Wymiana klocków hamulcowych to jeden z najpopularniejszych elementów obsługi eksploatacyjnej. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej od tarczy hamulcowej, dlatego wymiana samych klocków hamulcowych może przypaść 2-3 razy na jedną wymianę tarcz hamulcowych. Szybkość zużycia klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy kierowcy oraz ukształtowania terenu i rodzaju dróg na jakich auto jest używane.
Cena wymiany klocków hamulcowych w Ford Fiesta Mk7 i Mk8 wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach dla przedniej osi przedstawiono poniżej.
Ford Fiesta Mk7 | ||||||
Paliwo |
Silnik |
Przednia oś | ||||
Średnia cena |
Średni koszt + wymiana |
|||||
Benzyna |
1.0 EcoBoost 100KM 74kW |
199 PLN |
283 PLN |
|||
1.25 Duratec 60KM 44kW | ||||||
1.25 Duratec 82KM 60kW | ||||||
1.4 Duratec 96KM 71kW | ||||||
Diesel |
1.4 Duratorq TDCi 68KM 50kW | |||||
1.6 Duratorq TDCi DPF 95KM 70kW | ||||||
Ford Fiesta Mk8 | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.0 EcoBoost 100KM 74kW | 157 PLN | 277 PLN | ||
1.0 EcoBoost 125KM 92kW | 285 PLN | 405 PLN | |||
1.0 EcoBoost 140KM 103kW | 272 PLN | 392 PLN | |||
1.1 85KM 63kW | 308 PLN | 428 PLN | |||
1.5 EcoBoost 200KM 147kW | 300 PLN | 420 PLN | |||
Diesel |
1.5 TDCi 85KM 63kW | 202 PLN | 322 PLN | ||
1.5 TDCi 120KM 88kW | 272 PLN | 392 PLN | |||
Hybryda |
1.0 EcoBoost Hybrid 125KM 92kW | 285 PLN | 405 PLN | ||
1.0 EcoBoost Hybrid 155KM 114kW | 285 PLN | 405 PLN |
Ceny klocków hamulcowych wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Forda Fiesty Mk8 dla tylnej osi przedstawiono poniżej. W Fordzie Fiesta Mk7 nie zastosowano tarczowego układu hamulcowego dla tylnej osi.
Ford Fiesta Mk8 | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.0 EcoBoost 100KM 74kW | 75 PLN | 195 PLN | ||
1.0 EcoBoost 125KM 92kW | 213 PLN | 333 PLN | |||
1.0 EcoBoost 140KM 103kW | 215 PLN | 335 PLN | |||
1.1 85KM 63kW | 234 PLN | 354 PLN | |||
1.5 EcoBoost 200KM 147kW | 287 PLN | 407 PLN | |||
Diesel |
1.5 TDCi 85KM 63kW | 197 PLN | 317 PLN | ||
1.5 TDCi 120KM 88kW | 215 PLN | 335 PLN | |||
Hybryda |
1.0 EcoBoost Hybrid 125KM 92kW | 215 PLN | 335 PLN | ||
1.0 EcoBoost Hybrid 155KM 114kW | 215 PLN | 335 PLN |
Cena wymiany klocków hamulcowych może być stała dla wszystkich jednostek napędowych w danym modelu samochodu, jeżeli producent przewiduje te same klocki hamulcowe bez względu na generowaną moc oraz procedura wymiany klocków zajmuje tyle samo czasu dla wszystkich odmian modelu.
Kierowca może zdecydować się na montaż ekonomicznych klocków hamulcowych takich producentów jak ABE czy BRECK, renomowanych i polecanych takich jak TRW czy FERODO, lub marek premium jak np. ATE. W przypadku Ford Fiesta Mk7 i Mk8 wymiana klocków hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi wynosi ok 50 minut. Należy pamiętać, aby klocki hamulcowe wymieniać parami dla danej osi pojazdu. Jeżeli tarcza hamulcowa nosi znaki zużycia lub innych uszkodzeń, należy wymienić ją na nową a dopiero do niej zamontować nowe klocki. Cena wymiany może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Ford Fiesta to auto klasy miejskiej segmentu B, które było produkowane od 1976 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 8 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, sedan i van. Głównymi konkurentami modelu jest Kia Rio, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio, Skoda Fabia, Toyota Yaris i Volkswagen Polo. Ford Fiesta pojawia się z napędem spalinowym benzynowym, diesla oraz hybrydowym.
Klocki hamulcowe w które wyposażony jest tarczowy układ hamulcowy wywierają nacisk na tarczę za pośrednictwem ruchomych tłoczków. Zjawisko tarcia pozwalające zatrzymać samochód uzyskiwane jest na powierzchni okładziny ciernej klocka hamulcowego. Okładzina ta ściera się z upływem czasu osiągając wartość graniczną. Wartość ta określona jest przez producenta klocków, jednak uznać można, że gdy grubość okładziny będzie mniejsza niż 3mm to najwyższy czas na wymianę klocków. Piszczące hamulce to również sygnał, że pora na serwis układu hamulcowego. Niektóre klocki hamulcowe posiadają wbudowane blaszki, które po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny zaczynają trzeć o tarczę generując pisk. W ekstremalnych przypadkach okładzina może zostać całkowicie zużyta, a metalowa część klocka hamulcowego w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie wspominając o znikomej sile hamowania.
Dobrej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać przebieg na poziomie 30-40 tyś. km. jednak wpływ na ich żywotność ma także styl jazdy oraz środowisko. Agresywne i częste hamowanie skutecznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych jak i pozostałych komponentów układu hamulcowego. Zużycie klocków hamulcowych można także poznać po obniżeniu się poziomu płynu hamulcowego, kiedy to tłoczek w zacisku hamulcowym jest bardzie wysunięty.
Ford Fiesta to małe auto miejskie segmentu B, dostępne w nadwoziu hatchback 3 i 5 drzwiowym. Od 2017 roku trwa produkcja już siódmej generacji Fiesty. Auto konkuruje ze Skodą Fabią, Toyotą Yaris, czy Oplem Corsą. Pod maskę trafił zaledwie 3 silniki benzynowe 3 cylindowe - 1.0 EcoBoost, 1.3...
Ford Fiesta Mk6 w Europie produkowany był w latach 2001-2008, a w takich miejscach jak RPA czy Brazylia produkcja trwa do dziś. W 2005 roku model przeszedł facelifting zyskując na urodzie za sprawą kilku detali. Fiesta oferowała 8 silników benzynowych o pojemnościach 1.2 - 2.0 oraz tylko...
Forda Fiesta Mk7 produkowano w latach 2008 – 2017. Pojazd uzyskał nową stylizację, która odpowiadała większym modelom takim jak Focus, Mondeo czy S-Max. Po 4 latach od rozpoczęcia produkcji model przeszedł facelifting. Oferta prezentowała 17 silników benzynowych w przedziale 1.0 - 1.6,...
Forda Fiesta Mk7 produkowano w latach 2008 – 2017. Pojazd uzyskał nową stylizację, która odpowiadała większym modelom takim jak Focus, Mondeo czy S-Max. Po 4 latach od rozpoczęcia produkcji model przeszedł facelifting. Oferta prezentowała 17 silników benzynowych w przedziale 1.0 - 1.6,...