Przekładnia kierownicza to element układu kierowniczego mający za zadanie zamianę ruchu obrotowego koła kierownicy na ruch osiowy drążków kierowniczych, które za pomocą zwrotnicy zmieniają położenie koła. Przekładnia kierownicza powinna cechować się odpowiednim przełożeniem kinematycznym i dynamicznym, oraz sprawnością pozwalającą na bezpieczną jazdę z dużą prędkością, a jednocześnie zapewniającą łatwe manewrowanie przy niewielkiej prędkości. Przekładnia kierownicza to bardzo drogi element samochodu. Nowa przekładnia potrafi kosztować kilka tysięcy złotych, dlatego znaczna większość kierowców decyduje się oddać przekładnię do regeneracji. Cena regeneracji będzie zależna od tego, czy pojazd posiada wspomaganie układu kierowniczego, a jeżeli tak to jakiego typu.
Warsztat zamknięty, Wrocław
Najbardziej oczywistym symptomem nadającej się do regeneracji przekładni kierowniczej jest wyciekający z niej olej. Jego niedostatek może doprowadzić do zatarcia pompy wspomagania, a sama nieszczelność może przepuścić do układu wodę i zanieczyszczenia ze środowiska. Dodatkowe objawy prowadzące do naprawy przekładni kierowniczej to nierównomierne zużycie opon, osłabienie siły wspomagania, brak powracania kierownicy do pozycji wyjściowej oraz stuki dochodzące z okolic układu kierowniczego.
Po usunięciu oleju z układu demontujemy przekładnię kierowniczą. Zdarza się też, że przekładnia kierownicza zostaje dostarczona do zakładu już po zdemontowaniu z samochodu. Wtedy cały zabieg zajmuje jeszcze mniej czasu.
Przed rozpoczęciem regeneracji przekładni kierowniczej, mechanik sprawdza jej stan techniczny. Sprawdzane są luzy na listwie zębatej i mierzy jej średnicę. Na tej podstawie można wstępnie określić stopień zużycia przekładni.
W kolejnym kroku przekładnia zostaje oczyszczona z rdzy oraz farby poprzez piaskowanie i mycie w myjce. Tak przygotowana przekładnia zostaje rozebrana na części.
Należy dokładnie sprawdzić stan zębnika i listwy zębatej. Jeżeli listwa jest skorodowana lub posiada wżery, poddawana jest szlifowaniu.
Idealnie przygotowana powierzchnia zostaje odpowiednio zabezpieczona.
Do przekładni należy dobrać odpowiedni zestaw uszczelnienia, składający się z simmeringów, o-ringów, pierścieni teflonowych i prowadnic.
Po przeprowadzonej regeneracji na specjalnym stanowisku odbywa się test szczelności i siły wspomagania przekładni.
Warto pamiętać, że po zamontowaniu przekładni kierowniczej trzeba na nowo ustawić zbieżność kół w samochodzie.
Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?
Pokaż ciekawe naprawy które wykonałeś.
Wyślij fotorelację z opisem na: