Jesteś fanem off-roadu? A może dopiero zaczynasz swoją przygodę z jazdą terenową? Przygotowanie samochodu 4x4 do jazdy off-road powinieneś zacząć od spotkania ze sprawdzonym specjalistą. Zmiana zawieszenia, zamontowanie wyciągarki, zderzaków i osłon to absolutna postawa w przypadku takiego hobby, a wszystko to wymaga wiedzy i doświadczenia. Tylko prawdziwy fachowiec przygotuje twój samochód do jazdy w ekstremalnych warunkach.
Off road można podzielić na trzy kategorie. Pierwszą z nich są przeprawy, czyli jazda w głębokim błocie z wyciągarkami i trapami. Druga opcja to wyprawy, do których auto przygotowuje się pod kątem turystycznym. Ostatnia forma to cross country, czyli wyścigi aut terenowych ze sportowymi zawieszeniami.
Jakie auto kupić? Wszystko zależy od przeznaczenia. Do jazdy na zwykłych drogach nieutwardzonych wystarczy SUV z napędem na wszystkie koła. W przypadku bardziej ekstremalnych warunków konieczna będzie dobrze zmodyfikowana terenówka. Tak naprawdę każdy samochód 4x4 przy odpowiednich przeróbkach nada się do tego typu hobby. Pojazd powinien mieć opony o jak największej średnicy, zawieszenie i blokady mostów napędowych. Te ostatnie zapewniają przekazanie napędu, gdy jedno z kół jest w górze lub utkwiło w błocie.
Ile trzeba zainwestować w pojazd, aby móc zacząć przygodę z off road’em? Kilka tysięcy to absolutne minimum, a zawsze można coś ulepszyć. Nie jest to więc mała inwestycja. Za kilkanaście tysięcy będziesz posiadał naprawdę przyzwoity samochód terenowy, z którym można już śmiało próbować swoich sił. Zacznij więc zbierać na tę przyjemność!
Ale zacznijmy od początku. Nabyłeś już auto terenowe i przystępujesz do jego wyposażenia. Co najpierw powinieneś nabyć? Oczywiście wspomniane już wcześniej opony (bardzo popularne są All Terrain i Mud Terrain). Poza tym niezbędny będzie podnośnik hi-lift, bez którego nie masz szans podnieść auto terenowe poza drogą. Trzecia sprawa to snorkel, polegający na wyprowadzeniu wlotu powietrza do silnika wysoko na przedni słupek. Dzięki temu silnik nie zasysa wody i błota. Do zabezpieczenia podwozia będziesz potrzebował płyty ochronnej, wykonanej ze stali lub duraluminium. Warto też zaopatrzyć się w blokadę dyferencjału, choć to już koszt kilku tysięcy. Pozwala ona na pokonanie przeszkód, przy których samochód traci przyczepność kół.
Zanim wyruszysz w trasę, zadbaj także o dodatkowe elementy, które mogą się przydać. Zabierz ze sobą linę lub taśmę holowniczą – to naprawdę przydatna rzecz. Zaopatrz auto w zawieszenie terenowe, które umożliwia duży wykrzyż osi. Aby zabezpieczyć palce przed urazami w wyniku najechania na przeszkodę, dobrze jest mieć także amortyzator skrętu. W sytuacji wyciągania innego samochodu świetnie sprawdzają się reflektory, także z tyłu. Dla pomieszczenia koła zapasowego i dodatkowych kanistrów przydaje się bagażnik dachowy. Całości dopełnia wyciągarka i przystosowany do niej metalowy zderzak, a także akumulator spiralny.
Honda Civic to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 1972 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 10 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, sedan, coupe i kombi....
Model produkowany w latach 2001 - 2006. Powstał na bazie płyty podłogowej Hondy Civic VII. W 2005 auto przeszło facelifting. Honda CR-V II oferowała 2 silniki benzynowe o mocy od 150KM do...
Siódma generacja Hondy Accord została zaprezentowana w 2003, a okres produkcji to lata 2002 - 2008. Oferowany w wersji sedan oraz kombi. Zdobywca tytułu Japońskiego Auta Roku 2002/2003. W...
Honda Jazz II była produkowana w latach 2001 - 2008. Zbudowana na bazie globalnej płyty podłogowej Global Small Car. W 2005 auto przeszło facelifitng. Gama silnikowa oferowała tylko i...