Mycie komory silnika, cena

Średnia cena usługi: od 94,44 PLN do 144,44 PLN

Mycie silnika to czynność wymagająca pewnej wiedzy i dokładności, a przede wszystkim odpowiedniego miejsca. Mycie silnika można wykonać jedynie na swoim podwórku lub zlecić to firmie zewnętrznej zajmującej się profesjonalnym czyszczeniem komory silnika. Wszechobecna elektronika musi zostać odpowiednio zabezpieczona przed dostępem wody. Nie wiesz, które elementy można przypadkiem uszkodzić? Lepiej zleć usługę specjalistom.

mycie komory silnika

Ile kosztuje mycie komory silnika?

Biorąc pod uwagę tylko skuteczne i bezpieczne metody mycia silnika do wyboru mamy dwie. Pierwsza, to samodzielne mycie zakupionymi wcześniej środkami. Takie zestawy kosztują ok. 75-150 zł w zależności od producenta, dołączonych szczotek i pędzelków czy typów chemii. Nie jest to jednak metoda dla każdego, ponieważ konieczne jest miejsce z dostępem do bieżącej wody i własny teren. Silników nie można myć ani na publicznych placach ani na samoobsługowych myjniach samochodowych. Ilość pracy jaką trzeba włożyć w dokładne ręczne umycie silnika może przeproczyć 1-2 godziny. Na koniec auto trzeba dobrze wysuszyć, więc jeżeli kierowca nie posiada sprężarki powietrza, musi odczekać kilka godzin. Należy skalkulować, czy jest to opłacalne rozwiązanie.

Drugą możliwością jest zlecenie mycia silnika firmie zajmującej się tym profesjonalnie. Są to kwoty rzędu 150-200 zł i zależą od zakresu mycia jaki zażyczy sobie klient. Rozróżnia się bowiem mycie spodu silnika i góry silnika. Mycie góry silnika jest tańsze, mimo większego ryzyka uszkodzenia elektroniki. Zawiera się w przedziale 50-120 zł. Dół silnika jest zdecydowanie mocniej zabrudzony z uwagi na spływające grawitacyjnie w dół płyny i zbierające się z drogi zanieczyszczenia. Jeżeli auto jest wyposażone w dolną osłonę silnika, to dodatkowa praca do wykonania dla serwisantów. Cena mycia dolnej części silnika to koszt ok. 100-150 zł. Można zatem uznać, że na profesjonalne i bezpieczne mycie silnika trzeba przeznaczyć ok. 250-300 zł. Taka usługa może zająć ok. 3-4 godziny. Jest to jednak czynność wykonywana bardzo rzadko, dlatego raz na jakiś czas warto zadbać o wygląd i bezpieczną pracę osprzętu.

Jak umyć silnik?

Jeżeli już zdecydujesz się na samodzielne mycie silnika, musisz wiedzieć, że nie można wykonać tej czynności na myjni samoobsługowej ani na parkingu publicznym. Jedyne miejsce to warsztat samochodowy, dedykowana myjnia lub własne podwórko. Zakup odpowiedniej chemii i pędzelków to wydatek ok. 120 zł. Reszta to 1-2 godziny ręcznej pracy i kilka godzin schnięcia. Przed myciem silnika najważniejsze jest zabezpieczenie elektroniki przed zalaniem. Woda w układzie może spowodować zwarcie i konieczność wymiany drogich elementów. Zabezpieczyć trzeba takie rzeczy jak:

  • alternator
  • komputer - jednostka sterująca
  • przepływomierz
  • elementy układu zapłonowego (w silniku benzynowym)

Specjaliści polecają użycie folii stretchowej, ponieważ dobrze przylega do elementów i jest potem łatwa w demontażu. Pamiętaj, aby strumienia z wysokim ciśnieniem nie kierować bezpośrednio na silnik. Najlepiej opłukać go spobodnie przepływającą wodą. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest użycie myjki parowej. Wymaga to jednak kolejnej inwestycji, jednak mycie parą nie wykorzystuje tyle wody, a wysoka temperatura ułatwia rozpuszczanie brudu. Po myjce parowej nie jest konieczne długie schnięcie auta. W przypadku silników benzynowych, należy mieć pewność, że układ zapłonowy jest kompletnie suchy. W przeciwnym razie uruchomienie auta może być niemożliwe.

Kiedy i czy warto myć silnik?

Mycie silnika nie jest codziennością, jak mycie nadwozia. Częsta obecność wody pod maską nie służy elektronice i osprzętowi, dlatego mycie komory silnika powinno się wykonywać w określonych sytuacjach:

