Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w Citroen C3 II i III to średnio 300 zł. Szczegółowy cennik wymiany oleju przedstawiono poniżej. Warto przypomnieć, że olej silnikowy ma za zadanie smarować ruchome elementy silnika, oczyszczać go z opiłków powstających na skutek tarcia oraz odprowadzać wysoką temperaturę. Uszczelnia on także silnik od środka oraz chroni metalowe elementy przed korozją. Jako element eksploatacyjny, olej silnikowy ulega zużyciu i podlega okresowej wymianie.
Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Citroena C3 II i III przedstawiono poniżej.
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 1.0 VTi 68KM 50kW | 3,3 | 5W-30 | 135 PLN | 28 PLN | 243 PLN |
1.2 VTI 82KM 60kW | 3,3 | 5W-30 | 135 PLN | 29 PLN | 244 PLN | |
1.4 75KM 55kW | 3,2 | 5W-30 | 135 PLN | 36 PLN | 251 PLN | |
1.4 VTI 95KM 70kW | 3,2 | 5W-30 | 135 PLN | 34 PLN | 249 PLN | |
Diesel | 1.4 HDI 70KM 51kW | 3,8 | 5W-30 | 135 PLN | 37 PLN | 252 PLN |
1.6 HDI 90KM 66kW | 3,8 | 5W-30 | 135 PLN | 35 PLN | 250 PLN |
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 1.2 PureTech 68KM 50kW | 3,3 | 0W-30 | 207 PLN | 27 PLN | 314 PLN |
1.2 PureTech 82KM 60kW | 3,3 | 0W-30 | 207 PLN | 27 PLN | 314 PLN | |
1.2 PureTech 83KM 61kW | 3,5 | 0W-30 | 220 PLN | 27 PLN | 327 PLN | |
1.2 PureTech 110KM 81kW | 3,5 | 0W-30 | 220 PLN | 27 PLN | 327 PLN | |
Diesel | 1.6 BlueHDi 75KM 55kW | 3,8 | 0W-30 | 239 PLN | 54 PLN | 373 PLN |
1.6 BlueHDi 99KM 73kW | 3,8 | 0W-30 | 239 PLN | 54 PLN | 373 PLN | |
1.5 BlueHDi 102KM 75kW | 4,5 | 0W-30 | 283 PLN | 39 PLN | 402 PLN |
Cena filtra oleju może różnić się w zależności od producenta, a wybierać można pośród takich marek jak: TOPRAN, KNECHT, MANN-FILTER, HERTH-BUSS, MEYLE, BOSCH, FILTRON, PURFLUX.
Wymiana oleju silnikowego trwa zazwyczaj 30-60 minut i jest wyceniona na ok. 80 PLN. W niektórych silnikach pojemność miski olejowej przekracza 4 litry, dlatego konieczne jest kupienie większej ilości oleju. Cena za robociznę może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Interwały wymiany ustalane są przez producenta samochodu, jednak przyjmuje się, że jest to 15 tys. km. Dystans należy skrócić do 12 tyś. km. w przypadku eksploatowania samochodu w trudnych warunkach jakie panują np. w mieście czy górskich rejonach. Nie zawsze warto kierować się kolorem oleju, ponieważ w przypadku silnikow diesla, olej przybiera czarną barwę już po pierwszej jeździe. W przypadku silnika benzynowego, złoty kolor może utrzymać się bez problemu przez kilkaset i więcej kilometrów.
Citroen C3 to auto klasy miejskiej segmentu B, które jest produkowane od 2002 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Fiesta, Kia Rio, Nissan Micro, Renault Clio, Skoda Fabia i Volkswagen Polo. Citroen C3 pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.
Jeżeli kierowca nie jest w stanie określić przebytych kilometrów, lub zwyczajnie jeździ bardzo rzadko to powinien dokonywać wymiany oleju co określony czas. Przyjęło się, że powinno się to odbyć przynajmniej raz w roku. Olej silnikowy sam w sobie ulega starzeniu już gdy opuści fabryczne opakowanie. Kontakt z powietrzem w silniku, zmiennymi temperaturami i metalowymi elementami zmniejsza jego zdolność m.in. do przenoszenia obciążenia.
