Koszt naprawy układu poduszek powietrznych różni się w zależności od miejsca wystąpienia awarii. W szybkim zlokalizowaniu miejsca uszkodzenia pomoże komputerowy tester diagnostyczny. Najłatwiej zacząć od sprawdzenia wtyczek pod fotelami kierowcy i pasażera. To częste miejsce nieświadomego przerwania połączenia przez kierowcę podczas odkurzania auta lub gwałtownych ruchów fotelem. Ceny poszczególnych elementów w układzie bezpieczeństwa przedstawiono poniżej:
Po wystrzale poduszek powietrznych pasażera konieczna jest wymiana deski rozdzielczej. Pokryta jest ona z najczęściej tworzywem lub skórą:
Znajdź serwis w Twojej okolicy naprawiający poduszki powietrzne
Poduszka powietrzna uruchomiona w losowym momencie stanowi bardzo duże zagrożenie dla kierowcy i pasażerów, dlatego system bezpieczeństwa opiera się na wielu parametrach aby podjąć jak najbardziej odpowiednią decyzję. Sytuację znaną z filmów, kiedy wystarczy kopnąć w zderzak, aby uruchomić poduszki powietrzne można włożyć między bajki. Nie jest spełniony wtedy główny warunek, czyli auto nie jest w ruchu. Jednostka sterująca pracą AIRBAGów (ACU - Airbag Control Unit) pobiera informacje o ruchu pojazdu w trakcie uderzenia z akcelerometrów i czujników ruchu, które pozwalają poznać przeciążenie i siłę działania przeciążenia. Poduszka kierowcy i pasażera powinna wystrzelić tylko podczas uderzenia czołowego lub lekkiego odchylenia od linii prostej. Uderzenie musi być też na tyle silne, że sterownik zdecyduje o ratowaniu życia pasażerów za pomocą poduszki AIRBAG, dlatego nie zawsze dojdzie do ich wystrzelenia. Jednak historia zna przypadki samoistnej detonacji poduszek zarówno na parkingu w zamkniętym samochodzie jak i podczas jazdy. Jest to jednak kropla w morzu zdarzeń, która w dodatku mogła być wywołana niewłaściwym traktowaniem samochodu. Auta mogły być powypadkowe lub po powodziowe, niewłaściwie naprawione.
Wysoka cena poduszek powietrznych zmusza nieprofesjonalnych handlarzy do szukania oszczędności. W powypadkowym samochodzie można dużo zaoszczędzić wstawiając atrapy poduszek powietrznych, co jest skrajnie nieodpowiedzialne, karane i bardzo niebezpieczne. Niestety, z zewnątrz kierowca nie jest w stanie odróżnić atrapy od oryginalnej poduszki. Pomoże jedynie podłączenie testera diagnostycznego. W samochodzie używanym nie można polegać jedynie na kontrolce AIRBAG, ponieważ może ona zostać podpięta do innego źródła zasilania. Najczęściej oszuści wybierają te kontrolki, które gasną po uruchomieniu silnika, tak jak fabryczna kontrolka poduszki powietrznej, czyli ABS, ładowanie akumulatora czy ciśnienie oleju. Sytuacja staje się trudniejsza, gdy oszust wlutuje w układ rezystor symulujący obecność oryginalnej poduszki powietrznej. Tej różni nie rozpozna nawet komputer diagnostyczny i jedynym sposobem weryfikacji jest fizyczny demontaż poduszek powietrznych.
W starszych pojazdach widywało się terminy ważności sięgające 10-15 lat wieku auta. W samochodzie oddanym do złomowania, przed utylizacją poduszki powietrzne powinny zostać zdetonowane. Doświadczenie pokazuje, że nawet w najstarszych autach bez problemu można wywołać wystrzał poduszek powietrznych, co świadczy o ich wieloletniej przydatności. Obecnie producenci aut nie podają ważności AIRBAGów, ponieważ ich trwałość kilkukrotnie przekracza trwałość auta.
Poduszka powietrzna napełnia się w ściśle określonym czasie. Etapy działania poduszki obejmują: wybuch ładunku pirotechnicznego i napełnienie poduszki do pełna, stopniowe upuszczanie ciśnienia powietrza z poduszki za pomocą specjalnie zaprojektowanych otworów wentylacyjnych, przechwycenie ciała (np. głowy i klatki piersiowej) podróżującej osoby i w miarę możliwości łagodne wyhamowanie go. Poduszka staje się zabójczo niebezpieczna, gdy podrożujesz autem bez zapiętych pasów bezpieczeństwa. W przypadku kolizji pominięty zostaje czas, przez który Twoje ciało zostaje wyhamowane przez pasy, a dalej porusza się tylko głowa i reszta ciała w wolniejszym tempie. W sytuacji braku pasów, nie ma synchronizacji między wyhamowaniem przez pasy i bezpiecznym napełnieniem poduszki. W efekcie ciało wpada na napełniającą się w czasie 30 milisekund poduszkę (300 km/h), która wyrządza poważne urazy głowy i klatki piersiowej. Równie niebezpieczny jest montaż fotelika z przodu na miejscu pasażera oraz jazda w trasie z nogami na desce rozdzielczej (praktykowane przez pasażerów). W momencie nawet delikatnej stłuczki, która wyzwoli poduszkę w desce rozdzielczej, może dojść do natychmiastowej śmierci podróżującego. Wybuch poduszki generuje huk przekraczający 100 dB, nie wyrządzając tym samym szkody narządom słuchu.
Wymiana poduszki powietrznej w kierownicy to nieskomplikowana czynność i poradzi z nią sobie zdecydowana większość mechaników. Jeżeli poduszka ma zostać naprawiona, powinna być przekazana do firmy zajmującej się regeneracją i naprawą systemów bezpieczeństwa. Takie przedsiębiorstwa gwarantują jakość i skuteczność produktów fabrycznie nowych, pozwalając zaoszczędzić ponad połowę ceny. Zanim poduszka powietrzna trafi do naprawy musi zostać zdemontowana z samochodu, dlatego warto powierzyć tę czynność polecanemu specjaliście.
Znajdź serwis naprawiający poduszki powietrzne w Twojej okolicy |
||
Białystok | Bydgoszcz | Gdańsk |
Gorzów Wlkp. | Katowice | Kielce |
Kraków | Lublin | Łódź |
Poznań | Szczecin | Toruń |
Warszawa | Wrocław | Zielona Góra |
Chevroleta Aveo T250 nie trzeba przedstawiać, po tym jak popularnym miejskim autem stała się poprzednia generacja T200. 2 generacja tego modelu produkowana była w latach 2006-2011, a samo nadwozie...
Volkswagen Polo IV produkowany był w latach 1999-2009, w tym 2 lata równolegle ze starszą generacją. W ofercie zaproponowano kierowcom 14 silników benzynowych od 1.2 54KM, do 1.8 150KM. Diesli...
Produkcję Volkswagen Polo III rozpoczęto w 1994 roku, a zakończono 7 lat później, w roku 2001. Model poddano faceliftingowi w 1999 roku, zmieniając wygląd przodu pojazdu. Auto było laureatem...
VW Passat B5 produkowano w latach 1996-2005. W 2000 roku nudny model B5 przeszedł facelifting. „B5” to dotychczas najpopularniejsza generacja na całym świecie. W swojej ofercie prezentowała 20...