Średnia cena usługi: od 557,39 PLN do 1.035,65 PLN
Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów z pewnością nie należy do najtańszych czynności eskploatacyjnych, jednak dla przeciętnego kierowcy wystarczy ona na kilka lat jazdy. Zdecydowanie droższe w naprawie będą konsekwencje wynikające z zaniedbań. Cena samej usługi zawiera się w przedziale 460 a 860 zł. Jest to koszt podłączenia specjalistyczej maszyny do płukania skrzyni oraz czas pracy mechanika, który spędzi przy tym kilka godzin. Kolejny czynnik wpływający na cenę to typ i ilość potrzebnego oleju. W dynamicznej wymianie oleju kilka litrów oleju zostaje zużyte na przepłukanie układu, stąd sam olej stanowi spory udział w cenie. Cena litra zawiera się średnio w kwocie 30 do 70 zł. Litrów może być potrzebne nawet 11. Jeżeli w danym modelu występuje wymienny filtr oleju, również podlega on wymianie. Jego cena to średnio 40 - 200 zł w zależności od typu. Uszczelka miski to koszt kilkudziesięciu złotych o ile dana skrzynia nie jest wyposażona w zintegrowany układ miski olejowej, z wbudowanym fitrem i uszczelką. Takie rozwiązane znane np. w BMW kosztuje ponad 1000 zł. Na koniec konieczne może być przeprowadzenie adaptacji skrzyni do pracy w nowych warunkach. Można uznać, że w standardowym samochodzie koszt dynamicznej wymiany oleju automatycznej skrzyni biegów zawiera się w przedziale 900 - 1500 zł, jednak ostateczna cena ustalana jest pod konkretny model auta.
Do dynamicznej wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów potrzebne jest specjalne urządzenie. Jego zakup to inwestycja co najmniej kilkunastu tysięcy złotych, dlatego jego obecność nie jest on standardem w każdym serwisie. W celu znalezienia profesjonalnego warsztatu świadczącego tę usługę polecamy zapoznać się z listą poniżej.
Zobacz gdzie wymienisz olej w ASB w Twojej okolicy | ||
Białystok | Bydgoszcz | Gdańsk |
Gorzów Wlkp. | Katowice | Kielce |
Kraków | Lublin | Łódź |
Poznań | Szczecin | Toruń |
Warszawa | Wrocław | Zielona Góra |
Niestety wielu nabywców nowych aut zostaje informowanych w salonie o bezobsługowych skrzyniach biegów i braku konieczności okresowej wymiany oleju przekładniowego. Jeżeli kierowca nie zgłębi tajników tej wiedzy indywidualnie, może wpakować się w nie lada kłopoty. Dożywotnia trwałość oleju w teorii zakłada użytkowanie samochodu do przebiegu 150 - 200 tys. km. W praktyce, auto z takim przebiegiem trafia w kolejne ręce, gdzie kierowca liczy na przejechanie jeszcze raz takiej wartości. Niestety, przekroczenie już 100 tys. km. bez wymiany oleju może być niezdrowe dla skrzyni, a brak jego wymiany do 200 tys. km. oznacza prawie pewną usterkę w najbliższym czasie. Olej w automatycznej skrzyni biegów powinien być zmieniony po pierwszych 60 - 120 tys. km. w zależności od modelu skrzyni, a kolejne wymiany co 40 - 100 tys. km. Rozstrzał dystansu do pokonania jest duży, jednak skrzyń biegów na rynku i zastosowanych technologii także wiele. Jeżeli olej zostanie wymieniony "za szybko", na pewno kierowca na tym nie straci. Interwał wymiany warto skrócić jeżeli auto używane jest w sposób sportowy, w ciężkich warunkach, do ciągnięcia przyczep czy jazdy po górach.
Procedura jest nieco bardziej skomplikowana od statycznej wymiany oleju i składa się z następujących etapów:
Usługa wymiany oleju w skrzyni biegów przy użyciu specjalnej maszyny jest dość czasochłonna. Płukanie specjalnym środkiem czyszczącym, wymiana filtra i uszczelki miski olejowej skrzyni, przepłukiwanie układu nowym olejem, a następnie ustalenie jego odpowiedniego poziomu oraz adaptacja skrzyni może zająć od 4 do 8 godzin.
Statyczną wymianę oleju w skrzyni biegów wykonać może każdy serwis samochodowy. Przebiega ona bardzo podobnie do wymiany oleju silnikowego. Wystarczy odkręcić korek spustowy i zlać olej. Po spuszeniu oleju warto wymienić filtr oleju i uszczelkę miski olejowej skrzyni. W przeciwieństwie do silnika, olej w skrzyni w ten sposób nie zostaje całkowicie spuszczony. Nawet połowa jego ilości zostaje w przewodach czy konwerterze. Metoda ta jednak jest tańsza z uwagi na brak potrzebnej maszyny oraz mniejszą ilość zużytego na płukanie i napełnienie oleju. Metoda statycznej wymiany oleju w ASB zalecana jest samochodom z większymi przebiegami powyżej 200 tyś i w silnikach, w których dawno olej nie był wymieniany mimo niższego przebiegu. Podczas dynamicznej płukanki układu smarowania skrzyni może dojść do zatkania zaworów zebranymi zanieczyszczeniami i pogorszenia jej pracy. Cena statycznej wymiany oleju wynosi ok. połowy ceny dynamicznej wymiany w danym modelu.
Dynamiczna wymiana oleju zalecana jest do skrzyń biegów z niższymi przebiegami o które regularnie dbano. Wtedy nie ma zagrożenia zatkania zanieczyszczeniami zaworów. To też jedyna metoda na całkowitą wymianę oleju przekładniowego w układzie. Jest zdecydowanie droższa ponieważ wykorzystać trzeba do tego maszynę, w którą zainwestować musiał serwis + użyć o kilka litrów więcej nowego oleju przekładniowego w celu przepłukania układu i wymiany go w całkowitej ilości, a nie dolania połowy jak ma to miejsce w przypadku wymiany statycznej.
Ford Fiesta Mk6 to mniejszy odpowiednik Forda Focusa. Jest też do niego w kilku miejscach podobny. W europie produkowany był w latach 2001-2008, a w takich miejscach jak RPA czy Brazylia...
Generacja C5 produkowana była w latach 1997 - 2005, a w 2001 roku A6 przeszło delikatny facelifting. Audi A6 C5 to auto wyższej klasy średniej, które jest większym i bardziej prestiżowym...
Ford Fiesta to auto klasy miejskiej segmentu B, które było produkowane od 1976 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 8 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, sedan i van. Głównymi...
Trzecią generacje Forda Mondeo zaczęto produkować w 1999 roku. W porównaniu do niezwykle krągłego Forda Mondeo Mk2, nowa generacja nabrała kwadratowych kształtów. Do wyboru klienci mieli 11...