Na wymianę opon z reguły kierowca umawia się dwa razy w roku. Podczas zmiany opon na letnie i na zimowe. Opona jednak się zużywa, może pęknąć lub zostać przebita. W takim wypadku musimy pojechać do serwisu wulkanizacyjnego, który za pomocą montażownicy i wyważarki wymieni oponę na nową, lub usunie nieszczelność. Taki serwis jednocześnie pomoże w doborze najlepszej opony do konkretnego modelu i przeznaczenia samochodu.
Obornicka 263, Poznań
Tym razem właściciel BMW e87 zlecił nam wymianę opon na zimowe, gdzie opony zimowe założone były na felgi stalowe z których klient rezygnuje i chce założyć opony zimowe na felgi aluminiowe.
Zaczynamy od zdjęcia koła z samochodu.
Kolejnym krokiem jest wykręcenie zaworu Schredera z wentyla i wypuszczenie sprężonego powietrza z opony.
Powietrze spuszczamy ze wszystkich opon (zimowe i letnie), po czym odrywamy oponę od felgi stalowej i aluminiowej tak samo za pomocą specjalnej łopaty na ramieniu montażownicy.
Oponę trzeba oderwać od felgi po obu stronach.
Następnie demontujemy ciężarki wyważające koło za pomocą specjalnych szczypcy do wyważania.
Kolejny etap to dopasowanie głowicy kolumny do krawędzi felgi.
Następnie za pomocą łyżki monterskiej mechanik nasuwa stopkę opony na głowicę i poprzez obrót stołu montażowego następuje zdjęcie opony z felgi.
Podczas gdy mechanik ściąga wszystkie opony z felg, my wyjaśnimy podstawowe oznaczenia na oponie.
195/55R16 87H RSC 195 - szerokość opony podana w [mm], 55 - profil opony czyli stosunek wysokości boku opony do jej szerokości wyrażona w [%], R - Radialna konstrukcja opony. Taką budowę ma większość współczesnych opon, 16 - wewnętrzna średnica opony wyrażana w [cal], 87 - indeks nośności. Jest to maksymalne obciążenie jakie przenosi opona. Aby poznać wartość w [kg] należy sprawdzić indeks w tabeli nośności, tutaj to 545 kg, H - indeks prędkości, jest to prędkość maksymalna na jaką homologowana jest opona. Jazda z większą prędkością grozi uszkodzeniem opony. W tym wypadku H = 210 km/h.
MAX LOAD 545 kg, jest to maksymalne obciążenie wynikające z indeksu nośności określonego na tej oponie jako 87, oraz MAX. PRESS - maksymalne ciśnienie do jakiego można napompować oponę, tutaj 350 kPa.
RADIAL - Opona o budowie radialnej. Informacja ta jest też zawarta w rozmiarze opony. TUBELESS oznacza oponę bezdętkową.
E13 - jest to homologacja europejska, gdzie cyfra określa kraj udzielający homologacji - tutaj Luksemburg, a następnie numer homologacji 028332.
DOT - kod określający zgodność z normami USA. NE26 2J9R - oznaczenia producenta, 0707 - data produkcji. Dwie pierwsze cyfry określają numer tygodnia w roku, a dwie ostatnie rok produkcji. Tutaj 7 tydzień roku 2007.
Przed zamontowaniem opony na felgę, neleży ją posmarować pastą montażową w celu zmniejszenia tarcia pomiędzy oponą a felgą i nie dopuszczenia do przypadkowego rozerwania opony podczas montażu.
Podczas zakładania opony na felgę mechanik ponownie wykorzystuje głowicę kolumny i ruch obrotowy stołu montażowego.
Po nałożeniu opony na felgę mechanik wkręca zawór Schredera w wentyl, a następnie pompuje oponę, która dopasuje się do felgi. Tak przygotowane koło zostaje zamontowane na wyważarce. Dokonuje się pomiaru niewyważenia koła, a następnie nabija na felgę (lub nakleja) ciężarki o odpowiedniej masie. Maszyna po dokonaniu pomiaru wskazuje mechanikowi miejsce niewyważenia oraz ilość brakującego obciążenia.
Wyważenie kół ma istotne znaczenie dla komfortu prowadzenia samochodu, a niedopilnowanie tej czynności może objawiać się drganiami kierownicy, narastającymi wraz z prędkością samochodu. Jeżeli tradycyjne wyważenie nie pomaga, to można wykonać doważanie kół na samochodzie, które uwzględnia obciążenie kół i relacje z pozostałymi elementami samochodu w trakcie jazdy.
Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?
Pokaż ciekawe naprawy które wykonałeś.
Wyślij fotorelację z opisem na: