Wymiana klocków hamulcowych to jeden z najpopularniejszych elementów obsługi eksploatacyjnej. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej od tarczy hamulcowej, dlatego wymiana samych klocków hamulcowych może przypaść 2-3 razy na jedną wymianę tarcz hamulcowych. Szybkość zużycia klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy kierowcy oraz ukształtowania terenu i rodzaju dróg na jakich auto jest używane.
Cena wymiany klocków hamulcowych w Ford Mondeo Mk4 i Mk5 wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach dla przedniej osi przedstawiono poniżej.
Ford Mondeo Mk4 | ||||||
Paliwo |
Silnik |
Przednia oś | ||||
Średnia cena |
Średni koszt + wymiana |
|||||
Benzyna |
1.6 Duratec 110KM 81kW |
274 PLN |
358 PLN |
|||
1.6 Duratec 120KM 88kW | ||||||
1.6 EcoBoost 160KM 118kW | ||||||
2.0 Duratec 145KM 107kW | ||||||
2.3 Duratec 161KM 118kW | ||||||
2.5 Turbo Duratec 220KM 162kW | ||||||
Diesel |
1.8 Duratorq TDCi 100KM 74kW | |||||
1.8 Duratorq TDCi 125KM 92kW | ||||||
2.0 Duratorq TDCi DPF 115KM 85kW | ||||||
2.0 Duratorq TDCi 130KM 96kW | ||||||
2.0 Duratorq TDCi DPF 140KM 103kW | ||||||
2.0 Duratorq TDCi DPF 163KM 120kW | ||||||
Ford Mondeo Mk5 | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.5 EcoBoost 160KM 118kW | 238 PLN | 358 PLN | ||
1.5 EcoBoost 165KM 121kW | 233 PLN | 353 PLN | |||
2.0 EcoBoost 199KM 146kW | 283 PLN | 403 PLN | |||
Diesel |
2.0 TDCi 150KM 110kW | 225 PLN | 345 PLN | ||
2.0 TDCi 180KM 132kW | 233 PLN | 353 PLN | |||
2.0 TDCi Bi-Turbo 210KM 154kW | 283 PLN | 403 PLN | |||
Hybryda |
2.0 Hybrid 187KM 138kW | 233 PLN | 353 PLN |
Ceny klocków hamulcowych wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Ford Mondeo Mk4 i Mk5 dla tylnej osi przedstawiono poniżej.
Ford Mondeo Mk4 | ||||||
Paliwo |
Silnik |
Tylna oś | ||||
Rekomendowane |
Średni koszt + wymiana |
|||||
Benzyna |
1.6 Duratec 110KM 81kW |
215 PLN |
299 PLN |
|||
1.6 Duratec 120KM 88kW | ||||||
1.6 EcoBoost 160KM 118kW | ||||||
2.0 Duratec 145KM 107kW | ||||||
2.3 Duratec 161KM 118kW | ||||||
2.5 Turbo Duratec 220KM 162kW | ||||||
Diesel |
1.8 Duratorq TDCi 100KM 74kW | |||||
1.8 Duratorq TDCi 125KM 92kW | ||||||
2.0 Duratorq TDCi DPF 115KM 85kW | ||||||
2.0 Duratorq TDCi 130KM 96kW | ||||||
2.0 Duratorq TDCi DPF 140KM 103kW | ||||||
2.0 Duratorq TDCi DPF 163KM 120kW | ||||||
Ford Mondeo Mk5 | |||||
Paliwo | Silnik | Tylna oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.5 EcoBoost 160KM 118kW | 201 PLN | 321 PLN | ||
1.5 EcoBoost 165KM 121kW | 219 PLN | 339 PLN | |||
2.0 EcoBoost 199KM 146kW | 274 PLN | 394 PLN | |||
Diesel |
2.0 TDCi 150KM 110kW | 219 PLN | 339 PLN | ||
2.0 TDCi 180KM 132kW | 199 PLN | 319 PLN | |||
2.0 TDCi Bi-Turbo 210KM 154kW | 263 PLN | 383 PLN | |||
Hybryda |
2.0 Hybrid 187KM 138kW | 201 PLN | 321 PLN |
Cena wymiany klocków hamulcowych może być stała dla wszystkich jednostek napędowych w danym modelu samochodu, jeżeli producent przewiduje te same klocki hamulcowe bez względu na generowaną moc oraz procedura wymiany klocków zajmuje tyle samo czasu dla wszystkich odmian modelu.
