Średnia cena usługi: od 132,52 PLN do 200,65 PLN
Pamiętaj, że poprawna geometria kół zapewnia optymalny komfort jazdy. Zapewni to Twoim oponom dłuższy żywot, a Twój pojazd będzie się prowadził wygodniej i sprawniej. Dodatkowo, Twoje auto będzie potrzebowało mniejszej ilości energii, aby się przemieszczać, co pozwoli Ci zaoszczędzić paliwo. Aby samochód służył Ci dłużej, należy co jakiś czas przeprowadzać korektę ustawienia kół. Zła geometria kół prowadzi dodatkowo do szybszego zużycia zawieszenia i układu kierowniczego.
Cena ustawienia zbieżności zależeć może od urządzenia w jakie jest wyposażony konkretny serwis oraz jego lokalizacji. Najnowsze skanery laserowe potrafią dokonać bardzo precyzyjnego pomiaru, jednak ich amortyzacja także swoje kosztuje. Nie warto jednak oszczędzać, ponieważ kilkadziesiąt złotych mniej podczas kontroli na niskiej jakości urządzeniu może skutkować wcześniejszymi naprawami układu kierowniczego i zawieszenia, generując zdecydowanie większe koszty. Sprawdzenie zbieżności standardowo kosztuje w granicach 50-150zł, a rozszerzone badanie o geometrią kół, do 250 zł.
Miarą zbieżności kół jest różnica odległości pomiędzy przednią częścią kół (patrząc od góry) oraz tylną. Koła są zbieżne, gdy przednia część kół jest siebie znacznie bliżej, niż ich tylnia część, co wygląd tak, jakby opony zjeżdżały się do środka. Rozbieżność kół występuje w sytuacji odwrotnej. Podczas ustawiania mechanik dąży do stanu, zalecanego przez producenta samochodu. Ustawień dokonuje się od -3 mm do +7 mm.
Kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy kół w kierunku jazdy lub kierunku odwrotnym jest to przechylenie wyższego przegubu kulowego w stosunku do niższego przegubu. Patrząc z boku, jeśli górna część przegubu jest pochylona w kierunku tyłu samochodu, to mamy do czynienia z dodatnim kątem wyprzedzania osi sworznia zwrotnicy.
Kąt pochylenia kół odpowiada za ustawienie pionu koła względem całej bryły auta. Aby kąt ten wynosił 0 stopni, koło musi stać prostopadle do nawierzchni. Jeżeli kąt pochylenia kół jest ujemny, koło pochylone będzie w stronę środka auta. Mocno tuningowane auta ustawiany mają tak zwany "negatyw", czyli właśnie duży kąt ujemny i pochylenie koła do wewnątrz. Jeżeli kąt będzie dodatni, koło będzie przechylone na zewnątrz bryły górną częścią.
Niewłaściwe ustawienie geometrii kół nie wymaga od razu stosowania laserowych pomiarów. Wiele nieprawidłowości da się wyczuć podczas zwykłej jazdy autem. Typowymi objawami są:
Jeśli zauważyłeś któtykolwiek z tych symptomów, to jak najszybciej skonsultuj się ze specjalistą.
Generalnie auto powinno trafić na kontrolę ustawienia geometrii kół przynajmniej raz w roku. Rozregulowanie może wystąpić nawet na skutek wjechania w dziurę. Geometria może wymagać ponownej regulacji kiedy:
Zobacz, gdzie ustawisz geometrię kół w Twojej okolicy | ||
Białystok | Bydgoszcz | Gdańsk |
Gorzów Wlkp. | Katowice | Kielce |
Kraków | Lublin | Łódź |
Poznań | Szczecin | Toruń |
Warszawa | Wrocław | Zielona Góra |
Chevroleta Aveo T250 nie trzeba przedstawiać, po tym jak popularnym miejskim autem stała się poprzednia generacja T200. 2 generacja tego modelu produkowana była w latach 2006-2011, a samo...
Nissan Note to miejski minivan, który w kolejnej generacji przeszedł z segmentu K do B. Produkowany był w latach 2005-2016, gdzie 1 generacja przeszła lifting w 2010 roku, a jej produkcja...
Chevrolet Aveo to miejski model segmentu B. Gdy Daewoo zajęte zostało przez Chevroleta, mniejszy model Aveo zastąpił popularnego Lanosa. Jego produkcja rozpoczęła się w 2002 roku i trwa do...
Kia Ceed to hit rynkowy, którego premiera odbyła się w 2006 roku, a produkcja z powodzeniem odbywa się do dzisiaj. Generacja omawianego modelu kończy się jednak na roku 2012. Samochód...