Praktyka mówi, że silnik swój żywot z reguły zaczyna od pracy z olejem syntetycznym. Wtedy jego szczelność i brak zużycia pozwala skorzystać z najbardziej wydajnego typu. Po pewnym przebiegu może okazać się konieczne przejście na olej półsyntetyczny. Jest on przy okazji tańszy i łagodniej wpływa na uszczelnienia. Do bardzo zmęczonych silników pod koniec ich żywota zaleca się zalewać olej mineralny. Dokładniej typy olejów scharakteryzowano w tabeli poniżej.
Typ | Syntetyczny | Półsyntetyczny | Mineralny |
Skład | syntetyczna baza olejowa z dodatkami uszlachetniającymi | 70% bazy mineralne, 30% dodatku syntetycznego | mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych z wazeliny |
Plusy | najwyższa jakość, duża odporność na zmiany temperatur, | kompromis pomiędzy syntetycznym, a mineralnym, odporne na szybkie starzenie | nie obciążają uszczelnień leciwych silników |
Minusy | zmniejszają moc silnika (nieodczuwalnie), wysoka cena, | trudniejsze odpalanie zimą w porównaniu do oleju syntetycznego | szybki spadek wydajności i lepkości |
Specyfikacja | 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50 | 10W-40, 10W-60 | 15W-40, 15W-50 |
Poza typem oleju: minerany, półsyntetyczny czy syntetyczny, kierowca ma także wybór pod względem specyfikacji. Najczęściej widoczne opakowania opisane są 5W-30 i 10W-40. Jednak to nie jedyne oleje dostępne na rynku. Jakie jest zastosowanie danej specyfikacji?
Specyfikacja | Temperatura pompowalności | Zastosowanie |
0W-20 | -40°C | łatwe uruchamianie zimą, do starych silników |
5W-30 | -35°C | niska lepkość, z reguły stosowany jako pierwszy olej |
10W-40 | -30°C | popularna, uniwersalna lepkość |
15W-50 | -25°C | wysoka lepkość w ciepłych klimatach |
20W-60 | -20°C | olej do silników sportowych |
Coraz większa oszczędność i zmniejszanie ilości odpadów doprowadziły do wprowadzenia na rynek olejów longlife. Są to oleje, które w teorii mają podwoić przerwę pomiędzy kolejnymi przeglądami serwisowymi. Skoro większość nowoczesnych samochodów od kilku lat jeździ na olejach longlife, a ich żywotność uległa zdecydowanemu skróceniu w porównaniu do dawnych jednostek, to jest to dobry pomysł? Z praktyki wiemy, że nierzadko olej longlife w ciężko eksploatowanym silniku do czasu wymiany zdążył zmienić się w ciało stałe. Stosowanie olejów longlife to pozorna oszczędność, jednak może się okazać, że podlega on wymianie już przy 15 tyś. km, a nie rzekomych 30 tyś. km.
Produkowany w latach 2002 - 2010 Citroen C3 pierwszej generacji to auto osobowe zaliczające się do segmentu pojazdów typu B. To nieduży samochód z nadwoziem typu hatchback, który pełnił funkcję auta dla rodziny. Do wyboru były 4 silniki benzynowe od 61KM do 110 KM oraz 4 silniki diesla od...
Produkowany w latach 2002 - 2010 Citroen C3 pierwszej generacji to auto osobowe zaliczające się do segmentu pojazdów typu B. To nieduży samochód z nadwoziem typu hatchback, który pełnił funkcję auta dla rodziny. Do wyboru były 4 silniki benzynowe od 61KM do 110 KM oraz 4 silniki diesla od 70KM...
Produkowany w latach 2002 - 2010 Citroen C3 pierwszej generacji to auto osobowe zaliczające się do segmentu pojazdów typu B. To nieduży samochód z nadwoziem typu hatchback, który pełnił funkcję auta dla rodziny. Do wyboru były 4 silniki benzynowe od 61KM do 110 KM oraz 4 silniki diesla od...
Citroen C3 II pojawił się po raz pierwszy w 2009 roku. Samochód zachował charakterystyczny kształt po swoim poprzedniku. C3 II dostępna była w dwóch wersjach: hatchback oraz minivan. W 2013 roku samochód przeszedł facelifting jak i również zakończono jego produkcję. W ofercie znalazło się 6...