Chiptuning to komputerowe podnoszenie mocy za pomocą wgrania nowego oprogramowania dla silnika. Silniki konstruowane są tak, aby miały jeszcze pewien zapas możliwości, stąd mechanicy zajmujący się chiptuningiem mogę przesunąć pierwotną granicę parametrów kawałek dalej. Taka usługa może trwać od kilku godzin do nawet kilku dni w zależności od silnika.
ul. Myszkowska 21, Koziegłówki
Do naszego warsztatu przyjechał klient z samochodem Hyundai Tucson 1.6 T-GDI w wersji Tour De Pologne z zainstalowaną instalacją gazową firmy PRINS z wtryskiem gazu w fazie ciekłej.
W takiej instalacji wtrysk gazu następuje za pośrednictwem wtryskiwaczy benzynowych. Instalacja pod maską jest zredukowana do minimum. Do pompy wysokiego ciśnienia paliwa dopięty jest tylko gaz za pomocą dodatkowych wężyków. Nie ma dodatkowych wtryskiwaczy, zbędnych kabli.
Zamontowany jest też rozdzielacz, który odpowiada za zamianę paliwa, oraz pompa w zbiorniku, która miesza paliwa aby zmiana sposobu zasilania silnika nie była odczuwalna. Pracą rozdzielacza i pomp steruje sterownik. Nie bierze on jednak udziału w procesie podawania gazu do silnika. Przed modyfikacją mierzymy fabryczne osiągi silnika. Samochód ma przejechane 60 tys. km. z czego ok. 50 tys. km. z zamontowaną instalacją gazową. Wyniki po hamowaniu to ok. 170 KM i 275 Nm. Producent podaje moc na poziomie 177 KM, jednak nie chcieliśmy forsować na hamowni silnika z automatyczną skrzynią biegów, stąd może brać się ta różnica wartości. Po wykonaniu szeregu pomiarów okazało się, że takie parametry jak skład mieszanki, czy ciśnienie doładowania są zgodne z wartościami zadanymi, więc samochód jest sprawny i gotowy do modyfikacji. Wyniki pokrywają się zarówno podczas jazdy na gazie, jak i na benzynie.
Kolejny krok to wymontowanie sterownika z komory silnika. Sterownik w tym modelu samochodu nie jest na wierzchu i wymaga włożenia pewnej pracy w wydobycie go.
Po wymontowaniu sterownika z samochodu i rozebraniu go, oprogramowanie zostaje poddane modyfikacjom.
Po modyfikacjach moc na gazie wzrosła do 210 KM 351 Nm i 216 KM 348 Nm na benzynie. Wyniki mogą się różnić po każdym pomiarze, ponieważ ma na to wpływ wiele czynników. Silnik może mieć inną temperaturę, przez co parametry uzyskują inne wartości. Jest to jedna z najlepszych modyfikacji jakim poddaliśmy silnik do tej pory.
Przed modyfikacją samochód jeździł tak sobie, a po modyfikacji zaczął jeździć na prawdę fajnie. Nie są to oszałamiające różnice, ale samochód zaczął przyzwoicie jeździć, bardzo dobrze reaguje na gaz, oraz nie zmienia ciągle biegów.
Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?
Pokaż ciekawe naprawy które wykonałeś.
Wyślij fotorelację z opisem na: