POWRÓT

Skoda Fabia 1.4 MPI 2002, wymiana klocków i tarcz hamulcowych

 


MAGAN SERVICE

Obornicka 263, Poznań

Do warsztatu MAGAN Service zgłosił się klient ze Skodą Fabią 1.4 MPI 2002 r. skarżący się na bardzo słabe hamulce.

skoda fabia

Standardowo pracę rozpoczynamy od zdjęcia kół.

koło

Po zdjęciu koła od razu było wiadomo, dlaczego klient nie może skutecznie hamować. Tarcza hamulcowa jest stara, zardzewiała i nierównomiernie zużyta. Wąski wytarty pierścień na tarczy hamulcowej oznacza, że układ hamował już nie okładziną cierną, a elementem konstrukcyjnym klocka hamulcowego.

stare tarcze hamulcowe

Kolejny krok to demontaż zacisku hamulcowego. Należy odkręcić śrubę na górze i dole zacisku.

odkręcanie zacisku hamulcowego

odkręcanie zacisku hamulcowego

Po zdemontowaniu zacisku, klocki hamulcowe posypały się w rękach. Okładziny cierne oddzieliły się od płytki głównej.

zacisk hamulcowy

zużyta tarcza i klocek

okładzina cierna odpadła od klocka hamulcowego

Aby zamontować nowe klocki hamulcowe o większej grubości, należy cofnąć tłoczki hamulcowe w zaciskach.

cofanie tłoczka zacisku hamulcowego

cofanie tłoczka zacisku hamulcowego

Kolejny etap to oczyszczenie piasty. Miejsce styku piasty z tarczą powinno być czyste i równe. W przypadku zamontowania nowej, równej tarczy hamulcowej do skorodowanej i chropowatej piasty, kierowca może odczuwać wibracje na kierownicy, ponieważ tarcza nie równo się ułoży.

czyszczenie piasty

czyszczenie piasty

Przy okazji oczyszczamy prowadnice klocków hamulcowych, aby mogły swobodnie pracować w zacisku. Ich zacinanie się, blokowanie, lub nierówne przyleganie do tarczy doprowadziłoby w niedługim czasie do kolejnej wymiany elementów w układzie hamulcowym.

oczyszczanie prowadnic klocków

Jeżeli wszystko jest dokładnie oczyszczone, montujemy nowe tarcze hamulcowe,

nowa tarcza hamulcowa

nowa tarcza hamulcowa

oraz nowe klocki hamulcowe. Klocki hamulcowe smarujemy smarem do hamulców w miejscu ich styku z prowadnicami, aby ułatwić im swobodne przemieszczanie się podczas pracy.

nowe klocki hamulcowe

nowe klocki hamulcowe

Montując z powrotem zaciski hamulcowe smarujemy prowadnice zacisków smarem do hamulców.

smarowanie prowadnic zacisku hamulcowego

montaż zacisku hamulcowego 

Na koniec przypominamy, że klocki i tarcze hamulcowe wymianiamy ZAWSZE po obu stronach jednej osi samochodu.



Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA

INFO

Pokaż ciekawe naprawy które wykonałeś.

Wyślij fotorelację z opisem na: