POWRÓT

BMW e87, wymiana opon

 Na wymianę opon z reguły kierowca umawia się dwa razy w roku. Podczas zmiany opon na letnie i na zimowe. Opona jednak się zużywa, może pęknąć lub zostać przebita. W takim wypadku musimy pojechać do serwisu wulkanizacyjnego, który za pomocą montażownicy i wyważarki wymieni oponę na nową, lub usunie nieszczelność. Taki serwis jednocześnie pomoże w doborze najlepszej opony do konkretnego modelu i przeznaczenia samochodu.


MAGAN SERVICE

Obornicka 263, Poznań

Tym razem właściciel BMW e87 zlecił nam wymianę opon na zimowe, gdzie opony zimowe założone były na felgi stalowe z których klient rezygnuje i chce założyć opony zimowe na felgi aluminiowe.

 bmw e87

Zaczynamy od zdjęcia koła z samochodu.

zdjecie kola bmw e87

Kolejnym krokiem jest wykręcenie zaworu Schredera z wentyla i wypuszczenie sprężonego powietrza z opony.

demontaz zaworu z wentyla

Powietrze spuszczamy ze wszystkich opon (zimowe i letnie), po czym odrywamy oponę od felgi stalowej i aluminiowej tak samo za pomocą specjalnej łopaty na ramieniu montażownicy.

demontaz opony z felgi na montazownicy

Oponę trzeba oderwać od felgi po obu stronach.

demontaz opony z felgi na montazownicy

Następnie demontujemy ciężarki wyważające koło za pomocą specjalnych szczypcy do wyważania.

demontaż ciężarków z felgi

Kolejny etap to dopasowanie głowicy kolumny do krawędzi felgi.

demontaż opony z felgi

Następnie za pomocą łyżki monterskiej mechanik nasuwa stopkę opony na głowicę i poprzez obrót stołu montażowego następuje zdjęcie opony z felgi.

demontaż opony z felgi

demontaż opony z felgi

Podczas gdy mechanik ściąga wszystkie opony z felg, my wyjaśnimy podstawowe oznaczenia na oponie.

oznaczenia na oponie

195/55R16 87H RSC   195 - szerokość opony podana w [mm], 55 - profil opony czyli stosunek wysokości boku opony do jej szerokości wyrażona w [%], R - Radialna konstrukcja opony. Taką budowę ma większość współczesnych opon, 16 - wewnętrzna średnica opony wyrażana w [cal], 87 - indeks nośności. Jest to maksymalne obciążenie jakie przenosi opona. Aby poznać wartość w [kg] należy sprawdzić indeks w tabeli nośności, tutaj to 545 kg, H - indeks prędkości, jest to prędkość maksymalna na jaką homologowana jest opona. Jazda z większą prędkością grozi uszkodzeniem opony. W tym wypadku H = 210 km/h.

oznaczenia na oponie samochodowej

MAX LOAD 545 kg, jest to maksymalne obciążenie wynikające z indeksu nośności określonego na tej oponie jako 87, oraz MAX. PRESS - maksymalne ciśnienie do jakiego można napompować oponę, tutaj 350 kPa.

oznaczenia na oponie samochodowej

RADIAL - Opona o budowie radialnej. Informacja ta jest też zawarta w rozmiarze opony. TUBELESS oznacza oponę bezdętkową.

oznaczenia na oponie samochodowej

E13 - jest to homologacja europejska, gdzie cyfra określa kraj udzielający homologacji - tutaj Luksemburg, a następnie numer homologacji 028332.

oznaczenia na oponie samochodowej

DOT - kod określający zgodność z normami USA. NE26 2J9R - oznaczenia producenta, 0707 - data produkcji. Dwie pierwsze cyfry określają numer tygodnia w roku, a dwie ostatnie rok produkcji. Tutaj 7 tydzień roku 2007.

oznaczenia na oponie samochodowej

Przed zamontowaniem opony na felgę, neleży ją posmarować pastą montażową w celu zmniejszenia tarcia pomiędzy oponą a felgą i nie dopuszczenia do przypadkowego rozerwania opony podczas montażu.

smarowanie opony

Podczas zakładania opony na felgę mechanik ponownie wykorzystuje głowicę kolumny i ruch obrotowy stołu montażowego.

montaż opony na felgę

montaż opony na felgę

Po nałożeniu opony na felgę mechanik wkręca zawór Schredera w wentyl, a następnie pompuje oponę, która dopasuje się do felgi. Tak przygotowane koło zostaje zamontowane na wyważarce. Dokonuje się pomiaru niewyważenia koła, a następnie nabija na felgę (lub nakleja) ciężarki o odpowiedniej masie. Maszyna po dokonaniu pomiaru wskazuje mechanikowi miejsce niewyważenia oraz ilość brakującego obciążenia.

wyważanie koła

wyważanie koła

Wyważenie kół ma istotne znaczenie dla komfortu prowadzenia samochodu, a niedopilnowanie tej czynności może objawiać się drganiami kierownicy, narastającymi wraz z prędkością samochodu. Jeżeli tradycyjne wyważenie nie pomaga, to można wykonać doważanie kół na samochodzie, które uwzględnia obciążenie kół i relacje z pozostałymi elementami samochodu w trakcie jazdy.

 

 

 



Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA

INFO

Pokaż ciekawe naprawy które wykonałeś.

Wyślij fotorelację z opisem na: