System zmiennych faz rozrządu został przez BMW określony jako VANOS (Variable Nockenwellen Steuerung). Wynalazek ten pozwala zmienić moment otwarcia i zamknięcia zaworów dolotowych. Ich czas otwarcia i wysokość wzniosu pozostaje taki sam, ponieważ jest to sterowane wałkiem z krzywkami, na które nie mamy w tym wypadku wpływu. Istnieje także Double VANOS, który pozwala dodatkowo na zmianę momentu otwarcia i zamknięcia zaworów wydechowych. Do zmiany długości czasu i wzniosu zaworów służy Valvetronic. Ogólnie cały system zmiennych faz rozrządu pozwolił na zmniejszenie zużycia paliwa i emisji nieporządanych substancji wchodzących w skład spalin. Dodatkowa możliwość sterowania zaworami wydechowymi wpływa na szybsze nagrzanie reaktora katalitycznego, a jak wiadomo do skutecznego działania potrzebuje on wysokiej temperatury.
Wiejska 6, Zielona Góra
W pierwszej kolejności demontujemy cewki zapłonowe i odciągamy przewody oraz demontujemy pokrywę wałków rozrządu. Dla łatwiejszego dostępu demontujemy też wentylator chłodnicy. Po odkręceniu kilku śrub możemy zdemontować vanosa. Jako, że jest to podwojny vanos to po stronie wydechowej należy uważać podczas odkręcania pokrywki, ponieważ pod nią znajduje się sprężyna.
Następnie wyciągamy tłoczek. Jeżeli porusza się on swobodnie w cylindrze to znaczy, że uszczelki już kompletnie nie trzymają ciśnienia. Rozbieramy tłoczek i wyciągamy z niego łożyskowanie.Aby zregenerować łożyskowanie, na którym zrobił się luz, należy zetrzeć lub splanować pierścienie znajdujące się w łożyskowaniu. W przypadku zcierania trzeba robić to tak długo, aż przestanie być słychać grzechotanie po złożeniu wszystkich elementów. Jeżeli chcemy splanować pierścień, wcześniej należy zmierzyć jego luz np. czujnikiem zegarowym. Gdy występuje luz na łożyskowaniu, tłoczek nie pracuje idealnie w cylindrze i poprzez jego wychylenia przedostaje się olej a vanos traci sprawność.
Następnie demontujemy uszczelniacze tłoczków, oczyszczamy szczeliny i montujemy elastyczne uszczelki. Na te uszczelki wchodzą drugie, sztywniejsze. Jeżeli nie chcą wejść, można je trochę ogrzać w ciepłej wodzie. Przed montażem tłoczków w cylinderkach należy ja przesmarować olejem, aby zmniejszyć tarcie uszczelniaczy. Dodatkowo wymieniony został mały łańcuch łączący wałki rozrządu. Do ponownego ustawienia vanosa wykorzystujemy blokadę.
Wystarczy teraz wszystko skręcić z powrotem i zamontować pokrywę wałków rozrządu i pozostały osprzęt silnika zdemontowany wcześniej.
Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?
Pokaż ciekawe naprawy które wykonałeś.
Wyślij fotorelację z opisem na: