Wymiana klocków hamulcowych to jeden z najpopularniejszych elementów obsługi eksploatacyjnej. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej od tarczy hamulcowej, dlatego wymiana samych klocków hamulcowych może przypaść 2-3 razy na jedną wymianę tarcz hamulcowych. Szybkość zużycia klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy kierowcy oraz ukształtowania terenu i rodzaju dróg na jakich auto jest używane.
Cena wymiany klocków hamulcowych w Toyota Yaris I, II i III wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach dla przedniej osi przedstawiono poniżej.
Toyota Yaris I | |||||
Paliwo |
Silnik |
Przednia oś | |||
Średnia cena |
Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.0 i 16V 68KM 50kW |
165 PLN |
273 PLN |
||
1.3 i 16V 86KM 63kW | |||||
1.5 i 16V 106KM 78kW | |||||
Diesel |
1.0 i 16V 68KM 50kW |
Toyota Yaris II | ||||||
Paliwo |
Silnik |
Przednia oś | ||||
Średnia cena |
Średni koszt + wymiana |
|||||
Benzyna |
1.0 VVT-i 69KM 51kW | 195 PLN | 279 PLN | |||
1.3 i VVT-i 86KM 63kW |
188 PLN |
272 PLN |
||||
1.33 Dual VVT-i 101KM 74kW | ||||||
Diesel | 1.4 D-4D 90KM 66kW | |||||
Toyota Yaris III | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.0 VVT-i 69KM 51kW | 136 PLN | 256 PLN | ||
1.33 Dual VVT-i 99KM 73kW | 201 PLN | 321 PLN | |||
Diesel |
1.4 D-4D DPF 90KM 66kW | 202 PLN | 322 PLN | ||
Hybryda |
1.5 Hybrid 100 74KM 54kW | 183 PLN | 303 PLN |
Ceny klocków hamulcowych wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Toyota Yaris I, II i III dla tylnej osi przedstawiono poniżej.
Toyota Yaris I | ||||||
Paliwo |
Silnik |
Tylna oś | ||||
Średnia cena |
Średni koszt + wymiana |
|||||
Benzyna |
1.0 i 16V 68KM 50kW |
104 PLN |
176 PLN |
|||
1.3 i 16V 86KM 63kW | ||||||
1.5 i 16V 106KM 78kW | ||||||
Diesel | 1.4 DI 75KM 55kW | |||||
Toyota Yaris II | ||||||
Paliwo |
Silnik |
Tylna oś | ||||
Średnia cena |
Średni koszt + wymiana |
|||||
Benzyna |
1.0 VVT-i 69KM 51kW | 163 PLN |
247 PLN |
|||
1.3 i VVT-i 86KM 63kW |
178 PLN |
262 PLN |
||||
1.33 Dual VVT-i 101KM 74kW | ||||||
Diesel | 1.4 D-4D 90KM 66kW | |||||
Toyota Yaris III | |||||
Paliwo | Silnik | Tylna oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.0 VVT-i 69KM 51kW | 107 PLN | 227 PLN | ||
1.33 Dual VVT-i 99KM 73kW | 164 PLN | 284 PLN | |||
Diesel |
1.4 D-4D DPF 90KM 66kW | 188 PLN | 308 PLN | ||
Hybryda |
1.5 Hybrid 100 74KM 54kW | 133 PLN | 253 PLN |
Cena wymiany klocków hamulcowych może być stała dla wszystkich jednostek napędowych w danym modelu samochodu, jeżeli producent przewiduje te same klocki hamulcowe bez względu na generowaną moc oraz procedura wymiany klocków zajmuje tyle samo czasu dla wszystkich odmian modelu.
Kierowca może zdecydować się na montaż ekonomicznych klocków hamulcowych takich producentów jak ABE czy BRECK, renomowanych i polecanych takich jak TRW czy FERODO, lub marek premium jak np. ATE. W przypadku Toyota Yaris I, II i III wymiana klocków hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi wynosi ok 50 minut. Należy pamiętać, aby klocki hamulcowe wymieniać parami dla danej osi pojazdu. Jeżeli tarcza hamulcowa nosi znaki zużycia lub innych uszkodzeń, należy wymienić ją na nową a dopiero do niej zamontować nowe klocki. Cena wymiany może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Toyota Yaris to auto klasy miejskiej segmentu B, które jest produkowane od 1999 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu coupe, sedan i hatchback. Głównymi konkurentami modelu jest Chevrolet Aveo, Citroen C3, Fiat Punto, Ford Fiesta, Honda Jazz, Hyundai i20, Kia Rio, Opel Corsa, Mazda 2, Peugeot 208, Renault Clio, Skoda Fabia i Volkswagen Polo. Toyota Yaris pojawia się z napędem spalinowym benzynowym, diesla oraz hybrydowym.
Klocki hamulcowe w które wyposażony jest tarczowy układ hamulcowy wywierają nacisk na tarczę za pośrednictwem ruchomych tłoczków. Zjawisko tarcia pozwalające zatrzymać samochód uzyskiwane jest na powierzchni okładziny ciernej klocka hamulcowego. Okładzina ta ściera się z upływem czasu osiągając wartość graniczną. Wartość ta określona jest przez producenta klocków, jednak uznać można, że gdy grubość okładziny będzie mniejsza niż 3mm to najwyższy czas na wymianę klocków. Piszczące hamulce to również sygnał, że pora na serwis układu hamulcowego. Niektóre klocki hamulcowe posiadają wbudowane blaszki, które po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny zaczynają trzeć o tarczę generując pisk. W ekstremalnych przypadkach okładzina może zostać całkowicie zużyta, a metalowa część klocka hamulcowego w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie wspominając o znikomej sile hamowania.
Dobrej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać przebieg na poziomie 30-40 tyś. km. jednak wpływ na ich żywotność ma także styl jazdy oraz środowisko. Agresywne i częste hamowanie skutecznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych jak i pozostałych komponentów układu hamulcowego. Zużycie klocków hamulcowych można także poznać po obniżeniu się poziomu płynu hamulcowego, kiedy to tłoczek w zacisku hamulcowym jest bardzie wysunięty.
Produkcję pierwszej generacji Toyoty Yaris zainicjowano w 1999 roku, a zakończono sześć lat później, w roku 2005. Po roku od rozpoczęcia produkcji auto zdobyło tytuł Samochodu Roku 2000. Pojazd w 2003 roku przeszedł drobny facelifting. Do sprzedaży trafiły silniki benzynowe od 68KM do 150KM oraz...
Produkcję pierwszej generacji Toyoty Yaris zainicjowano w 1999 roku, a zakończono sześć lat później, w roku 2005. Po roku od rozpoczęcia produkcji auto zdobyło tytuł Samochodu Roku 2000. Pojazd w 2003 roku przeszedł drobny facelifting. Do sprzedaży trafiły silniki benzynowe od 68KM do...
Produkcję pierwszej generacji Toyoty Yaris zainicjowano w 1999 roku, a zakończono sześć lat później, w roku 2005. Po roku od rozpoczęcia produkcji auto zdobyło tytuł Samochodu Roku 2000. Pojazd w 2003 roku przeszedł drobny facelifting. Do sprzedaży trafiły silniki benzynowe od 68KM do 150KM oraz...
Toyota Yaris to auto klasy miejskiej segmentu B, które jest produkowane od 1999 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu coupe, sedan i hatchback. Głównymi konkurentami modelu jest Chevrolet Aveo, Citroen C3, Fiat Punto, Ford Fiesta, Honda Jazz, Hyundai...