Audi A3 to kompaktowy moldej klasy niższej średniej, jednak należący do grupy samochodów premium. Posiada płytę podłogową wspólną dla modelu VW Golf. Jego produkcja ruszyła w 1996 roku i trwała do 2003 czyniąc go najlepiej sprzedającym się modelem Audi. Oferowany był z 7 silnikami benzynowymi od 1.6 do 1.8 turbo oraz 4 dieslami o pojemności 1.9 TDI generującymi moce od 90 do 130 KM.
Warto przypomnieć, że olej silnikowy ma za zadanie smarowanie ruchomych elementów silnika, oczyszczanie go z opiłków powstających na skutek tarcia oraz odprowadzanie wysokiej temperatury. Uszczelnia on także silnik od środka oraz chroni metalowe elementy przed korozją. Jako element eksploatacyjny, olej silnikowy ulega zużyciu i podlega okresowej wymianie.
Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Audi A3 8L przedstawiono poniżej.
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja | Średnia cena oleju | Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna |
1.6 i 101KM 74kW | 4,5 | 5W-30 | 150 PLN | 31 PLN | 241 PLN |
1.6 i 102KM 75kW | 4,5 | 5W-30 | 150 PLN | 28 PLN | 238 PLN | |
1.8 20V 125KM 92kW | 4,5 | 5W-40 | 140 PLN | 30 PLN | 230 PLN | |
1.8 T 150KM 110kW | 3,5 | 5W-40 | 140 PLN | 28 PLN | 228 PLN | |
1.8 T 180KM 132kW | 3,5 | 5W-40 | 140 PLN | 32 PLN | 232 PLN | |
1.8 T 210KM 154kW | 4,5 | 5W-40 | 140 PLN | 28 PLN | 228 PLN | |
Diesel |
1.9 TDI 90KM 66kW | 4,5 | 5W-40 | 140 PLN | 27 PLN | 227 PLN |
1.9 TDI PD 100KM 74kW | 4,5 | 5W-30 | 150 PLN | 28 PLN | 238 PLN | |
1.9 TDI 110KM 81kW | 4,5 | 5W-40 | 140 PLN | 30 PLN | 230 PLN | |
1.9 TDI PD 130KM 96kW | 4,5 | 5W-30 | 150 PLN | 28 PLN | 238 PLN |
Cena filtra może różnić się w zależności od producenta, a wybierać można pośród takich producentów jak: TOPRAN, KNECHT, MANN-FILTER, HERTH-BUSS, MEYLE, BOSCH, FILTRON, PURFLUX.
Wymiana oleju trwa 30 minut i wyceniona jest na ok. 60zł. Cena za robociznę może być także różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Interwały wymiany ustalane są przez producenta samochodu, jednak przyjmuje się, że jest to 15 tys. km. Dystans należy skrócić do 12 tyś. km. w przypadku eksploatowania samochodu w trudnych warunkach jakie panują np. w mieście czy górskich rejonach. Nie zawsze warto kierować się kolorem oleju, ponieważ w przypadku silnikow diesla, olej przybiera czarną barwę już po pierwszej jeździe. W przypadku silnika benzynowego, złoty kolor może utrzymać się bez problemu przez kilkaset i więcej kilometrów.
Jeżeli kierowca nie jest w stanie określić przebytych kilometrów, lub zwyczajnie jeździ bardzo rzadko to powinien dokonywać wymiany oleju co określony czas. Przyjęło się, że powinno się to odbyć przynajmniej raz w roku. Olej silnikowy sam w sobie ulega starzeniu już gdy opuści fabryczne opakowanie. Kontakt z powietrzem w silniku, zmiennymi temperaturami i metalowymi elementami zmniejsza jego zdolność m.in. do przenoszenia obciążenia.