  • wyciek płynów - pocący się silnik oblepiony zanieczyszczeniami z drogi i powietrza uniemożliwia skuteczne znalezienie źródła wycieków. Na silniku może pojawić się zarówno olej silnikowy, jak płyn chłodniczy czy hamulcowy. Aby przeprowadzić skuteczną naprawę samochodu, najpierw należy dokładnie umyć silnik. Dopiero wtedy zauważalne będą świeże ślady cieczy, pozwalające zlokalizować nieszczelność
  • silne zabrudzenie - o ile sam silnik jest mechanizmem szczelnie zamkniętym i uszczelnionym, to nie można tego powiedzieć o osprzęcie w postaci rolek, paska klinowego, przepustnic mechanicznych czy innych ruchomych elementów. Niewielkie zabrudzenie silnika nie przeszkadza mu w dalszej pracy, jednak wibracje podczas jego pracy mogą przemieścić brud do np. łożysk napinaczy i rolek, powodując ich przyspieszone zużycie. Osad z przepracowanego oleju obecny z innymi zanieczyszczeniami na rozgrzanym silniku może zacząć się przypalać i topić. Olej ściekający na kolektor wydechowy od razu ulega parowaniu, powodując wydostawanie się dymu spod maski i nieprzyjemny zapach
  • estetyka - jeżeli właściciel auta lubi utrzymywać je w pedantycznym stanie, lśniący lakier nie będzie wystarczająco satysfakcjonujący. Prędzej czy później osoba taka zainteresuje się myciem silnika. Estetyka silnika może mieć kluczowe znaczenie w momencie sprzedaży auta. Są tak naprawdę dwie ścieżki, które można różnie interpretować. Część potencjalnych kupujących może zniechęcić widok zanieczyszczonego silnika, a dla innych będzie to stanowiło cenne źródło historii z nim związanych. Wszelkie wycieki, zabrudzenia, czy ślady po narzędziach utrudnią zatajenie niewygodnych faktów nieuczciwemu sprzedającemu. Druga część osób kupuje jednak oczami i dla nich czysty silnik jest gwarancją jego dobrej kondycji. Niestety, nie zawsze tak to działa.
  • przed oddaniem do naprawy - mocno zabrudzony silnik skutecznie potrafi zdjąć uśmiech z ust mechanika, którego czeka jego naprawa. Oznacza to dla niego dodatkową pracę do wykonania, ponieważ operacje na otwartym silniku wymagają czystego stanowiska pracy. Dostanie się nawet najmniejszych zabrudzeń do wnętrza silnika stanowi poważne zagrożenie dla jego prawidłowej pracy. Chwila nieuwagi może doprowadzić do remontu silnika, a nikomu nie byłoby to na rękę. Jeżeli silnik jest poważnie zanieczyszczony, oddaj go do czyszczenia lub zrób to sam, zanim odstawisz auto do serwisu. Część warsztatów świadczy usługi mycia silnika, więc można zlecić wszystko za jednym razem, jednak trzeba liczyć się z powiększeniem ostatecznego rachunku o usługę mycia.
  • obecność zwierząt - obecność gryzoni czy innych dzikich zwierząt pod maską nie jest niczym niespotykanym. Takie zwierze potrafi wyrządzić wiele szkód w instalacji elektrycznej czy w gumowych przewodach hydraulicznych. Zdarza się także, że zwierzęta robią sobie gniazda pod maską. Jeżeli auto jest rzadko użytkowane, gryzoń potrafi wnieść do zakamarków różne przedmioty, czy elementy roślin w postaci patyków i siana. Jeżeli wiesz, że w Twojej okolicy obecność zwierząt pod maską jest czymś często spotykanym, okresowo zleć umycie silnika.

Czy można myć silnik na myjni samoobsługowej?

Mimo, że kiedyś widywało się osoby myjące elementy pod maską na myjniach samoobsługowych to postępujące ograniczenia ekologiczne obecnie zabraniają wykonywania tego typu czyności. Myjąc silnik na myjni samoobsługowej narażamy się na mandat oraz konieczność przerwania mycia w trakcie procesu. Uruchomienie silnika z naniesioną pianą byłoby bardzo nierozsądne, a sam mokry silnik w przypadku jednostek benzynowych mógłby nie odpalić przed wyschnięciem. To samo tyczy się motocykli. Część z nich (motocykle bez plastikowych owiewek na silniku) posiadają jednostkę napędową na zewnątrz. Myjąc cały motocykl mimowolnie kierowca spłukuje z silnika ewentualne wycieki i zabrudzenia, które stwarzają zagrożenie dla ekosystemu. Dlatego na wielu ogólnodostępnych myjniach widnieje zakaz mycia jakichkolwiek motocykli.

Gdzie umyć silnik?

Mycie silnika warto zlecić doświadczonym specjalistom. Elektronika obecna na aucie, jeżeli nie zostanie odpowiednio zabezpieczona może ulec zniszczeniu. Jednostka sterująca znajdująca się pod maską to bardzo drogi element, którego awaria uniemożliwi ruszenie z miejsca. Firma firmie nierówna, a dokładność zabezpieczenia, czy następnie dobór odpowiedniej chemii ma kluczowe znaczenie. Polecamy korzystać z usług najlepszych specjalistów w swojej dziedzinie.

Zobacz gdzie umyjesz silnik w Twojej okolicy
Białystok Bydgoszcz Gdańsk
Gorzów Wlkp. Katowice Kielce
Kraków Lublin Łódź
Poznań Szczecin Toruń
Warszawa Wrocław Zielona Góra

 

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU

Nasze porady

Seat Toledo (III, IV) - Cena wymiany rozrządu

Seat Toledo (III, IV) - Cena wymiany rozrządu

Seat Toledo był najpierw zaliczany jako auto kompaktowe segmentu C, a potem jako auto klasy miejskiej segmentu B, które jest produkowane od 1991 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje...

więcej

Citroen C1 (I, II) - Cena wymiany rozrządu

Citroen C1 (I, II) - Cena wymiany rozrządu

Citroen C1 to auto klasy najmniejszej segmentu A, które jest produkowane od 2005 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback. Głównymi konkurentami...

więcej

Seat Leon (II, III) - Cena wymiany rozrządu

Seat Leon (II, III) - Cena wymiany rozrządu

Seat Leon to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 1999 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, kombi i sedan. Głównymi...

więcej

Seat Toledo II - Cena wymiany rozrządu

Seat Toledo II - Cena wymiany rozrządu

 Seat Toledo II to pojazd wyprodukowany pomiędzy 1999, a 2004 rokiem. W porównaniu do swojej wcześniejszej wersji samochód przybrał bardziej opływowy kształt, znacząco odróżniając się od...

więcej