Kierowca może zdecydować się na montaż ekonomicznych klocków hamulcowych takich producentów jak ABE czy BRECK, renomowanych i polecanych takich jak TRW czy FERODO, lub marek premium jak np. ATE. W przypadku Ford Mondeo Mk4 i Mk5 wymiana klocków hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi wynosi ok 50 minut. Należy pamiętać, aby klocki hamulcowe wymieniać parami dla danej osi pojazdu. Jeżeli tarcza hamulcowa nosi znaki zużycia lub innych uszkodzeń, należy wymienić ją na nową a dopiero do niej zamontować nowe klocki. Cena wymiany może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Ford Mondeo to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 1992 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu liftback, kombi i sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Kia Optima, Mazda 6, Opel Insignia, Peugeot 508, Renault Talisman, Skoda Superb i Volkswagen Passat. Ford Mondeo pojawia się z napędem spalinowym benzynowym, diesla oraz hybrydowym.
Klocki hamulcowe w które wyposażony jest tarczowy układ hamulcowy wywierają nacisk na tarczę za pośrednictwem ruchomych tłoczków. Zjawisko tarcia pozwalające zatrzymać samochód uzyskiwane jest na powierzchni okładziny ciernej klocka hamulcowego. Okładzina ta ściera się z upływem czasu osiągając wartość graniczną. Wartość ta określona jest przez producenta klocków, jednak uznać można, że gdy grubość okładziny będzie mniejsza niż 3mm to najwyższy czas na wymianę klocków. Piszczące hamulce to również sygnał, że pora na serwis układu hamulcowego. Niektóre klocki hamulcowe posiadają wbudowane blaszki, które po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny zaczynają trzeć o tarczę generując pisk. W ekstremalnych przypadkach okładzina może zostać całkowicie zużyta, a metalowa część klocka hamulcowego w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie wspominając o znikomej sile hamowania.
Dobrej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać przebieg na poziomie 30-40 tyś. km. jednak wpływ na ich żywotność ma także styl jazdy oraz środowisko. Agresywne i częste hamowanie skutecznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych jak i pozostałych komponentów układu hamulcowego. Zużycie klocków hamulcowych można także poznać po obniżeniu się poziomu płynu hamulcowego, kiedy to tłoczek w zacisku hamulcowym jest bardzie wysunięty.
Trzecią generacje Forda Mondeo zaczęto produkować w 1999 roku. W porównaniu do niezwykle krągłego Forda Mondeo Mk2, nowa generacja nabrała kwadratowych kształtów. Do wyboru klienci mieli 11 silników benzynowych o pojemnościach 1.8 - 3.0 V6 oraz 2.0 - 2.2 diesel. Topowe wersje benzynowe...
Forda Mondeo Mk4 produkowano w latach 2007-2014. Mino upływu lat samochód wygląda elegancko, a przede wszystkim nowocześnie. Do oferty trafiło 9 silników benzynowych od 1.6 110KM do 2.0 EcoBoost 240KM oraz 9 silników diesla 1.6 - 2.2.
Trzecią generacje Forda Mondeo zaczęto produkować w 1999 roku. W porównaniu do niezwykle krągłego Forda Mondeo Mk2, nowa generacja nabrała kwadratowych kształtów. Do wyboru klienci mieli 11 silników benzynowych o pojemnościach 1.8 - 3.0 V6 oraz 2.0 - 2.2 diesel. Topowe wersje benzynowe...
Ford Mondeo to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 1992 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu liftback, kombi i sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Kia Optima, Mazda 6, Opel Insignia, Peugeot 508, Renault Talisman, Skoda...