Poduszki powietrzne

Poduszki powietrzne w aucie mają zapewnić bezpieczeństwo i ratować przed urazami oraz śmiercią w wypadkach samochodowych. Dlatego dobrze mieć pewność, że w razie potrzeby zadziałają poprawnie. Jeśli więc dojdzie do awarii tego elementu, udaj się do prawdziwego fachowca, który zna się na rzeczy. W takim miejscu dokonasz kompleksowej diagnostyki, wyszukasz błędy w programach sterujących, uaktywnisz poduszki, czy też zdemontujesz podstawowe podzespoły. Jest to szczególnie ważne, jeśli kupujesz auto używane – wtedy skontrolowanie ich stanu wydaje się wręcz nieodzowne.

poduszki powietrzne

Z reguły wszelkie problemy z poduszkami powietrznymi obwieszczane są na desce rozdzielczej poprzez podświetlenie odpowiedniej kontrolki. Prawda jednak jest taka, że ten system można oszukać i dealerzy samochodowi często to robią, aby uzyskać lepszą cenę. Elektronika w aucie wykazuje wtedy, że z poduszkami jest wszystko w porządku, a tymczasem może ich w ogóle nie posiadać. Może tego nie wykryć nawet komputer diagnostyczny, trzeba więc bardzo uważać.

Jak działa poduszka powietrzna? Podczas zderzenia worek napełnia się gazem wystrzelanym pirotechnicznie. Taki wybuch inicjują specjalne czujniki rozmieszczone w różnych częściach samochodu, które są tak skonstruowane, aby wyczuwać siłę uderzenia i jego kierunek. W konsekwencji otwierają się odpowiednie poduszki. Gdy pasażer uderza w poduszkę, wypycha z niej gaz, który ucieka przez boczne otwory. Mechanizm ten zapewnia odpowiednią amortyzację i zapobiega uduszeniu człowieka przez poduszkę. Poduszka powietrzna kierowcy i pasażera należą do standardowego wyposażenia większości samochodów. Z kolei osoby siedzące z tyłu chronią poduszki boczne, zamontowane w tylnych oparciach lub drzwiach i poduszki kurtynowe, zamontowane w słupkach dachowych.

Jeśli doszło do sytuacji, w której poduszki zostały już wystrzelone, czeka cię wizyta w serwisie, aby doprowadzić je do pierwotnego stanu. Fachowcy rozpoczną swoją pracę od diagnostyki, zdemontują podstawowe podzespoły i uaktywnią system do ponownego użycia. Do niedawna zalecano, aby po wypadku, w którym doszło do wystrzelenia którejkolwiek z poduszek, wymienić cały komplet wraz z czujnikami. Obecnie wymienia się tylko te airbagi, które zostały wystrzelone wraz z ich czujnikami, a także pasy bezpieczeństwa z napinaczami. Z kolei moduł sterujący wymaga jedynie sprawdzenia i wykasowania informacji o uderzeniach i wyzwolonych elementach.

Napraw takich należy dokonywać w autoryzowanym serwisie lub w specjalistycznym warsztacie, zajmującym się poduszkami powietrznymi. Wymaga to bowiem profesjonalnego sprzętu, którego nie trafi się u pierwszego lepszego mechanika. Właśnie dlatego dokonywanie napraw w warunkach garażowych jest wręcz niemożliwe. Niestety, wymiana poduszek powietrznych do tanich nie należy i oscyluje w granicach od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Wszystko tak naprawdę zależy od modelu auta.

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU

Nasze porady

Honda Jazz III - Cena wymiany rozrządu

Honda Jazz III - Cena wymiany rozrządu

 Honda Jazz III była produkowana w latach 2008 - 2014. Posiadała taką samą płyte podłogową co jej poprzednia generacja. w 2011 auto przeszło facelifitng. Gama silnikowa oferowała tylko i...

więcej

Honda CR-V III - Cena wymiany rozrządu

Honda CR-V III - Cena wymiany rozrządu

 Model produkowany w latach 2001 - 2006. Powstał na bazie płyty podłogowej Hondy Civic VII. W 2005 auto przeszło facelifting. Honda CR-V II oferowała 2 silniki benzynowe o mocy od 150KM do...

więcej

Honda Civic VI - Cena wymiany rozrządu

Honda Civic VI - Cena wymiany rozrządu

  Siódma generacji modelu Civic zadebiutowała na rynku w 2000r. Okres produkcji trwał 6 lat, a pojazd był oferowany w dwóch wersjach stylistycznych: sedan oraz hatchback. Facelifting modelu...

więcej

Honda Accord VIII - Cena wymiany rozrządu

Honda Accord VIII - Cena wymiany rozrządu

 Jest to VIII i zaraz ostatnia generacja Hondy Accord oferowana na rynek europejski. Model był produkowany w latach 2008 - 2015. W 2011 auto przeszło facelifting. Oferowano 3 jednostki...

więcej