Praktyka mówi, że silnik swój żywot z reguły zaczyna od pracy z olejem syntetycznym. Wtedy jego szczelność i brak zużycia pozwala skorzystać z najbardziej wydajnego typu. Po pewnym przebiegu może okazać się konieczne przejście na olej półsyntetyczny. Jest on przy okazji tańszy i łagodniej wpływa na uszczelnienia. Do bardzo zmęczonych silników pod koniec ich żywota zaleca się zalewać olej mineralny. Dokładniej typy olejów scharakteryzowano w tabeli poniżej.
Typ | Syntetyczny | Półsyntetyczny | Mineralny |
Skład | syntetyczna baza olejowa z dodatkami uszlachetniającymi | 70% bazy mineralne, 30% dodatku syntetycznego | mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych z wazeliny |
Plusy | najwyższa jakość, duża odporność na zmiany temperatur, | kompromis pomiędzy syntetycznym, a mineralnym, odporne na szybkie starzenie | nie obciążają uszczelnień leciwych silników |
Minusy | zmniejszają moc silnika, wysoka cena, | trudniejsze odpalanie zimą w porównaniu do oleju syntetycznego | szybki spadek wydajności i lepkości |
Specyfikacja | 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50 | 10W-40, 10W-60 | 15W-40, 15W-50 |
Poza typem oleju: minerany, półsyntetyczny czy syntetyczny, kierowca ma także wybór pod względem specyfikacji. Najczęściej widoczne opakowania opisane są 5W-30 i 10W-40. Jednak to nie jedyne oleje dostępne na rynku. Jakie jest zastosowanie danej specyfikacji?
Specyfikacja | Temperatura pompowalności | Zastosowanie |
0W-20 | -40°C | łatwe uruchamianie zimą, do starych silników |
5W-30 | -35°C | niska lepkość, z reguły stosowany jako pierwszy olej |
10W-40 | -30°C | popularna, uniwersalna lepkość |
15W-50 | -25°C | wysoka lepkość w ciepłych klimatach |
20W-60 | -20°C | olej do silników sportowych |
Coraz większa oszczędność i zmniejszanie ilości odpadów doprowadziły do wprowadzenia na rynek olejów longlife. Są to oleje, które w teorii mają podwoić przerwę pomiędzy kolejnymi przeglądami serwisowymi. Skoro większość nowoczesnych samochodów od kilku lat jeździ na olejach longlife, a ich żywotność uległa zdecydowanemu skróceniu w porównaniu do dawnych jednostek, to jest to dobry pomysł? Z praktyki wiemy, że nierzadko olej longlife w ciężko eksploatowanym silniku do czasu wymiany zdążył zmienić się w ciało stałe. Stosowanie olejów longlife to pozorna oszczędność, jednak może się okazać, że podlega on wymianie już przy 15 tyś. km, a nie rzekomych 30 tyś. km.
Audi A3 to mniejszy model premium w przypisany do segmentu C. Generacja 8V to już trzecia odsłona tego popularnego auta, dostępnego w wersji 3 i 5 drzwiowej (Sportback), sedan oraz kabriolet. Produkowany był w latach 2012-2020. Pod maskę trafiło aż 7 silników benzynowych od najsłabszego...
Audi A3 to niemiecki samochód klasy kompaktowej produkowany od 1996 roku do teraz. Obecna generacja to już czwarta odsłona modelu. Audi A3 opisywane jest cyfrą 8 i literą. Np. Audi A3 8L, Audi A3 8P itd. Auto występuje w nadwoziu hatchback 3d i 5d, sedan, kombi oraz kabriolet.
Produkcję Audi A3 8L zapoczątkowano w 1996 roku. Trwała ona przez kolejne 7 lat czyniąc auto najlepiej sprzedającym się modelem Audi. To kompaktowy model klasy niższej średniej, jednak należący do grupy samochodów premium. Posiada płytę podłogową wspólną dla modelu VW Golf. Oferowany był z...
Audi A3 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 1996 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, cabriolet i sedan. Głównymi konkurentami modelu jest BMW serii 1, Citoren DS4, Lexus CT, Mercedes-Benz klasy A i Volvo V40....