POWRÓT

BMW E39, Regeneracja przekładni kierowniczej

 Przekładnia kierownicza to element układu kierowniczego mający za zadanie zamianę ruchu obrotowego koła kierownicy na ruch osiowy drążków kierowniczych, które za pomocą zwrotnicy zmieniają położenie koła. Przekładnia kierownicza powinna cechować się odpowiednim przełożeniem kinematycznym i dynamicznym, oraz sprawnością pozwalającą na bezpieczną jazdę z dużą prędkością, a jednocześnie zapewniającą łatwe manewrowanie przy niewielkiej prędkości. Przekładnia kierownicza to bardzo drogi element samochodu. Nowa przekładnia potrafi kosztować kilka tysięcy złotych, dlatego znaczna większość kierowców decyduje się oddać przekładnię do regeneracji. Cena regeneracji będzie zależna od tego, czy pojazd posiada wspomaganie układu kierowniczego, a jeżeli tak to jakiego typu.


Warsztat Krzysztof Żuk

Warsztat zamknięty, Wrocław

przekrój przekładni kierowniczej

Najbardziej oczywistym symptomem nadającej się do regeneracji przekładni kierowniczej jest wyciekający z niej olej. Jego niedostatek może doprowadzić do zatarcia pompy wspomagania, a sama nieszczelność może przepuścić do układu wodę i zanieczyszczenia ze środowiska. Dodatkowe objawy prowadzące do naprawy przekładni kierowniczej to nierównomierne zużycie opon, osłabienie siły wspomagania, brak powracania kierownicy do pozycji wyjściowej oraz stuki dochodzące z okolic układu kierowniczego.

demontaż przekładni kierowniczej

Po usunięciu oleju z układu demontujemy przekładnię kierowniczą. Zdarza się też, że przekładnia kierownicza zostaje dostarczona do zakładu już po zdemontowaniu z samochodu. Wtedy cały zabieg zajmuje jeszcze mniej czasu.

przekładnia kierownicza bmw e39

Przed rozpoczęciem regeneracji przekładni kierowniczej, mechanik sprawdza jej stan techniczny. Sprawdzane są luzy na listwie zębatej i mierzy jej średnicę. Na tej podstawie można wstępnie określić stopień zużycia przekładni.

przekladnia kierownicza bmw 5

W kolejnym kroku przekładnia zostaje oczyszczona z rdzy oraz farby poprzez piaskowanie i mycie w myjce. Tak przygotowana przekładnia zostaje rozebrana na części.

wżery na listwie zębatej

wżery listwa zębata

Należy dokładnie sprawdzić stan zębnika i listwy zębatej. Jeżeli listwa jest skorodowana lub posiada wżery, poddawana jest szlifowaniu.

listwa zębata przekładni kierowniczej

skorodowana listwa zębata

wżery na listwie zębatej

Idealnie przygotowana powierzchnia zostaje odpowiednio zabezpieczona. 

szlifowana listwa zębata

zregenerowana listwa zębata przekładni kierowniczej

zregenerowane zęby listwy zębatej

Do przekładni należy dobrać odpowiedni zestaw uszczelnienia, składający się z simmeringów, o-ringów, pierścieni teflonowych i prowadnic.

zapas uszczelniaczy

zestaw naprawczy przekładni kierowniczej

Po przeprowadzonej regeneracji na specjalnym stanowisku odbywa się test szczelności i siły wspomagania przekładni.

zregenerowana przekładnia kierownicza

Warto pamiętać, że po zamontowaniu przekładni kierowniczej trzeba na nowo ustawić zbieżność kół w samochodzie.

montaż przekładni kierowniczej bmw e39

Przekładnia kierownicza montaż w bmw 5



Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA

INFO

Pokaż ciekawe naprawy które wykonałeś.

Wyślij fotorelację z opisem na: