Przegub napędowy odpowiedzialny za przenoszenie momentu obrotowego z silnika na koło jezdne ulega uszkodzeniem najszybciej poprzez gwałtowne ruszanie np. z piskiem opon, oraz przez mocne przyspieszanie przy skręconych kołach. Na żywotność przegubu wpływa także znacznie stan jego gumowej osłony, która izoluje go od zanieczyszczeń i nie dopuszcza do wypłukania smaru z łożysk.
Obornicka 263, Poznań
Do naszego warsztatu zgłosił się klient z Toyotą Corollą E12 1.6 VVT-i gdzie jedną z usterek był uszkodzony przegub napędowy. W tym przypadku był to przegub koła lewego.
Naprawę rozpoczynamy od demontażu koła.
Następnie demontujemy zabezpieczenie nakrętki trzymającej półoś. Można też upuścić trochę oleju ze skrzyni biegów, aby nie rozlewał się on w sposób niekontrolowany po wyciągnięciu półosi.
Nakrętka zabezpieczająca trzymała na tyle mocno, że wymagało to użycia większego momentu obrotowego niż zazwyczaj. Na szczęście nakrętka poddała się szybciej niż klucz.
W prostym układzie zawieszenia jaki zastosowano w Toyocie wystarczyło odkręcić sworzeń wahacza i uwolnić zwrotnicę.
Kolejny krok to wysunięcie półosi napędowej z przegubami ze skrzyni biegów i zwrotnicy.
Zużyty przegub napędowy wykazywał nadmierny luz pomiędzy elementami łożyskującymi, co objawiało się stukami w trakcie jazdy.
Aby ułatwić sobie pracę, rozcinamy gumową osłonę przegubu, która i tak zostanie zastąpiona nowym zestawem.
Następnie należy zbić przegub z wielowypustu półosi napędowej.
W tym przypadku zabezpieczenie przegubu przed zsunięciem się z półosi było dość zużyte i nie stawiało większego oporu.
Do tego modelu Corolli dedykowane są 3 typy przegubów. Po szybkiej przymiarce wybieramy właściwy.
Do przegubu zostaje wprowadzony załączony w zestawie smar.
Na półoś zakładamy nową gumową osłonę przegubu napędowego,
a następnie sam przegub napędowy wraz z opaską zabezpieczającą.
Półoś z nowym przegubem napędowym zostaje umieszczona w skrzyni biegów i w zwronicy.
Pozostaje przykręcić sworzeń wahacza,
zamontować nową śrubę zabezpieczającą przegub przed wysunięciem, oraz zamontować zabezpieczenie.
Trzeba pamiętać o uzupełnieniu oleju w skrzyni biegów, który został upuszczony na początku.
Po wykonanej wymianie przegubu warto uruchomić samochód i dać mu popracować na biegu gdy koła nie dotykają ziemi. Podczas pracy bez obciążenia smar swobodnie rozprowadzi się w przegubie, ograniczając możliwość chwilowej miejscowej pracy na sucho.
Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?
Pokaż ciekawe naprawy które wykonałeś.
Wyślij fotorelację z opisem na: