POWRÓT

Ford Mondeo Mk4 2.0 TDCi, wymiana koła dwumasowego

 


MAGAN SERVICE

Obornicka 263, Poznań

UMÓW WIZYTĘ

Usterka w Fordzie Mondeo 2.0 TDCi objawiała się metalicznymi stukami z okolic silnika. Jako, że klient był już wcześniej w MAGAN Service, wiedzieliśmy, że przyszła pora na wymianę dwumasowego koła zamachowego.

mondeo mk4

W tym celu najpierw demontujemy plastikowe osłony silnika i wyciągamy obudowę filtra powietrza.

demontaż obudowy filtra powietrza

Po zdemontowaniu obudowy filtra z rurą, okazało się, że inny warsztat naprawiający samochód niechlujnie zamontował rurę, gniotąc uszczelkę. Mogło to powodować łapalnie lewego powietrza przez silnik.

zgnieciona rura dolotu

Kolejny krok to odłączenie linek zmiany biegów od skrzyni.

rozłączenie linek zmiany biegów

Pod akumulatorem znajduje się mocowanie skrzyni biegów. Aby się do niego dostać, wyciągamy akumulator.

demontaż akumulatora

Następnie odkręcamy jego obudowę i pozostałe znajdujące się pod nim elementy.

demontaż obudowy akumulatora

demontaż mocowania skrzyni biegów

demontaż mocowania skrzyni biegów

Podnosimy samochód, ściągamy koło i odkręcamy plastikowe osłony nadkoli.

demontaż osłon nadkoli

W późniejszym etapie będziemy demontować półosie napędowe, dlatego trzeba wykręcić trzymające je w pieście śruby.

zdemontowane osłony nadkoli

W celu wymiany koła zamachowego ze sprzęgłem należy wymontować skrzynię biegów. Aby to zrobić, musimy rozebrać część zawieszenia samochodu. Trzeba także odkręcić i odsunąć stabilizator, oraz przekładnię kierowniczą, które blokują skrzyni swobodne wyjście.

demontaż zawieszenia mondeo mk4

demontaż zawieszenia mondeo mk4

Demontujemy śruby z tulei wahaczy i wyciągamy wahacze z sanek.

demontaż zawieszenia mondeo mk4

demontaż zawieszenia mondeo mk4

Następnie odkręcamy same sanki zawieszenia i odkładamy na bok.

demontaż zawieszenia mondeo mk4

demontaż sanek zawieszenia mk4

zdemontowane sanki zawieszenia

Odłączamy rurę intercoolera.

odłączenie rury intercoolera

Spuszczamy olej ze skrzyni biegów.

spuszczenie oleju ze skrzyni manualnej

Demontujemy podporę półosi napędowej.

demontaż podpory półosi

Demontujemy półosie napędowe po obu stronach.

demontaż półosi napędowej

półosie

Podstawiamy pod skrzynię podnośnik do skrzyń biegów, oraz odkręcamy ostatnie mocowania od góry.

Odkręcenie mocowania skrzyni biegów

Rozpoławiamy układ oddzielając skrzynię biegów od silnika.

Oddzielenie skrzyni od silnika

Oddzielenie skrzyni od silnika

Skrzynia biegów mondeo mk4

Tarcza dociskowa sprzęgła była wyraźnie zużyta.

tarcza dociskowa sprzęgła

Po odkręceniu i zdemontowaniu tarczy dociskowej, widoczne jest dwumasowe koło zamachowe. Posiadało ono zdecydowany luz, który generował stuki i nie spełniało swojego zadania.

dwumasa mondeo mk4

Uszczelniacz wału korbowego również nadawał się do wymiany.

uszczelniacz

Po zdemontowaniu dwumasowego koła zamachowego okazało się, że od wewnętrznej strony bokiem wyszła sprężyna co jest dość rzadkim zjawiskiem. W dodatku stanęła ona w poprzek, żłobiąc w silniku niewielki rowek podczas ruchu obrotowego.

uszkodzone koło dwumasowe

Nowy zestaw składa się z tarczy dociskowej sprzęgła, dwumasowego koła zamachowego, tarczy sprzęgłowej,

nowy zestaw sprzęgła z dwumasą

i wysprzęglika. Jest to markowy zestaw, dzięki czemu wszystkie części idealnie do siebie pasują i nie pojawiają się niespodzianki podczas montażu.

tarcza sprzęgła z wysprzęglikiem

Tarcza sprzęgła była tak zużyta, że gdyby nie hałas związany z pracą dwumasowego koła zamachowego, klient za chwilę odczułby ślizganie się sprzęgła.

stara i nowa tarcza sprzęgła

Po usunięciu starego uszczelniacza, oczyszczamy powierzchnię pod nowe uszczelnienie.

uszczelniacz

Nowy i stary uszczelniacz wału korbowego.

stary i nowy uszczelniacz

Montujemy nowy uszczelniacz wału korbowego.

zamontowany nowy uszczelniacz wału korbowego

Montujemy nowe dwumasowe koło zamachowe

nowe koło dwumasowe

Następnie dokręcamy tarczę sprzęgła i tarczę dociskową do koła zamachowego.

nowa tarcza dociskowa

Pozostaje wymienić wysprzęglik. Demontujemy stary i w jego miejsce montujemy nowy. Przedtem oczyszczamy wnękę w skrzyni.

wymiana wysprzęglika

wymiana wysprzęglika

Następnie montujemy skrzynię biegów na miejscu i umieszczamy wszystkie zdemontowane elementy napędu i zawieszenia na swoje pierwotne miejsce. Uzupełniamy olej w skrzyni biegów.

 



Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA

INFO

Pokaż ciekawe naprawy które wykonałeś.

Wyślij fotorelację z opisem na: