Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w Volkswagen Touran to średnio 290 zł. Szczegółowy cennik wymiany oleju przedstawiono poniżej. Warto przypomnieć, że olej silnikowy ma za zadanie smarować ruchome elementy silnika, oczyszczać go z opiłków powstających na skutek tarcia oraz odprowadzać wysoką temperaturę. Uszczelnia on także silnik od środka oraz chroni metalowe elementy przed korozją. Jako element eksploatacyjny, olej silnikowy ulega zużyciu i podlega okresowej wymianie.
Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Volkswagena Touran II i III przedstawiono poniżej.
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 1.2 105KM 77kW | 3,6 | 5W-30 | 150 PLN | 47 PLN | 277 PLN |
1.4 TSI 140KM 103kW | 3,6 | 5W-30 | 150 PLN | 54 PLN | 284 PLN | |
1.4 TSI 170KM 125kW | 3,6 | 5W-30 | 150 PLN | 55 PLN | 285 PLN | |
Diesel | 1.6 TDI 90KM 66kW | 4,3 | 5W-30 | 150 PLN | 32 PLN | 262 PLN |
1.6 TDI 105KM 77kW | 4,37 | 5W-30 | 150 PLN | 34 PLN | 264 PLN | |
2.0 TDI 140KM 103kW | 4,3 | 5W-30 | 150 PLN | 36 PLN | 266 PLN | |
2.0 TDI 170KM 125kW | 4,3 | 5W-30 | 150 PLN | 32 PLN | 262 PLN | |
2.0 TDI 177KM 130kW | 4,3 | 5W-30 | 150 PLN | 33 PLN | 263 PLN |
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 1.0 TSI 115 KM 85 kW | 4 | 5W-30 | 175 PLN | 35 PLN | 290 PLN |
1.2 TSI 110 KM 81 kW | 4 | 5W-30 | 175 PLN | 35 PLN | 290 PLN | |
1.4 TSI 150KM 110kW | 4 | 5W-30 | 175 PLN | 35 PLN | 290 PLN | |
1.5 TSI EVO 150 KM 110 kW | 4,3 | 5W-30 | 188 PLN | 35 PLN | 303 PLN | |
1.8 TSI 180 KM 132 kW | 5,2 | 5W-30 | 215 PLN | 37 PLN | 332 PLN | |
Diesel | 1.6 TDI 110 KM 81 kW | 4,7 | 5W-30 | 194 PLN | 42 PLN | 316 PLN |
1.6 TDI 115 KM 85 kW | 4,7 | 5W-30 | 194 PLN | 42 PLN | 316 PLN | |
2.0 TDI 150 KM 110 kW | 4,6 | 5W-30 | 190 PLN | 42 PLN | 312 PLN | |
2.0 TDI SCR 190 KM 140 kW | 4,7 | 5W-30 | 194 PLN | 42 PLN | 316 PLN |
Cena filtra oleju może różnić się w zależności od producenta, a wybierać można pośród takich marek jak: TOPRAN, KNECHT, MANN-FILTER, HERTH-BUSS, MEYLE, BOSCH, FILTRON, PURFLUX.
Wymiana oleju silnikowego trwa zazwyczaj 30-60 minut i jest wyceniona na ok. 80 PLN. W niektórych silnikach pojemność miski olejowej przekracza 4 litry, dlatego konieczne jest kupienie większej ilości oleju. Cena za robociznę może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Interwały wymiany ustalane są przez producenta samochodu, jednak przyjmuje się, że jest to 15 tys. km. Dystans należy skrócić do 12 tyś. km. w przypadku eksploatowania samochodu w trudnych warunkach jakie panują np. w mieście czy górskich rejonach. Nie zawsze warto kierować się kolorem oleju, ponieważ w przypadku silnikow diesla, olej przybiera czarną barwę już po pierwszej jeździe. W przypadku silnika benzynowego, złoty kolor może utrzymać się bez problemu przez kilkaset i więcej kilometrów.
Volkswagen Touran to auto typu minivan klasy średniej segmentu D, który produkowany jest od 2003 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu mvan. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C4 Picasso, Ford C-Max, Opel Zafira i Renault Scenic. Volkswagen Touran pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.
Jeżeli kierowca nie jest w stanie określić przebytych kilometrów, lub zwyczajnie jeździ bardzo rzadko to powinien dokonywać wymiany oleju co określony czas. Przyjęło się, że powinno się to odbyć przynajmniej raz w roku. Olej silnikowy sam w sobie ulega starzeniu już gdy opuści fabryczne opakowanie. Kontakt z powietrzem w silniku, zmiennymi temperaturami i metalowymi elementami zmniejsza jego zdolność m.in. do przenoszenia obciążenia.
Praktyka mówi, że silnik swój żywot z reguły zaczyna od pracy z olejem syntetycznym. Wtedy jego szczelność i brak zużycia pozwala skorzystać z najbardziej wydajnego typu. Po pewnym przebiegu może okazać się konieczne przejście na olej półsyntetyczny. Jest on przy okazji tańszy i łagodniej wpływa na uszczelnienia. Do bardzo zmęczonych silników pod koniec ich żywota zaleca się zalewać olej mineralny. Dokładniej typy olejów scharakteryzowano w tabeli poniżej.
Typ | Syntetyczny | Półsyntetyczny | Mineralny |
Skład | syntetyczna baza olejowa z dodatkami uszlachetniającymi | 70% bazy mineralne, 30% dodatku syntetycznego | mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych z wazeliny |
Plusy | najwyższa jakość, duża odporność na zmiany temperatur, | kompromis pomiędzy syntetycznym, a mineralnym, odporne na szybkie starzenie | nie obciążają uszczelnień leciwych silników |
Minusy | zmniejszają moc silnika (nieodczuwalnie), wysoka cena, | trudniejsze odpalanie zimą w porównaniu do oleju syntetycznego | szybki spadek wydajności i lepkości |
Specyfikacja | 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50 | 10W-40, 10W-60 | 15W-40, 15W-50 |
Poza typem oleju: minerany, półsyntetyczny czy syntetyczny, kierowca ma także wybór pod względem specyfikacji. Najczęściej widoczne opakowania opisane są 5W-30 i 10W-40. Jednak to nie jedyne oleje dostępne na rynku. Jakie jest zastosowanie danej specyfikacji?
Specyfikacja | Temperatura pompowalności | Zastosowanie |
0W-20 | -40°C | łatwe uruchamianie zimą, do starych silników |
5W-30 | -35°C | niska lepkość, z reguły stosowany jako pierwszy olej |
10W-40 | -30°C | popularna, uniwersalna lepkość |
15W-50 | -25°C | wysoka lepkość w ciepłych klimatach |
20W-60 | -20°C | olej do silników sportowych |
Coraz większa oszczędność i zmniejszanie ilości odpadów doprowadziły do wprowadzenia na rynek olejów longlife. Są to oleje, które w teorii mają podwoić przerwę pomiędzy kolejnymi przeglądami serwisowymi. Skoro większość nowoczesnych samochodów od kilku lat jeździ na olejach longlife, a ich żywotność uległa zdecydowanemu skróceniu w porównaniu do dawnych jednostek, to jest to dobry pomysł? Z praktyki wiemy, że nierzadko olej longlife w ciężko eksploatowanym silniku do czasu wymiany zdążył zmienić się w ciało stałe. Stosowanie olejów longlife to pozorna oszczędność, jednak może się okazać, że podlega on wymianie już przy 15 tyś. km, a nie rzekomych 30 tyś. km.
Początek produkcji najnowszej generacji modelu Touran to 2015 rok. Auto zostało całkowicie zaprojektowane od postaw w stosunku do poprzedniej generacji. Pojazd powstał na płycie podłogowej MQB. W ofercie znajdują się 3 jednostki benzynowe o mocach od 105KM do 170KM oraz silników diesla od 90KM...
Touran I generacji to średniej wielkości van w ofercie Volkswagena. Produkcję rozpoczęto w 2003 roku, a zakończono 7 lat później, w roku 2010. W międzyczasie pojazd przeszedł facelifting, a w 2007 został według holendrów Samochodem Roku. W ofercie znalazło się 5 silników benzynowych o mocach od...
Volkswagen T-roc to auto klasy miejskiej segmentu B, który produkowany jest od 2017 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu, produkowana w nadwoziu crossover i crossover cabrio. Głównymi konkurentami modelu jest Fiat500X, Honda HR-V, Hyundai Kona, Mazda CX-3, Opel Mokka X,...
Volkswagen Touran to auto typu minivan klasy średniej segmentu D, który produkowany jest od 2003 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu mvan. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C4 Picasso, Ford C-Max, Opel Zafira i Renault Scenic. Volkswagen...