i siłę działania przeciążenia. Poduszka kierowcy i pasażera powinna wystrzelić tylko podczas uderzenia czołowego lub lekkiego odchylenia od linii prostej. Uderzenie musi być też na tyle silne, że sterownik zdecyduje o ratowaniu życia pasażerów za pomocą poduszki AIRBAG, dlatego nie zawsze dojdzie do ich wystrzelenia. Jednak historia zna przypadki samoistnej detonacji poduszek zarówno na parkingu w zamkniętym samochodzie jak i podczas jazdy. Jest to jednak kropla w morzu zdarzeń, która w dodatku mogła być wywołana niewłaściwym traktowaniem samochodu. Auta mogły być powypadkowe lub po powodziowe, niewłaściwie naprawione.

Jak sprawdzić, czy poduszka powietrzna jest sprawna?

Wysoka cena poduszek powietrznych zmusza nieprofesjonalnych handlarzy do szukania oszczędności. W powypadkowym samochodzie można dużo zaoszczędzić wstawiając atrapy poduszek powietrznych, co jest skrajnie nieodpowiedzialne, karane i bardzo niebezpieczne. Niestety, z zewnątrz kierowca nie jest w stanie odróżnić atrapy od oryginalnej poduszki. Pomoże jedynie podłączenie testera diagnostycznego. W samochodzie używanym nie można polegać jedynie na kontrolce AIRBAG, ponieważ może ona zostać podpięta do innego źródła zasilania. Najczęściej oszuści wybierają te kontrolki, które gasną po uruchomieniu silnika, tak jak fabryczna kontrolka poduszki powietrznej, czyli ABS, ładowanie akumulatora czy ciśnienie oleju. Sytuacja staje się trudniejsza, gdy oszust wlutuje w układ rezystor symulujący obecność oryginalnej poduszki powietrznej. Tej różni nie rozpozna nawet komputer diagnostyczny i jedynym sposobem weryfikacji jest fizyczny demontaż poduszek powietrznych. 

Czy poduszka powietrzna ma datę ważności?

W starszych pojazdach widywało się terminy ważności sięgające 10-15 lat wieku auta. W samochodzie oddanym do złomowania, przed utylizacją poduszki powietrzne powinny zostać zdetonowane. Doświadczenie pokazuje, że nawet w najstarszych autach bez problemu można wywołać wystrzał poduszek powietrznych, co świadczy o ich wieloletniej przydatności. Obecnie producenci aut nie podają ważności AIRBAGów, ponieważ ich trwałość kilkukrotnie przekracza trwałość auta. 

Czy poduszka powietrzna jest niebezpieczna?

Poduszka powietrzna napełnia się w ściśle określonym czasie. Etapy działania poduszki obejmują: wybuch ładunku pirotechnicznego i napełnienie poduszki do pełna, stopniowe upuszczanie ciśnienia powietrza z poduszki za pomocą specjalnie zaprojektowanych otworów wentylacyjnych, przechwycenie ciała (np. głowy i klatki piersiowej) podróżującej osoby i w miarę możliwości łagodne wyhamowanie go. Poduszka staje się zabójczo niebezpieczna, gdy podrożujesz autem bez zapiętych pasów bezpieczeństwa. W przypadku kolizji pominięty zostaje czas, przez który Twoje ciało zostaje wyhamowane przez pasy, a dalej porusza się tylko głowa i reszta ciała w wolniejszym tempie. W sytuacji braku pasów, nie ma synchronizacji między wyhamowaniem przez pasy i bezpiecznym napełnieniem poduszki. W efekcie ciało wpada na napełniającą się w czasie 30 milisekund poduszkę (300 km/h), która wyrządza poważne urazy głowy i klatki piersiowej. Równie niebezpieczny jest montaż fotelika z przodu na miejscu pasażera oraz jazda w trasie z nogami na desce rozdzielczej (praktykowane przez pasażerów). W momencie nawet delikatnej stłuczki, która wyzwoli poduszkę w desce rozdzielczej, może dojść do natychmiastowej śmierci podróżującego. Wybuch poduszki generuje huk przekraczający 100 dB, nie wyrządzając tym samym szkody narządom słuchu.

Gdzie naprawić poduszki powietrzne?

Wymiana poduszki powietrznej w kierownicy to nieskomplikowana czynność i poradzi z nią sobie zdecydowana większość mechaników. Jeżeli poduszka ma zostać naprawiona, powinna być przekazana do firmy zajmującej się regeneracją i naprawą systemów bezpieczeństwa. Takie przedsiębiorstwa gwarantują jakość i skuteczność produktów fabrycznie nowych, pozwalając zaoszczędzić ponad połowę ceny. Zanim poduszka powietrzna trafi do naprawy musi zostać zdemontowana z samochodu, dlatego warto powierzyć tę czynność polecanemu specjaliście.

Znajdź serwis naprawiający poduszki powietrzne w Twojej okolicy

Białystok Bydgoszcz Gdańsk
Gorzów Wlkp. Katowice Kielce
Kraków Lublin Łódź
Poznań Szczecin Toruń
Warszawa Wrocław Zielona Góra

WYSZUKAJ NA MAPIE

Nasze porady

Co zrobić, gdy ślizgają się biegi w automacie podczas przyspieszania?

Co zrobić, gdy ślizgają się biegi w automacie podczas przyspieszania?

Automatyczna skrzynia biegów do swojej pracy musiała zostać wyposażona w wiele współpracujących elementów, to też wszelkie usterki z nieprawidłową pracą mogą mieć różne źródła. Najczęściej jest to...

więcej

Czy mechanik zregeneruje silnik za 73 zł?

Czy mechanik zregeneruje silnik za 73 zł?

Dobry mechanik to zbawienie każdego kierowcy. Można mu zaufać zarówno pod względem fachowości wykonania naprawy jak i przy uczciwym rozliczeniu. Niestety naprawy związane z silnikiem lub skrzynią...

więcej

Ford Mondeo Mk4 - Cena wymiany oleju silnikowego

Ford Mondeo Mk4 - Cena wymiany oleju silnikowego

Ford Mondeo to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 1992 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu liftback, kombi i sedan. Głównymi...

więcej